De motor liep nog prima, liep alleen wat onregelmatig na het starten en er lag wat diesel onder de auto op straat als deze stilgestaan had.
Re: Type dieselpomp
bergje schreef:De diselpomp schijnt er eentje te zijn van het type ‘Lucas (of Lukas???)’, hier schijnt een deel van het probleem te liggen, als het een Bosch pomp zou zijn, zou het volgens de garage-houder allemaal veel eenvoudiger en goedkoper zijn. Weet iemand of dit het gangbare type pomp is voor een BX TRD Turbo uit 1989? De auto is in 1993 in Nederland geïmporteerd vanuit Spanje. Waaar het lek precies zit kom ik niet veel verder mee. Inmiddels komt het moment van beslissingen nemen wel erg dichtbij!!!
Dat is vrij normaal ja.
Ich bin ein Breaker
bergje schreef:De motor liep nog prima, liep alleen wat onregelmatig na het starten en er lag wat diesel onder de auto op straat als deze stilgestaan had.
Maar - om welke reden ben je naar de garage gegaan? Begon het te roken ofzo, of puur vanwege het lekken?
Lekkage aan de zijkant betekent een lekke pomp-aandrijfas; dat is de dure variant. Diesel op de distributie-riem (waar je nu kans op hebt) werkt niet levensduur bevorderend voor de riem, op zich heb je wel gelijk dat je een pitsstop maakt hoor.
Ich bin ein Breaker
bergje schreef:De motor liep nog prima, liep alleen wat onregelmatig na het starten en er lag wat diesel onder de auto op straat als deze stilgestaan had.
Als het aan de zijkant is, dus helemaal links als je voor de auto staat, dan lekt de boel inderdaad bij de aandrijfas (distributiezijde) van de pomp.
Lekt het aan de andere kant, waar 4 leidingen zitten, waarvan er eentje naar elke cylinder loopt, dan valt het mee, dan heb je een gescheurde leiding. Ik heb dit probleem namelijk vorige week gehad, onregelmatig lopen na het starten en diesel lekkage, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162181&start=390
Wat je kunt doen is de motor starten en kijken waar je de diesel ziet lekken, eventueel een foto maken en daarop aanwijzen waar het lekt of zo duidelijk mogelijk omschrijven waar je het ziet lekken.
@Bram, je vertelde dat je zelf ook weleens die O-Ring bij het asje van de gashendel heb vervangen, was dat ook bij een Lucas-Pomp?
De dieselspecialist waar ik de O-Ring had gehaald vertelde mij dat dit foefje bij een Lucas-pomp niet werkt
ZX1.4i schreef:bergje schreef:De motor liep nog prima, liep alleen wat onregelmatig na het starten en er lag wat diesel onder de auto op straat als deze stilgestaan had.
Als het aan de zijkant is, dus helemaal links als je voor de auto staat, dan lekt de boel inderdaad bij de aandrijfas (distributiezijde) van de pomp.
Lekt het aan de andere kant, waar 4 leidingen zitten, waarvan er eentje naar elke cylinder loopt, dan valt het mee, dan heb je een gescheurde leiding. Ik heb dit probleem namelijk vorige week gehad, onregelmatig lopen na het starten en diesel lekkage, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162181&start=390Wat je kunt doen is de motor starten en kijken waar je de diesel ziet lekken, eventueel een foto maken en daarop aanwijzen waar het lekt of zo duidelijk mogelijk omschrijven waar je het ziet lekken.
@Bram, je vertelde dat je zelf ook weleens die O-Ring bij het asje van de gashendel heb vervangen, was dat ook bij een Lucas-Pomp?
De dieselspecialist waar ik de O-Ring had gehaald vertelde mij dat dit foefje bij een Lucas-pomp niet werkt
Wat ik observeer: In sommige gevallen werkt dit, in sommige gevallen maar voor heel even. Het lager is in de meeste gevallen zodanig uitgesleten (kun je zelf constateren door HEEL VOORZICHTIG de hevel op en neer te bewegen) dat vervangen van zo’n ringetje geen definitieve oplossing zal zijn omdat domweg ook je gaspedaal begint te knerpen en te haken. Vervangen van het deksel is dan bij een Lucas de enige optie; uitboren van het lagertje is duurder dan vervangen. Ik heb dit pas laten doen; een nieuw deksel kostte 48 eur (tegen 80 eur voor de revisie van een Bosch deksel steekt dat toch aardig af he?). Was overigens een Lucas turbodieselpomp, maar zoveel scheelt dat niet, if at all.
