Mede forummers,
Het volgende net voor de APK:
ABS lamp blijft permanent branden. Aangezien dit ook het lampje is voor motorproblemen ECU uitgelezen maar geen problemen hier.
Wat is het stappen plan en waar zit het relais en ECU van de ABS?
Alvast bedankt.
Worden foutcodes van de ABS computer opgeslagen in de motorcomputer? Heeft die ABS computer (onder de bestuurdersstoel) geen eigen uitleesstekkertje? Dan moet je toch vrij snel kunnen zien waar het probleem zit?
kijk, onder de bestuurdersstoel dus…. je ziet dus ik stofzuig nooit in de auto….
Mijn vragen waren meer gerelateerd aan andere forummers met dezelfde spontane lampreactie en hoe die dat op hebben gelost(binnen no-time).
Greetz
De snelle oplossing die sommige mensen doen:
1. ABS lampje eruit halen
2. ABS computer loskoppelen.
Uiteraard zijn beide oplossingen niet echt aan te raden gezien je het probleem maskeert.
Ik neem aan dat de ABS computer ook een uitleesmogelijkheid heeft, net zoals de motorcomputer? Los stekkertje in de motorruimte ofzo?
Abs lampje heeft geen enkele functie behalve abs indicatie. Heeft niets met motormanagement te maken. Relais zit onder de stuurkolom, ff de kappen eraf en je ziet hem zitten.
Meer info, schema, vinden van fouten:
Als je computer verwijderd blijft het lampje volgens mij branden dus dat helpt niet. Lampje eruit halen kan, maar als je pech hebt zien ze dat je abs hebt en dan willen ze zien dat het lampje aan gaat en vervolgens weer uit.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lees mijn topic ook even door:
Gaat natuurlijk wel over een CX, maar ik vermoed dat de systemen niet veel verschillend zijn
Het schema wat BxBandit is in elk geval exact hetzelfde, die gebruik ik ook.
Het lijkt mij ook niet dat het lampje voor de ECU en ABS unit hetzelfde zijn. ECU van BX is uit te lezen, ABS systeem op mij CX is niet uit te lezen, wat het allemaal niet makkelijker maakt
Om te beginnen kan je natuurlijk eerst eens de stekker verbindingen van de relais controleren, en inspuiten met contactspray.
Ook het opmeten van de sensoren is een goed punt om te beginnen.
Best kans dat je met losgekoppeld lampje door de APK komt, dat geeft je in elk geval wat meer tijd om naar het probleem te zoeken
deur63 schreef:De snelle oplossing die sommige mensen doen:
1. ABS lampje eruit halen
2. ABS computer loskoppelen.Uiteraard zijn beide oplossingen niet echt aan te raden gezien je het probleem maskeert.
ABS lampje doorverbinden met een ander controlelampje is beter. Maar dit heet jezelf voor de gek houden en anderen en dat is natuurlijk niet de bedoeling…. Misschien beginnen met het doormeten van je sensoren? Hoe weet je welke waarde ze aan moeten geven? Meet de sensoren en schrijf de waardes die ze aangeven op:
LV: ....V
RV: ....V
LA: ....V
RA: ....V
Lijkt me stug dat er meer dan 1 sensoren stuk zijn. Dus je hebt altijd een referentie aan de andere 3 sensoren. Zijn ze alle 4 goed, dan moet je het inderdaad ergens anders zoeken. Bedrading doormeten? Misschien dat er 1 draad ergens in verbinding met massa legt wat niet zo hoort. Draad onderbroken.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De waardes van de sensoren staan al aangegeven in de links van de post hierboven
Zowel de weerstand en het voltage staan aangegeven.
Dan hoef je de waardes niet te vergelijken. Dat scheelt weer!
Ik heb het als volgt aangepakt, Het ABS lampje brande bij mij ook aan een stuk vanaf het moment dat ik de auto starte, bij mij zat het venijn in de kabelboom die tegen het koppelingpedaal aanschuurde waardoor er op een gegeven moment sluiting is onstaan, dus kabelboom even een andere weg laten volgen naar de zekeringkast en de zekering vervangen, toen schoot het ABS lampje alleen nog aan als de wagen in beweging kwam, alle stekkers naar de sensors gecontroleerd waarvan er een onder de achterbank slecht kontakt leek te meken, daarmee was alles opgelost en werkt het weer naar wens.
Ik hoop dat ik je een beetje op weg kan helpen zo, dat bij het koppelingpedaal was wel ff zoeken, maar was wel de oorzaak dat het lampje aan een stuk brande.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En schoonmaken kan ook enorm helpen.
Bij mij wil er nog wel eens wat vuil ophopen in de ABS ringen (vooral voor) waardoor de ABS sensoren gekke metingen gaan doen. Ik heb ze nu 2x schoon moeten maken omdat er teveel prut op zat waarna alles weer goed werkte. Nu heb ik heel af en toe dat tijdens het rijden het ABS lampje gaat branden en dat ie na een paar seconden weer uitgaat. Soms blijft ie wel branden maar hoef ik de auto maar even van contact te zetten en opnieuw te starten en is het weer goed. Ook denk ik dat het spoelen/reinigen van je LHM systeem ook een oplossing kan bieden. Bij mij moet het hard gaan gebeuren, ik heb een vat Hydrorincage klaar staan, ergens in de lente gaat het systeem gespoeld worden. Als ik daarna geen gekkigheden meer heb zal ik daar melding van maken, alhoewel je daar voor nu natuurlijk geen deuk aan hebt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mechuccio schreef:Ook denk ik dat het spoelen/reinigen van je LHM systeem ook een oplossing kan bieden.
Ik ben benieuwd naar de gedachte hierachter…
Hoe het naar mijn idee werkt:
De sensoren lezen de ABS ringen met kartels (als deze vies zijn dat het systeem dan niet werkt ben ik het mee eens) en even dat door aan de computer.
Ik zie niet hoe verse LHM de functie van het ABS systeem kan verbeteren
Kan me wel voorstellen dat verse LHM de remmen beter laat bedienen
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik weet het ook niet zeker, maar voor de ABS is een hele rits LHM leidingen toegevoegd, mijn gedachtegang is dat verouderde/vervuilde LHM ook in het ABS systeem verstoppingen kan veroorzaken waardoor het systeem fouten gaat vertonen. Maar ik weet het niet zeker natuurlijk. Ik merk dat bij mij af en toe de ABS uitgeschakeld wordt en in de meeste gevallen na een paar seconden weer aanslaat, heel af en toe blijft ie uit tot de volgende start.
Wellicht helpt het spoelen van het systeem, wellicht niet…. wie weet
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja de LHM gaat natuurlijk wel door het ABS blok
Ik denk eerder dat je met een niet 100% werkende stekkerverbinding te maken heb.
Ga eerst maar even contactjes af met spray… Is er laatst bij een ritje van +180 uur ingekomen en niet meer verdwenen. Vuile ringen vind ik ook wel plausibel.
Laatst alles al losgehad van 12v, maar na deze reset geen verbetering, lamp meteen aan.
Toch de truk van de oliedruklamp….
Laat het uiteraard weten….