Totaal aantal Berichten: 54
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Ik heb een CX serie 2 waarvan de buitenspiegels handmatig van binnenuit afgesteld kunnen worden. Echter ik krijg de spiegel rechts niet ver genoeg afgesteld. Ik denk dat de kabel(s) bijgesteld moeten worden. Moet ik hiervoor aan de buitenkant de spiegel demonteren of moet ik dit vanaf de binnenkant doen, ofwel het deurpaneel eraf?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Klopt, kabels kunnen niet afgesteld worden, maar kan je het huis niet losmaken, met dat kleine inbusboutje en dan het huis wat verdraaien en weer vastzetten?
garagestmarien schreef:Klopt, kabels kunnen niet afgesteld worden, maar kan je het huis niet losmaken, met dat kleine inbusboutje en dan het huis wat verdraaien en weer vastzetten?
dat kan, maar doordat de spiegels niet haaks op de deur staan, draai je ze dan meteen omhoog of omlaag.
Ik heb dezelfde ervaring met de spiegels; krijg ze niet ver genoeg naar buiten afgesteld naar m’n zin…
Ergo: goed over je schouder kijken
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Tinfoil schreef:garagestmarien schreef:Klopt, kabels kunnen niet afgesteld worden, maar kan je het huis niet losmaken, met dat kleine inbusboutje en dan het huis wat verdraaien en weer vastzetten?
dat kan, maar doordat de spiegels niet haaks op de deur staan, draai je ze dan meteen omhoog of omlaag.
Ik heb dezelfde ervaring met de spiegels; krijg ze niet ver genoeg naar buiten afgesteld naar m’n zin…Ergo: goed over je schouder kijken
heb jij je kabels wel goed aangesloten en niet een kwart gedraaid?
Ik heb een vergelijkbaar iets: als ik het kabelpookje omlaagdruk gaat de spiegel naar buiten ipv omlaag.
Overigens hielp het verdraaien van het spiegelhuis, zoals garagestmarien aangaf, best wel om een betere kijkhoek naar buiten te krijgen.
Zelf heb ik meer last dat de spiegels door de rijwind langzaamaan weer naar binnen braaien.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
heb jij je kabels wel goed aangesloten en niet een kwart gedraaid?
Ik heb een vergelijkbaar iets: als ik het kabelpookje omlaagdruk gaat de spiegel naar buiten ipv omlaag.
gezien het feit dat de spiegel er ooit af geweest is en de vakkundigheid van de prutser waar ik mijn auto heb gekocht, zou dat best kunnen ...
Toch maar eens kijken ...

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Toen ik mijn CX net had irriteerd ik mij ook nogal aan de linker spiegel, ik zag alleen de auto erin, voelde niet echt veilig
De rechterspiel was wel netjes goed te zetten.
Ik heb ook aantal keer dat inbusje los gehad, maar ik kreeg hem niet zoals ik hem wou…
Toen besloten de hele spiegel eraf te halen door het imbusje helemaal los te halen. Toen kwam ik erachter dat er nog een extra klik was.
Je kan de spiegel inklappen en daarna met verschillende klikken terug zetten. Toen ik hem een klik verder kon zetten stond de spiegel mooier op de deur en hetzelfde als de andere spiegel.
Ik kan nu ook zonder problemen de spiegel elektrisch afstellen zoals hem wil hebben
Nudat die goed staat vind ik het juist hele prettige spiegels en kan er voldoende in zien.
Soms kan het heel simpel zijn
Vind ze nog eens erg mooi ook

Totaal aantal Berichten: 54
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Bedankt voor de goede tips. Ik ga proberen de spiegel beter af te stellen door het inbusboutje los te draaien.
De klikken waar Arjan het over heeft voel ik duidelijk in de rechterspiegel, maar links lijkt ie wel dol. Een klein tikje er tegen en hij staat weer verkeerd. Zou er iets afgebroken zijn?
Heb ik ook is gehad. Wss is de veer die ervoor zorgt dat ie in de verschillende standen klikt los. Helaas kan je die niet zomaar weer vastzetten. Ik heb toen de spiegel vervangen.
nieuwe ontwikkelingen op een oud onderwerp:
vanmorgen de spiegel eraf gehaald, zoals Arjan schrijft.
Helaas geen getande ring gezien; wel een schroef diep binnen in de spiegel.
Mist er een deel?
Zal binnenkort eens een foto maken van de spiegel als deze eraf is.

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lijkt me vreemd dat er verschillende systemen gebruikt zijn om de spiegel te bevestigen, maar je weet het maar nooit natuurlijk
Of het verschil zit hem in elektrische en handbediende spiegels?
Je heb nu in elk geval gezien dat het prima af te stellen moet zijn (bij de elektrische uitvoering in elk geval )
Arjan Verkade schreef:Lijkt me vreemd dat er verschillende systemen gebruikt zijn om de spiegel te bevestigen, maar je weet het maar nooit natuurlijk
Of het verschil zit hem in elektrische en handbediende spiegels?Je heb nu in elk geval gezien dat het prima af te stellen moet zijn (bij de elektrische uitvoering in elk geval
)
electrisch en handbediend zijn hetzelfde, enige verschil is de houder waar de spiegel op geklikt zit. Voor de liefhebber heb ik nog diverse type 2 electrische houders, ff kabelboompje maken(simpel) en een xm spiegelschakelaar halen op de sloop, heb je electrisch verstelbare spiegels
Nee, die spiegels, elektrisch of hand, zijn -afgezien van de motoren- hetzelfde. Die grove vertanding zit heel diep, kijk maar eens met een zaklamp. Zo langs die schroef, waaronder een rubber ring zit, naar de diepte.
Gutta cavat lapidem…
PBuijsman schreef:Nee, die spiegels, elektrisch of hand, zijn -afgezien van de motoren- hetzelfde. Die grove vertanding zit heel diep, kijk maar eens met een zaklamp. Zo langs die schroef, waaronder een rubber ring zit, naar de diepte.
ik neem aan dat die (ster)schroef daar in de diepte ook los moet om het huis te draaien ...
Wees wel voorzichtig bij het in- en uitklappen/verdraaien van die spiegels! Er zit een soort zamac binnenwerk in dat heel gemakkelijk breekt. Gevolg is dan dat de spiegel niet meer in de gewenste stand gefixeerd kan worden en bij hogere snelheden naar binnen waait.
Door schade en schande wijs geworden heb ik bij m’n huidige CX de spiegels direct losgehaald en het draaimechanisme flink ingevet.
Tot nu toe gaat het goed…
goed idee; ik zal ze inspuiten als ik ze weer open heb.
Eerder vandaag heb ik de spiegel al even gemonteerd, dat zag er zo uit:
De schroef zat zo vast, dat ik hem niet helemaal kon uitdraaien.
Na enige tijd blokkeerde hij weer, hetgeen me mijn enige ster-bitje kostte
Met een inbus uiteindelijk de zaak weer aan elkaar gekregen.
Vragen:
- ik zie de ring nog steeds niet; of ik moet me een totaal verkeerde voorstelling hebben gemaakt;
- moeten de kabels wel door die bewuste (de kleinste) opening lopen? Daardoor kan ik het binnenwerk niet verdraaien. (Dat en het feit dat het excentrisch zit ...)
Ergo: ik ben er niet uitgekomen
Iemand nog lumineuze ideeën?