Als de aandrijfas lekt moet de pomp eraf en dan zitten de kosten nog maar amper in het materiaal maar veel meer in de de- en montage van de pomp. 1000 eur is dan een reëele schatting.
Ich bin ein Breaker
Ik ben puur naar de garage gegaan ivm met het lekkage op straat.
Helaas heb ik geen mogelijkheid om foto´s op intenet te plaatsen. Toen de garage-houder mij vertelde waar deze lekte was dit, als je voor de auto staat, aan de rechterzijde van de pomp, volgens mij vrij bovenaan.
Vandaag zal ik een definitieve beslissing moeten nemen, opties zijn om de auto door ANWB naar Nederland te laten halen en daar te repareren of hier te laten slopen
bergje schreef:Ik ben puur naar de garage gegaan ivm met het lekkage op straat.
Helaas heb ik geen mogelijkheid om foto´s op intenet te plaatsen. Toen de garage-houder mij vertelde waar deze lekte was dit, als je voor de auto staat, aan de rechterzijde van de pomp, volgens mij vrij bovenaan.
Vandaag zal ik een definitieve beslissing moeten nemen, opties zijn om de auto door ANWB naar Nederland te laten halen en daar te repareren of hier te laten slopen
Nou…..als je hem eerst maar in NL hebt staan…..dan kan iemand van ons er iig eens naar kijken en misschien valt het dan mee ?
Als het inderdaad alleen een gescheurde leiding is ...of een lekkend deksel….is het nog te doen om te repareren.
Ik weet niet waar je woont….is dat echt Nurnberg zoals ik in je profiel zie staan :
En Sohail….bij mijn TRD turbo heb ik het toen laten doen.
Ben alleen met de auto in Nürnberg gestrand, als de auto terug gaat naar Nederland gaat deze naar een klein plaatsje vlakbij Enkhuizen, Noord-Holland.
Heb nog even contact gehad met mijn eigen garage daar. Die kunnen het goedkoper dan hier, maar hebben het over het gelijktijdig vervangen van de distributieriem, is dat normaal/nodig? Hoe is de relatie van de pomp met de distributieriem?
Een vriend van mij heeft een donor BX-TRD staan waar ik de pomp uit kan krijgen, is zo´n ding er makkelijk zelf uit te halen?
bergje schreef:Ben alleen met de auto in Nürnberg gestrand, als de auto terug gaat naar Nederland gaat deze naar een klein plaatsje vlakbij Enkhuizen, Noord-Holland.
Heb nog even contact gehad met mijn eigen garage daar. Die kunnen het goedkoper dan hier, maar hebben het over het gelijktijdig vervangen van de distributieriem, is dat normaal/nodig? Hoe is de relatie van de pomp met de distributieriem?
Een vriend van mij heeft een donor BX-TRD staan waar ik de pomp uit kan krijgen, is zo´n ding er makkelijk zelf uit te halen?
Enkhuizen…...dat is in de buurt van Haarlem dus
Ik zou dat eerst maar eens laten doen….als hij dan hier staat kan ik er iig een *blik in werpen* .......en als de pomp er NIET uit hoeft, is er geen nieuwe distributiesnaar nodig hoor, tenzij hij op z’n eind zit natuurlijk qua gereden km’s ?
Kijken kost niks…..ik kan iig redelijk goed constateren waar die lekkage vandaan komt…....het zit bovenop de motor en dat soort zaken kan ik zelf nog aan…..mocht het toch te ingewikkeld worden, dan moeten we een ander oplossing bedenken.
Zou zonde zijn man….een TRD, heeft voor mij een nogal Nostaligisch gevoel.
Als je die rijdend kan houden ?
En als het wel het deksel is….en die pomp van je vriend is dezelfde als die van jou…kun je die er evt voor gebruiken….misschien heeft je vriend ook nog de leidingen liggen van de pomp naar je verstuivers ??
bergje schreef:Toen de garage-houder mij vertelde waar deze lekte was dit, als je voor de auto staat, aan de rechterzijde van de pomp, volgens mij vrij bovenaan.
Vandaag zal ik een definitieve beslissing moeten nemen, opties zijn om de auto door ANWB naar Nederland te laten halen en daar te repareren of hier te laten slopen
Klinkt hoopvol als het aan de rechterzijde van de pomp ergens bovenaan lekt, dan zal het waarschijnlijk wel het deksel zijn maar een leiding kan ook. Ik heb inmiddels ervaring met beide reparatie’s, een nieuwe O-ring kan heel goed de lekkage stoppen, de ZX-Diesel van weefje heeft inmiddels aardig wat km opzitten met een nieuwe O-Ring van €1,35.
