Diravi voor fijnproevers..
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 17 november 2008 11:11 PM

Ik bedenk me net dat er bij CX rijders misschien nog wel meer mensen zitten die Diravi op waarde weten te schatten dan bij XM rijders…
Ik heb net een leuk stukje geplaatst met info over Diravi op XM forum:  

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 18 november 2008 11:41 AM
  [ # 1 ]

Geweldig.

Ik had deze site ook al eens gevonden en ik begrijp hoe het systeem werkt.
Jammer dat dit soort (mechanische) vindingen niet meer worden toegepast en alles electronisch moet.
Ik vraag me daarbij af wat nu uiteindelijk betrouwbaarder werkt

.... en dan heb ik het nog niet over muizen die aan je kabels knagen van je auto met CAN-BUS…. je staat versteld wat er dan allemaal gebeurt!

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 november 2008 09:37 PM
  [ # 2 ]

Toegegeven: Diravi is in het begin best effe wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent…

De klacht van velen was dat Diravi ‘afstandelijk’ en ‘wazig’ was, en dat het contact met de weg (noemt het feedback) eigenlijk afwezig was.
Snap het probleem niet echt: ik heb het nooit zo ervaren…
Het zal wel een persoonlijke beleving zijn, ik vind dit juist van veel hedendaagse electrische bekrachtigingen welke een voertuig nerveus maken.
Naja…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 19 november 2008 02:09 AM
  [ # 3 ]

Mooi grote klasse ...............................

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 24 december 2008 06:50 PM
  [ # 4 ]

Gewoon nieuwsgierig

Kan iemand mij uit leggen wat Diravi precies doet en waar het voor is?

Groetjes Harry

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 24 december 2008 07:22 PM
  [ # 5 ]

Het zorgt ervoor dat de voorwielen altijd automatisch terug gaan naar de rechtuitstand en verder is het een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging voor zover ik begrepen heb.
Een groot voordeel is dat je bij een klapband voor geen of nauwelijks een schok in het stuur krijgt omdat de diravi dat tegen houdt.

De eerste keer dat ik in een auto met diravi reed schrok ik met te barsten toen ik een bocht uitkwam en zoals ik gewend ben het stuur losliet om hem automatisch naar de rechtuitstand te laten draaien zoals je dat gewend bent met een normale stuurbediening. Dat ging even wat rapper Laughing maar verder rijdt het fantastisch. Er staat al een hele poos een CX25GTIT2 te koop voor inmiddels ernstig weinig in Roermond met diravi, technisch best een goede basis, optisch niet zo. Maar het jeukt nog best wel. het is maf speelgoed zo’n diravi en ik zou er best wat meer ervaring mee willen krijgen.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 december 2008 09:05 PM
  [ # 6 ]
Dumnoz schreef:

Gewoon nieuwsgierig

Kan iemand mij uit leggen wat Diravi precies doet en waar het voor is?

Zoals Mechuccio ook al uit legt, stuur gaat na het loslaten direct naar het midden Wink
Je moet er even aan wennen met rijden, zodra je het gewent ben rijdt het erg fijn.

Het sturen gaat zwaarder als je harder gaat rijden, dus op de snelweg krijg je een zeer goed rechtlijnig weggedrag. Het loslaten van het stuur kan dus ook geen kwaad (al zeg ik niet dat dat verstandig is).
Veel nieuwe moderne (Duitse) auto’s hebben dit tegenwoordig ook dat ze zwaarder sturen bij hoge snelheden, nu weet je dus wie het ooit uitgevonden heeft, Citroën dus!

Er staat zo’n 170 bar druk op de voorwielen om ze in de rechtuit postitie te houden, bij een klapband houd deze kracht de wielen recht. Dit icm de hydrolische vering geven als resultaat dat een CX dus met een klapband bestuurbaar blijft Wink

Diravi is bijna op elke CX geleverd, met uitzondering van de allereerste toen was het ook zonder te krijgen. Daarna was het op elke CX standaard. Een CX is ook nooit met normale stuurbekrachtiging geleverd. Het was Diravi of niets Wink

Verder was het ook standaard op de SM. En op een XM V6 tot 97, toen de nieuwe V6 kwam zijn ze ermee gestopt.

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 24 december 2008 09:15 PM
  [ # 7 ]

waarvan is DIRAVI nou eigenlijk de afkorting?

DIRection Assister VItesse ?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 december 2008 09:29 PM
  [ # 8 ]

Diravi betekend: Direction à rappel asservi, ofwel: stuurbekrachtiging mét bekrachtigde terugloop.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 24 december 2008 09:31 PM
  [ # 9 ]

Bedankt Arjan

Ik heb diverse cxen gehad waar dus Diravi in zat Very Happy . Alleen wist ik toen niet dat het Diravi heette. Ik vond het altijd heel plezierig om mee te rijden. Bij de eerste cx moest ik er even aan wennen maar daarna wou ik eigenlijk niet anders Smile
Het systeem heeft mij dus diverse keren gered, klapband en hoge snelheid in de berm doordat er een tegenligger inhaalde waar het niet kon.
Het systeem zou verplicht moeten zijn op alle auto’s Razz

Groetjes Harry

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook