HBeck…..................ik heb de banden zachter gehad…...........harder gehad ...................veel harder gehad.
De LM gebeld die Citroen weer hebben gebeld enz enz….....................
Hoe harder de banden des te meer de auto op een stuiterbal begint te lijken.
Maar nog steeds extreem zijwind gevoelig blijft.
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen
Hansdj, de relatie die jij aanbrengt vind ik niet. Ik vind de auto koersvaster met iets hardere banden. De door jou genoemde springerigheid herken ik ook maar hoe harder hoe springeriger is niet mijn beeld
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Ik ben de laatste dagen weer veelvuldig in Groningen geweest, dat betekend voor mij dat ik via de A31 in duitsland naar Groningen rij, ik rij niet harder in Duitsland dan 140Km daarboven vind ik de auto levensgevaarlijk.
En de auto heeft alle keuringen gehad van de banden centrum’s tot en met div Citroen garage’s
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen
Ik durf op de A31 (die ik ook veelvuldig gebruik) 170 te rijden maar op de A32 (Heerenveen-Meppel) is dat levensgevaarlijk door de springerige achterkant.
Ik heb dan het gevoel dat de auto wel een paar decimeter opzij springt en dat is geen goed gevoel.
Eigenlijk is deze discussie toch ook een beetje te gek voor woorden. Een hoge auto vangt meer wind en is derhalve meer zijwindgevoelig maar opmerkingen als niet durven of bang zijn dat is toch eigenlijk te gek voor woorden. Het vervelende is alleen dat je zonder een forum denkt dat het waarschijnlijk aan jezelf ligt.
Hoe kun je hier nu iets mee doen ?
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
hbeck schreef:
Hoe kun je hier nu iets mee doen ?
Dit vind ik idd een hele goeie vraag
Eerlijk gezegd weet ik het niet, ik weet wel dat ik met mijn vorige auto een VW Sharan als een Renault Megane zonder problemen 180Km reed in Duitsland.
Even geen discussie over wat wel en niet verstandig is….........................
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen
Met je eens, met mijn Opel rijd ik vaak 200+ en denk daar dan ook helemaal niet over na omdat die auto met 10 kilometer per uur net zo stabiel is als bij 200+ per uur. Tis wel een lage open auto (gebaseerd op de Astra Coupé) maar dat hoogte verschil mag toch niet zo´n desastreuse uitwerking op de wegligging hebben ?
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
De zijwindgevoeligheid is inderdaad wat mij betreft de meest negatieve eigenschap van de GP en al veelvuldig op dit forum aan de orde geweest.
Het wegspringen van de achterzijde is goed onder controle te krijgen door het monteren van wat zwaardere veren achter. Maar gelukkig is het een comfortabele, ruime reiswagen met een behoorlijk complete uitrusting. En na ruim 20000km nog geen enkel bezoekje aan de garage gebracht
aerdt schreef:
Het wegspringen van de achterzijde is goed onder controle te krijgen door het monteren van wat zwaardere veren achter. . En na ruim 20000km nog geen enkel bezoekje aan de garage gebracht
Bij LPG wordt er standaard verzwaarde veren geplaatsd, ik denk zelf dat die de schuld zijn van het springen.
De eerste 25000km heb ik 1 keer de garage gezien voor de 20000km beurt, nu zie ik ze vaker dan mijn vrienden
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen
Ik heb met de C4 Picasso echt veel minder last van zijwindgevoeligheid dan met de C5. break Mischien komt het door de combinatie van de 17 inch velgen op de C4 tov standaardvelgen op de C5. Achter heb ik wel pneumatische vering, mischien helpt dat ook wel.
Kan niet aan de belading liggen want dat maakt niet veel uit in de praktijk.
Het is en blijft natuurlijk wel een busje, we hebben sinds kort ook een Opel Tigra (fout he als citroenrijder maar die Pluriel is het niet voor ons) en die heeft natuurlijk helemaal geen last van zijwindgevoeligheid (maar wel weer van volgen van spoorvorming)
Met de C5 was het echt niet pretiig om boven de 145 km/uur te rijden, erg instabiel, ik had altijd het idee dat ik de gehele rijbaan nodig had, moest continue bijsturen en had het gevoel dat de auto echt op zijn maxium zat van snelheid. Mijn vrouw vond het leuk om daar hard mee te rijden maar ik vond het zeer onprettig. Met de Picasso is het met 180 km/uur nog echt heel stabiel, geen gezwalk over de rijbaan. Maar ja, behalve het milieu / de onveiligheid / de euro’s voor benzine ben je uiteindelijk toch even lang onderweg omdat je steeds moet tanken
Kortom:
Zijwind gevoeligheid valt me eigenlijk niet op): is veel minder dan met de C5 break waar het echt irritant was.
C4GP Achter pneumatische vering, 17 inch velgen en banden spanning van ongeveer 2.4
PS Inderdaad is het gemis aan koelvloeistof temperatuurmeter een echt gemis.
grand c4 Picasso 2.0
aleven schreef:Ik heb met de C4 Picasso echt veel minder last van zijwindgevoeligheid dan met de C5. break .
dank zij de hp vering voelt dat zo aan op de c5
ik heb nu een nieuwe c5 met wokkelvering maar die heeft veel minder last van zijwind die ligt echt vast op de weg..
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
hbeck schreef:Picassoke, je antwoord met hogere bandenspanning en de springerigheid ben ik wel heel benieuwd naar. Als de auto stabieler op de weg ligt (wat volgens mij het geval is bij hogere bandenspanning) zou dan toch ook een positieve uitwerking op springerigheid moeten hebben ?
Kun je dat uitleggen ?
Mijn bandenspannig staat op 2.3 dacht ik (bij warme banden)
Niet erg hoog, maar een duidelijk comfort winst.
De auto voelt wel wat zweveriger, viel vooral de dag op na de verlaging. Maar nu ben ik er aan gewoon. Veel wind heb ik nog niet gehad, of toch nog geen last van gehad.
hardere banden maken vooral de achteras bij mij (luchtvering) erg springerig. Bij harde banden lijkt de achteras soms weg te springen op dwarsnaden.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Die HP vering geeft je dat zweverige gevoel. In begin voelt het erg raar aan.
Maar ik hou er eigenlijk wel van.
Ik herken wel die zijwindgevoeligheid, maar toch in geen hoge mate.
Mijn vader zijn E is ook windgevoelig, natuurlijk veel minder maar je voelt het toch ook goed.
Ook die springerigheid herken ik niet echt.
In bochten met extreem hoge dwarsnaden heb je het gevoel dat hij een sprong maakt, maar verder…
Ik heb al voldoende 150-160-170-180 gereden om te weten dat men picasso erg stabiel voelt op de belgische snelwegen, en ja ook op slechte stukken.
In de testritten die ik heb gelezen spreekt men wel altijd dat de pneumatische vering een bijdrage is op comfort en weggedrag vlak.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Zelfs met de pneumatische achtervering en een wat verhoogde bandenspanning blijft het bij wat meer (dwars)wind constant (bij)sturen.
Dat had ik in mijn C5 Break toch echt niet en die had toch ook een aardig zij-oppervlak.
Maar ja, als je alles van te voren weet…..
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
Geinig de opmerking over de C5. Ik heb een C5 station (1e editie) gehad en dat was een van mijn meest stabiele auto´s, tja het kan verkeren
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Station?
Mond spoelen