ik was op vakantie met een citroen c5 break 1.8 16v op gas maar in nederland stottert en verliest hij op gas vermorgen maar in frankrijk naar het tanken van gpl was het probleem er niet meer dus is er een verschil tussen lpg en gpl??
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Volgens mij niets behalve de prijs. GPL is daar duurder.
Ik heb iig nooit verschil gemerkt met het rijden op gas in F of NL…
Die maffe Fransozen draaien die afkortingen altijd zo leuk om:
LPG is “Liquified Petroleum Gas”
GPL is “Gaz de Pétrole Liquéfié”
Zo hebben ze het ook over de OTAN, als wij het over de NATO (NAVO) hebben, hier lijden mensen aan AIDS, in Frankrijk hebben ze SIDA…...
Leuk spelletje….??
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Het is inderdaad alleen maar de naam die anders is. Het is gewoon autogas en je kan het ook gewoon tanken zonder probleem.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Mogelijk enig verschil in samenstelling. LPG is een mix van butaan en propaan. Afhankelijk van de gemiddelde buitentemperatuur wordt er gespeeld met de mengverhouding tussen butaan en propaan, zoals wij hier zomer en wintergas kennen. Butaan heeft een kookpunt van ongeveer -2°C, dus als het kouder is dan blijft het vloeibaar. Propaan heeft een lager kookpunt (-29°C ofzo) dus gooien ze in de winter er meer propaan door. Hierdoor verandert ook de stookwaarde van het LPG, doordat butagas ongeveer 110MegaJoule/kuub bevat en propagas rond de 88MJ/m3. Je hoort wel vaker dat men op een tank zomergas meer km’s haalt dan op zo’n zelfde tank wintergas. Dat zit ‘m dus in het verschil in stookwaarden.
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Mogelijk enig verschil in samenstelling. LPG is een mix van butaan en propaan. Afhankelijk van de gemiddelde buitentemperatuur wordt er gespeeld met de mengverhouding tussen butaan en propaan, zoals wij hier zomer en wintergas kennen. Butaan heeft een kookpunt van ongeveer -2°C, dus als het kouder is dan blijft het vloeibaar. Propaan heeft een lager kookpunt (-29°C ofzo) dus gooien ze in de winter er meer propaan door. Hierdoor verandert ook de stookwaarde van het LPG, doordat butagas ongeveer 110MegaJoule/kuub bevat en propagas rond de 88MJ/m3. Je hoort wel vaker dat men op een tank zomergas meer km’s haalt dan op zo’n zelfde tank wintergas. Dat zit ‘m dus in het verschil in stookwaarden.
In de winter rijd een auto toch zowieso duurder
Ijs schreef:In de winter rijd een auto toch zowieso duurder
Alleen als de motor nog niet warm is en dat kan ‘s winters langer duren. Vooral als je de inlaatluchtverwarming niet gebruikt. Oudere auto’s hebben een winterstand op de luchtfilterbuis, waarmee de lucht over het uitlaatspruitstuk wordt aangezogen. Bij moderne auto’s gebeurt dit automatisch.
Dus als je alleen maar korte stukjes rijdt, kost het in de winter nóg meer brandstof dan ‘s zomers.
`verum ipsum factum’