Het volgende over mijn ‘95 ZX 1.4, 193.000 km. Sinds een week of wat lijkt wel of de trekkracht, ik bedoel dus met optrekken, steeds minder wordt.
Starten doettie zoals altijd in een keer en loopt dan meteen keurig stationair. Vervolgens met wegrijden lijkt het dan wel of de fut er gewoon aan het uitgaan is.
Ook lijkt het wel of de motor sindsdien wat “rauwer” loopt dan voorheen. Auto heeft in mei nog onderhoud gehad waarbij o.m. de olie is ververst. Ook is er zijn jaarlijkse flesje injectiereiniger doorheengegaan.
Bij 180.000 is de koppaking vervangen.
Auto is plots wel wat meer olie gaan verbruiken, van bijna niks naar een liter op 4000 km. Het beste kan ik het nog omschrijven alsof de motor steeds meer moeite heeft om in toeren te klimmen. Auto wordt verder voor allerlei ritten zowel kort alsook lang gebruikt. Heeft iemand hier een verklaring voor, is het ouderdom, herkennen anderen dit wellicht ook?
ZX 1.4 break ‘95
Een liter olie op 4000km vind ik niet veel. Maar meschien kan je is een compresie test laten doen.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
jaimieberkhout schreef:Een liter olie op 4000km vind ik niet veel. Maar meschien kan je is een compresie test laten doen.
Ik vind dat wel veel.
Eerst compressie laten meten is het best.
Alle filters en bougie’s zijn redelijk recent?
Heb je de kleppen laten nastellen ?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
uhm euh.. een 1400 is toch geen injectie blok?? Zit daar niet zo’n gewone ouderwetse carburateur op ?
Hoe is het met je luchtfilter? dat al eens bekeken? Door een rietje ademhalen gaat best lastig namelijk als je aan de bak moet.
die liter per 4k km is idd niet direct perfect hoor. ALs ik dat bij de xm had stond ik elke maand een liter bij te tanken en dat heb ik dus minstens een half haar al niet gedaan.
draai, nadat je het luchtfilter hebt bekeken, een bougie eruit. Mooi koffie met melk kleur? volgende. Is tie zwart? dan is tie nie goed..
mono injectie
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nou volgens mij hoef je je echt geen zorgen te maken over dat olieverbruik. Zolang die geen liter op dkm gaat gebruiken is er niks mis mee. (Mijn volcane soop er meer van.) En is idd monopoint injectie.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Bedankt voor de reacties!
De bougies heb ik er uit gehad en zagen er uit als nieuw en het luchtfilter is met de laatste beurt in mei nog vervangen. De kleppen waren volgens mijn garage beslist nog niet nodig toen. Ik zou het zelf ook zo een twee drie niet weten op dit moment. Ik moet het olieverbruik nu maar even goed in de gaten blijven houden, want dat viel mij ook tegen na eerst zo goed als niks te verbruiken.
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Krijgt je benzine motor wel voldoende stroom? Benzinefilter niet vies?
Is je lambda niet overleden, waardoor er vreemde waardes doorgegeven worden aan de ECU? Een gat in je uitlaat wellicht?
Als je onsteking verder goed is, zou ik het eerder daarin zoeken, of in valse/ teveel / te weinig lucht
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En de katalysator of een demper kan verstopt zitten, dat is ook wel eens vaker langsgekomen met dit soort problemen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Heb zonet wel wat “bagger” uit het gasklephuis gevist. Dat was knap vuil. Motormanagement is nog nooit gaan branden (behalve bij starten uiteraard) Kortom ik heb motorisch vanmiddag alles nagelopen en kan verder écht niks vinden. Bougies schoon, nw. luchtfilter, Benzinefilter schoon, Stekkersverbindingen correct. Alleen dus een smerig gasklephuis. Ga morgen inderdaad maar eens verder zoeken richting uitlaat. Zou best kunnen…..........
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Mechuccio schreef:En de katalysator of een demper kan verstopt zitten, dat is ook wel eens vaker langsgekomen met dit soort problemen.
Nou ik gok het nu dan ook hierop!
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Bougiekabels vervangen kan een hoop schelen heb ik zelf gemerkt
Groetjes Harry
Bougiekabels zijn nog redelijk “vers”, zonet even olie ververst, het lijkt inderdaad de uitlaat te zijn, maar waar….......... ?
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
de kat. of de middenpot.. daar komt het het eerst door (uitlaatgas dan )
Hoe zoiets op te lossen ?? heb dit nog niet eerder bij de hand gehad. Spulletje demonteren?
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En wanneer heb je de klepspeling voor het laatst gecontroleerd??? Dit is erg belangrijk namelijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste