Normaal laat ik alle klusjes aan m’n auto over aan een hele goede vriend die eigenlijk alles kan maken, inbouwen en vervangen.
Gewoonlijk laat ik dingen als carkits ook door hem doen. Maanden geleden had ik dus al een carkit aangeschaft, maar die lag tot gisteren nog steeds te wachten op inbouw.
In de tussentijd heeft die vriend ontzettend veel tijd in m’n auto gestoken, dus vond ik ‘t een beetje lullig om te gaan lopen pushen dat ie die carkit ging inbouwen…
Dus bleef de carkit netjes in z’n doosje liggen.
Gisterenavond bedacht ik me “eigenlijk kan ik dat best zelf!” en nam ik me voor om de zondag te gaan besteden aan het inbouwen van de carkit. Even later bedacht ik me dat ik dat ook wel meteen kon gaan doen, het was immers pas 19:30 uur. Goed, m’n nieuwe accuboortje, gereedschapsetje, AMP-tjes en carkit mee naar buiten gesjouwd.
Vervolgens het halve dashboard uitgebouwd (gelukkig is dat bij een BX een kwestie van een paar schroefjes, en dan maar gek vinden dat ‘t rammelt….) en gewoon maar begonnen.
Alle kabels moesten van het zwarte kastje naar de radio (voeding), door de A-stijl (microfoon) en ergens in de voetenruimte van de passagier (speakert). Dat dus eerst maar eens gedaan.
Toen kwam natuurlijk het spannende stuk, namelijk in de bedrading van de radio gaan knippen en de voeding van de carkit er tussen hangen. Dus eerst heel goed nagedacht, en toen de schaar erin gezet. Met het schema van de radio in de hand (blijkbaar snap ik niet hoe multimeters werken, ik zag nergens 12v) en wat AMP-tjes de boel mooi aan elkaar geknoopt, extra zekering ertussen enzo. Nog geen vonken, rookwolken of brandlucht, heel erg verkeerd kon ‘t dus niet zijn.
Dan de eerste test…. even iemand bellen. En jawel! het werkt! de telefoon laadt op in de houder, ik ben verstaanbaar en de andere persoon is verstaanbaar.
Daarna was het tijd om weer de schroevendraaier te pakken en alles in elkaar te zetten. Alle kabels mooi wegwerken, rommel weggooien en voila, het resultaat:
Misschien niet voor iedereen iets heel schokkends, maar voor mezelf vind ik ‘t een hele prestatie
Mooi ingebouwd :whoohoo
In mijn BX16V heb ik de speaker van de carkit in het rechtervakje voor de tweeter ingebouwd. Zo is het helemaal weggewerkt
In mijn BX16V heb ik de speaker van de carkit in het rechtervakje voor de tweeter ingebouwd. Zo is het helemaal weggewerkt
Daar zit bij mij een (originele) tweeter…
Bij m’n vorige BX hadden we ‘m in het bakje onderaan de middenconsole gemaakt, maar bij de meeste auto’s zit ie waar ie nu zit… zal dus wel een goede plek zijn dacht ik zo
Netjes! Ik ken het gevoel, ik heb vorig jaar een carkit in mijn ZX ingebouwd. Ik heb er meer dan een half jaar tegenaan gehikt maar het moest toch maar een keer. Uiteindelijk zeker zo’n mooi resultaat gekregen als was het professioneel gebeurd en hij zit nu precies zo als ik hem wil.
Sleutelwoorden: niet bang zijn (om wat los te halen) en goed gereedschap (om iets los te halen en om kabels te knippen en aan te sluiten)
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
sinds ik mijn eerste carkit 2,5 jaar geleden heb ingebouwd krijg ik van iedereen de vraag of ik dat niet even kan doen…...
leuk om te doen nietwaar? En als alles mooi is weggewerkt, dan ben ik ook altijd best trots op mezelf!
Overigens heb ik het kastje van de telefoonin de middenconsole weggewerkt, de afstand bediening (bluetooth) zit dan weer op een van de knopjes daarboven, en de speaker klemde precies in de luchtdoorgang onder de rechter voorstoel…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ohja, nog een tip, bij de brezan heb je een soort pen of priem te koop met een smoertje eraan, die prik je in een bestaande draad en het snoertje met klemmetje klik je aan een aarde punt, dan zie je direct of er spanning op het draadje staat omdat dan het lampje gaat branden….heel makkelijk om 12V te zoeken..
