Ja is inderdaat een beetje lastig uit te testen. Maar ik verdenk eerder de cat dan een demper. Maar ja dat weet je ook nooit zeker.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
De klepspeling is afgelopen mei door de garage gecontroleerd en toen correct bevonden. Ik laat er nu maar eens even de kerstdagen overheen gaan en zie dan verder. Een ieder in ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
ZX 1.4 break ‘95
waterman771 schreef:En wanneer heb je de klepspeling voor het laatst gecontroleerd??? Dit is erg belangrijk namelijk…
om de hoeveel tijd moet je dat eigelijk doen, die klepspeling controleren?
Mijn 1800i 8 klepper heb ik in de 135k dat ik ermee heb gereden nog nooit laten stellen en heb ook niet de indruk dat het nodig is.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
BX/Xantia/ZX/XM met een XU-blok iedere 60.000 km klepspeling controleren. Bij distributie-wissel zéker controleren, want dan is het stellen makkelijk omdat je daarvoor de nokkenas moet uitbouwen, wat makkelijker is met de riem d’r af.
Na 135K zou ik de boel toch wel eens gaan opmeten….
Owja… Xantia 1800 8v op lpg: iedere 20.000 meten!! Geldt ook voor andere modellen met dit blok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou de “feestdagen” zijn er ruim overheen gegaan, nu even tijd voor een korte update.
Deze week alle vacuumslangen vervangen en zowaar lijkt er weer wat meer puf in de auto te zijn gekomen.
Hij trekt nu weer wat makkeljker en feller door in de toeren.
Ook het euvel van plotseling stijgend toerental (tot 2000 t.p.m.) bij stationair, wat zich sinds enkele dagen aandiende, lijkt nu te zijn verdwenen.
Wel is er weer een halve liter olie in gegaan sinds de laatste bijvulling in december. verder start hij toch elke morgen weer in één keer en rijdt gewoon nog erg aangenaam. Ik laat het verder nu maar zo. In mei moet de auto voor de keuring en dan kijk ik wel hoe de situatie dan is op dat moment. )
ZX 1.4 break ‘95
Afgelopen zaterdag weer even olie gepeild. Ik doe dit nu trouw elke 14 dgn. M’n jongste zoon gebruikt de auto op dit moment veel voor z’n werk, ikzelf rij er dus niet meer zó vaak in op dit moment. (opvoedkundig gezien juist denk ik?)
Moest er echter nu weer een halve liter olie bijgooien (Vul altijd af/bij met 10w40) Dit is nu de laatste weken na elke +/- 500 km. wel noodzaak.
1 volle liter op 1000 km. zo ongeveer dus.
Lijkt me op het randje van wat wel en net niet meer acceptabel is.
En ik weet werkelijk niet waar het blijft. Koelvloestof blijft mooi schoon, er ligt niets onder de auto en het blok blijft in z’n geheel mooi droog.
Heeft een iets dikkere olievariant wellicht enige zin? Of gewoon iedere 1000km. een litertje erbij gieten.
De auto moet in mei voor z’n APK.
Dan is het óf nog een jaartje doorrijden (ligt aan de kosten) of er komt een andere (Citroën, xsara, C5…. )
ZX 1.4 break ‘95
Ik denk dat hij het gewoon op zuipt. Misschien zijn de zuigerveren niet helemaal meer zoals ze horen. Verder kan het niet echt kwaad. Alleen als je er vanaf wil dan moet je hem reviseren.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
En wat is de rijstijl van je zoon?
Jong en sportief, hard remmen op de motor?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nee, eigenlijk ook best wel rustig.
Maar het is dus al begonnen toen ik er nog regelmatig in reed.
Ik hou het gewoon in de gaten, gooi er gewoon op tijd de nodige olie bij en zal in mei nog wel eens nadenken over een vervolg.
Hij rijdt verder prima, vraag me dus alleen af waar het nou blijft ?
ZX 1.4 break ‘95
De LS-GF-77 is niet meer. ? Het laatst bijgekomen mankement t.w. een kapot contactslot was de bekende druppel. Even daarvoor was de kachel al terziele gegaan. Dit en daarbij nog een kapotte uitlaat, kapot rechterachterraam, dashboardlampjes die er mee ophielden, kapotte deursloten en een hevig olieslurpende motor hebben mij doen besluiten de auto op te ruimen. De km. stand was 198.000.
ZX 1.4 break ‘95