![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10395.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Nou mensen.. De dame is nagenoeg overleden.. Motor blijft niet meer stationair lopen, ratelt en tikt om het leven. Vanochtend nog prima 20 km meegereden, starten ging moeilijk, pas na lang doorstarten (2e keer starten, gebeurde normaal nooit) sloeg ze haperend aan. Toen de garage vanmiddag de auto wilde starten voor de apk ging het moeizaam en met zo’n hels kabaal dat ze geen roetmeting durfden te doen ivm flink toeren maken.. Wat het precies is weten ze niet, maar het vermoeden is dat er lagers in de motor naar de k**te zijn. Dat dit de nodige weerstand geeft mag duidelijk zijn, een diesel krijg je niet zomaar uit..
Aangezien de wagen gisteravond en ook vanochtend nog wel genoeg power had, denk ik dat het niet in de zuigers/drijfstangen zit. Waarom weet ik niet.. Het lijkt een beetje bij de distributie vandaan te komen, in ieder geval aan die kant van het blok. Ditributieriem is bij 257dkm vervangen, nu dik 282 op de teller. De multiriem en poelies zijn het niet. Dat draait mooi rond en is vorige week immers gedeeltelijk vervangen..
Ik huur waarschijnlijk morgenavond een autoambulance om de dame op te halen en dan maar schorsen.. Vermoed dat ze voorlopig nergens heen gaat. Ga morgen proberen nog even ergens anders (Citrofiel) proberen advies in te winnen en afwachtend van wat daar uit komt maar opzoek naar een ander blok of proberen deze weer aan te praat te krijgen. Ik moet er wel even over na denken, de rekening begint inmiddels behoorlijk hoog te worden namelijk. Iemand advies? Ik baal ontzettend!!!!
Das mooi klote Sjorsh! kan het niet anders zeggen….
Waar staat ze nu? En wat zijn je plannen?
Zou dit kunnen komen door de Mltie riem die genknapt is ?
Ha Sjorsh,
Das idd niet fijn. Sterkte ermee!
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10395.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
gompy58 schreef:Das mooi klote Sjorsh! kan het niet anders zeggen….
Waar staat ze nu? En wat zijn je plannen?
Zou dit kunnen komen door de Mltie riem die genknapt is ?
Ze staat nu bij een garage waar ze in onderhoud was/is in Leeuwarden, wilde ik al weg omdat ik Citrofiel fijner vind (daar is liefde voor Citroën) en het dichterbij is (5 minuutjes op de FIETS van ma’s huis) en goedkoper is dan die andere garage.
Tja misschien komt het door de multiriem, maar weet zo niet hoe dat gevolgen moet kunnen hebben, heb 2 km heel rustig zonder riem gereden.. motor werd niet warm of deed niets raars.
Ik ga morgen kijken wat ik er mee ga doen.. Iemand een idee waar ik een goed blok kan regelen? Misschien wordt het ook wel de rest van de vakantie elke avond sleutelen.. Ik wacht de diagnose van Citrofiel af!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2253.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Das mooi balen! klinkt idd niet al te best. Nou maar hopen op nog een beetje een goede afloop.
Hoi Sjorsh,
van een kapotte multiriem gaat volgens mij je motor niet aan gort. Wellicht kun je nagaan of de spanrol vervangen is bij de D-riem wissel. Als die niet lekker wil draaien, krijg je ook een eng geluid, en misschien dat de d-riem daardoor ook niet lekker wil doordraaien.
Het is denk ik een aanrader om zsm de kap van de d-riem eraf te halen en te kijken wat je kunt vinden.
in ieder geval goed balen! Succes ermee, en houdt ons op de hoogte!
groet Frank
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ik heb het stomme vermoede dat de distri snaar een tandje versprongen is, iemand van de zelfde mening??
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:Ik heb het stomme vermoede dat de distri snaar een tandje versprongen is, iemand van de zelfde mening??
Ik denk dat dit hele maal niet zo’n vreemd idee is hoor. Ik miste al iets in het verhaal van de gebroken multi riem. Ik heb het idee dat er gewoon een nieuwe riem is gemonteerd en verder niet is gekeken. Als dat wel zo was geweest dan was de nota dusdanig hoog geweest dat Sjors hier wel ff een baal had laten horen.
Ik hoop dat de schade beperkt is maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat er minimaal een klep krom is en met een beetje pech aan het knars verhaal te horen dat er al iets naar eneden is gezakt dat vermaald word..