Daarnaast heb je bij de gamma en uiteraard ook bij de brezan hele makkelijke klemmetjes waarmee je zonder te knippen of strippen stroom kan aftappen. Dan ziet het er extra profie uit!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Overigens heb ik het kastje van de telefoonin de middenconsole weggewerkt, de afstand bediening (bluetooth) zit dan weer op een van de knopjes daarboven, en de speaker klemde precies in de luchtdoorgang onder de rechter voorstoel…
Hm ik heb het kastje tussen het ventilatiekanaal en het schutbord gestopt. Jeweetwel, dat zie je als je het bovenste dashboardkastje eruit haalt. Het schutbord is bekleed met een hele vieze plakkerige troep, waardoor het kastje mooi blijft zitten.
Die scotchblocks mag ik niet gebruiken van m’n expert dus maak ik alles met AMP-tjes, ziet er ook profie uit (als je de moeite neemt het dashboard te slopen en ernaar te gaan zitten kijken…..)
Enige wat ik nu nog wil is een Audio-mute voor de radio. Het draadje ligt er en de radio kan ‘t, maar in m’n iso-stekker is die pin niet bezet, en ik had natuurlijk geen andere bij de hand.
Verder wil ik eens kijken of die houder wat omhoog kan, nu zit ie nogal in de weg voor de voorpassagier. Liefst zou ik ‘m rechts van de ventilatieknoppen of zelfs nog hoger willen hebben, maar dat paneeltje kreeg ik er zo snel niet af.
Overigens heb ik het kastje van de telefoonin de middenconsole weggewerkt
Bedoel je niet de middentunnel overigens? Dus het horizontale stuk met al die loze knoppies waar de handrem in zit
ja, precies die bedoel ik…
En wat zijn amptjes? Misschien ken ik ze wel, maar weet zo gauw niet hoe het eruit ziet…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Netjes gedaan Harm…wat is trouwens dat rechthoekig uitstekend ding bij je microfoon ? en werkt bij jou die deuren open indicator of zit hij er voor de sier.?.
Rien
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
wat is trouwens dat rechthoekig uitstekend ding bij je microfoon ?
Dat is het paneeltje van de centrale deurvergrendeling PLIP en er zit een lampje. D D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Dat uitstekend ding met die schuine kanten? da’s een leeslampje… hebben de iets luxere modellen standaard.
Die indicator werkt gewoon, ook die heeft een GTi standaard….
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Hmm ok..ik heb zo’n deuren indicator overgenomen van Byung..ik moet alleen nog ff kijken hoe ik hem ga inbouwen in m’n diesel haha.
Rien
Dat inbouwen is nogal een klus.. nouja niet van het paneeltje zelf, dat zit er zo in. Maar wel van de hele rest. In iedere deur moet je een andere deurvanger monteren, waarvoor het deurpaneel eraf moet. Dan moet je alle kabels aanleggen, die je door die rubber slurven naar de deuren moet leiden.
Dan moet je ook voor de kofferklep zo’n ding hebben, wederom alle kabels aanleggen… en voor de motorkap moet er een schakelaartje komen helemaal voorin de motorruimte.
Dan kun je net zo goed meteen centrale vergrendeling inbouwen, als je toch alles open hebt liggen
oh en AMP-tjes zijn van die gekleurde hele kleine stekkertjes die je aan een kabel kunt vastknijpen
Harm schreef:
Enige wat ik nu nog wil is een Audio-mute voor de radio. Het draadje ligt er en de radio kan ‘t, maar in m’n iso-stekker is die pin niet bezet, en ik had natuurlijk geen andere bij de hand.
Bij conrad hebben ze een audio-mute die je op de radio aansluit en die het signaal van de telefoon opvangt als de telefoon overgaat. Hierdoor schakelt de radio uit of zachtjes (afhankelijk van je type autoradio).
Systeem werkt perfect en het houdt automatisch in dat bij iedereen die in de auto zit en telefoon krijgt, de radio zachtjes gaat spelen
Heb wel gemerkt dat toestellen met i-mode niet goed werken op de audio-mute van Conrad. Deze toestellen krijgen om de paar minuten een signaal waardoor de radio telkens op mute gaat en dat is niet leuk. Verder werkt het goed.