Ik zou als ik jouw was de BX maar naar Enkhuizen slepen, als je wilt kan ik over 2 weken (na 17-06-2005) komen kijken, ik ga dan toch richting Haarlem. Zou zonde zijn als je heel veel geld aan een garage zou uitgeven of de BX vanwege een klein mankement op de sloop dumpen.
Jazeker ik ben lid van de Stichting “Houd BXen en ZXen op de weg”
Ik ken namelijk iemand die ook iedere keer om het minste of geringste zijn ZX naar de sloop wil brengen
ZX1.4i schreef:bergje schreef:Toen de garage-houder mij vertelde waar deze lekte was dit, als je voor de auto staat, aan de rechterzijde van de pomp, volgens mij vrij bovenaan.
Vandaag zal ik een definitieve beslissing moeten nemen, opties zijn om de auto door ANWB naar Nederland te laten halen en daar te repareren of hier te laten slopenKlinkt hoopvol als het aan de rechterzijde van de pomp ergens bovenaan lekt, dan zal het waarschijnlijk wel het deksel zijn maar een leiding kan ook. Ik heb inmiddels ervaring met beide reparatie’s, een nieuwe O-ring kan heel goed de lekkage stoppen, de ZX-Diesel van weefje heeft inmiddels aardig wat km opzitten met een nieuwe O-Ring van €1,35.
Ik zou als ik jouw was de BX maar naar Enkhuizen slepen, als je wilt kan ik over 2 weken (na 17-06-2005) komen kijken, ik ga dan toch richting Haarlem. Zou zonde zijn als je heel veel geld aan een garage zou uitgeven of de BX vanwege een klein mankement op de sloop dumpen.
Jazeker ik ben lid van de Stichting “Houd BXen en ZXen op de weg”
Ik ken namelijk iemand die ook iedere keer om het minste of geringste zijn ZX naar de sloop wil brengen
Haha, och ja. Hoe hoopvol het is, tja, het schept perspectief. Links is uitgesproken hopeloos; rechts biedt enige kansen.
Losse / lekke verstuiverleiding of toch de hevel? Of de kop van de pomp, of de turbodrukdoos (tis een trd turbo toch?). Deksel is te wisselen, dat zou zelfs een dealer moeten snappen.
Een pomp van een gewone TRD op een turbod past niet, dwz niet als je ook wilt dat de turbo iets doet. Verstuivers zijn ook anders. Houdt het maar gewoon op “past niet”.
Ich bin ein Breaker
De ANWB heeft vanochtend toegezegd de auto naar Nederland te willen brengen Ik reis vandaag zelf met de trein terug naar Nederland en de auto zal ergens eind volgende week in Nederland zijn. Te gek als jullie er dan een blik op zouden willen werpen!
bergje schreef:De ANWB heeft vanochtend toegezegd de auto naar Nederland te willen brengen Ik reis vandaag zelf met de trein terug naar Nederland en de auto zal ergens eind volgende week in Nederland zijn.
Te gek als jullie er dan een blik op zouden willen werpen!
Stuur me maar een PB als hij in NL staat (of in deze draad zelf)......en zo te lezen heeft Sohail er ook wel zijn in.
Kijk…..als het echt op een Brandstofpomp-revisie uit zou gaan draaien, dan kun je hem altijd nog naar de sloop brengen….als je dat te duur zou worden (wat ik me kan voorstellen).
Maar hopelijk is het een leiding of het deksel.
Bram schreef:bergje schreef:naar de sloop brengen….
Bram, schaam je!!! Weet je hoe veel bruikbare TurboDiesel onderdelen je dan zomaar naar de sloop brengt?!
Bram schreef:bergje schreef:De ANWB heeft vanochtend toegezegd de auto naar Nederland te willen brengen Ik reis vandaag zelf met de trein terug naar Nederland en de auto zal ergens eind volgende week in Nederland zijn.
Te gek als jullie er dan een blik op zouden willen werpen!
Stuur me maar een PB als hij in NL staat (of in deze draad zelf)......en zo te lezen heeft Sohail er ook wel zijn in.
Kijk…..als het echt op een Brandstofpomp-revisie uit zou gaan draaien, dan kun je hem altijd nog naar de sloop brengen….als je dat te duur zou worden (wat ik me kan voorstellen).
Maar hopelijk is het een leiding of het deksel.
Ik heb altijd wel zin om aan een Citroen te sleutelen, zou zonde zijn als je BX vanwege iets kleins op de sloop terecht komt als het verder een prima/nette auto is. Desnoods maken we er een kleine sleutelmeeting van
Eind volgende week is perfect, komende week heb ik storingsdienst voor mijn werk en dan moet ik in de buurt van Gouda blijven.