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10395.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ja misschien is de distributie een tandje versprongen maar dat klinkt nog niet aannemelijk aangezien ik nog genoeg power had. Als de distributieriem een tandje verspringt, dan veranderen de klep openingstijden zeg maar, en krijg je een hele andere loop van de motor.. En daarnaast, als de multiriem vervangen moet worden, dan heeft dit toch niets te maken met hoe de distributie staat afgesteld? Distributie is helemaal weg gewerkt, riemen kun je gewoon bij. Als de riem een tandje versprongen is, dan verklaart het wel waarom ze nu niet meer stationair loopt. Ze verklaart niet dat het gerammel en geknars gisterochtend en zondagavond af en toe even ophield. Het is/was niet continue dat geluid, hield eventjes op, om daarna weer terug te komen. Zonder ritme..
Je pomp wordt ook aangestuurd via je riem. Dan zijn niet alleen je kleppen verkeerd getimed wat al erg is, maar ook je pomp een tand er naast wat het helemaal dramatisch maakt.
Indien je echt een tand er naast staat staan je kleppen waarschijnlijk ook wel krom, bij een diesel heb je daar geen speling op. (als hij er 1 te laat staat, vroeg kan misschien nog meevallen)
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10395.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Denk niet dat het de distributie is hoor.. Kan gewoon niet geloven dat ze dan nog zo “soepel” zou draaien, dan was het nog erger geweest. De garage waar ze voor de apk zou vermoedt dat het de drijfstanglagers zijn.. Iemand die mij kan vertellen of dit te doen is voor een niet ervaren sleutelaar bij een 2.1TD? Of is dit echt een kwestie van blok overleden..? Het lijkt mij persoonlijk wel te doen.. Mits je goed gereedschap en een goede sleutellocatie hebt. Vandaag geen tijd meer om de dame op te halen. Wordt morgen waarschijnlijk, of eerste kerstdag
Heb het afgelopen week nog gezien.
Multiriem geknapt en tussen de db-riem doorgeschoten.
Daardoor was er meteen een klep tegen de zuiger gegaan.
Over een blok.
Ik heb nog het een en ander staan. Stuur maar even een pb als je interesse hebt.
En een setje drijfstangen en/of lagers vervangen is best wel goed te doen…
Maar is niet een klusje wat in een paar minuten te doen is.
En je hebt toch wel wat tools nodig om het voor elkaar te krijgen.
Als je dit laat doen zal het een leuke rekening worden!
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
sjorsh schreef:De garage waar ze voor de apk zou vermoedt dat het de drijfstanglagers zijn.. Iemand die mij kan vertellen of dit te doen is voor een niet ervaren sleutelaar bij een 2.1TD? Of is dit echt een kwestie van blok overleden..? Het lijkt mij persoonlijk wel te doen.. Mits je goed gereedschap en een goede sleutellocatie hebt.
Drijfstanglagers zijn prima te doen, het probleem is dat de krukas meestal ook beschadigd is, kleinste krasje laat nieuwe lagers zo weer in de soep lopen. Dan is een blokwissel een goedkopere keuze dan de krukas eruit, laten slijpen, en ondermaatse lagers erin.
Ik kan zo niet echt oordelen wat er nu aan de hand is, maar een kapotte drijfstanglager maakt geen schurend geluid, eerder een tikkend en klapperend geluid. Kromme kleppen lijkt me ook niet echt het geval, dan zou je dus minder of geen compressie meer moeten hebben, dan krijg je een diesel echt niet meer aan de praat.
Heb je het kleppendeksel al eens eraf gehaald?
Lucas, heeft namelijk een vergelijkbaar probleem met zijn 2.1TD, bij hem is een tuimelaar gebroken, binnenkort gaan we dat fixen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10395.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Goed nieuws!!!! Het zijn de drijfstanglagers toch niet! Het niet meer stationair lopen werd veroorzaakt door een scheurtje in een brandstofleiding waardoor er bij stationair toerental te weinig diesel werd aangezogen waardoor de dame stilviel. Het nare geluid werd veroorzaakt door lagers van een spanrol van de multiriem. Nieuwe onderdelen zijn besteld en maandag wordt het als het goed is allemaal gerepareerd!! Ontzettende meevaller dus!
Dat is zeker goed nieuws!
Scheelt inderdaad weer.
Zie je maar weer dat een goede diagnose toch heel belangrijk is!
sjorsh schreef:Goed nieuws!!!! Het zijn de drijfstanglagers toch niet!
Het niet meer stationair lopen werd veroorzaakt door een scheurtje in een brandstofleiding waardoor er bij stationair toerental te weinig diesel werd aangezogen waardoor de dame stilviel. Het nare geluid werd veroorzaakt door lagers van een spanrol van de multiriem. Nieuwe onderdelen zijn besteld en maandag wordt het als het goed is allemaal gerepareerd!! Ontzettende meevaller dus!
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!