Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Bij het vervangen van de bougies kwam bij een bougie de draad mee. Totaal eruit. Oplossing zal dus een bus of helicoil worden. Heeft iemand hier ervaring mee. Ik vraag me af of het mogelijk is de stalen bougie schachten te verwijderen , zodat ik het in de auto kan doen. Ik sta niet te popelen om de kop eraf te halen.
groet,
Con
In de bx hoek staat een beschrijving in het topic over de 16 kleppert van mechuccio
edit: hier dus : http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195280
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Hallo,
bedankt voor het draadje. De bougies van de DS liggen diep . Je kunt er dus niet aan om direct te tappen.Ik denk dat de tap niet lang genoeg is , en verder heb je geen zicht op de uitlijning. Daarvoor moet je de stalen bus verwijderen. Ik vraag me af of ze zwaar geperst zitten en er uit kunnen.
gr.
Con
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hallo,
Bij de BX 16V liggen de bougies ook erg diep in de kop en inderdaad is de tap/ruimer die ik heb gebruikt te kort voor je en mijn gevoel.
toch is het gelukt hiermee.
De tap/ruimer heb ik steeds voorzichtig met een magneet uit de schacht gehaald nadat een stukje was getapt.
Over de uitlijning maakte ik me ook een beetje zorgen, maar het tapje zet zich zelf recht door de conische vorm, het is zaak de tap het werk te laten doen en niet te forceren. Verder heb ik een normale bougiesleutel gebruikt om het tapje te bedienen. Als je voorzichtig te werk gaat en bij voorkeur kunt oefenen op een oude cilinderkop zodat je wat bekend kunt worden met de procedure zijn er geen problemen om het op deze manier op te lossen. De bus verwijderen kan wellicht, dat weet ik niet, maar dan zal hoe dan ook de kop verwijdert moeten worden en in dat geval kun je net zo gemakkelijk gebruik maken van de tap/ruimer omdat je dan toch risicoloos te werk kunt gaan.
Veel succes met de klus, ik baalde er behoorlijk van toen mijn bougie plofte, maar een week later reed ik toch weer vrolijk rond.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
GEEN helicoil gebruiken.
Zoek eens op Time Sert….
cbrantjes schreef:Hallo,
bedankt voor het draadje. De bougies van de DS liggen diep . Je kunt er dus niet aan om direct te tappen.Ik denk dat de tap niet lang genoeg is , en verder heb je geen zicht op de uitlijning. Daarvoor moet je de stalen bus verwijderen. Ik vraag me af of ze zwaar geperst zitten en er uit kunnen.
gr.
Con
heb het ook gedaan met de motor/kop er nog in. gewoon de tap verlengt mede dankzij die bus kon ik mooi uitlijnen.dus gewoon die bus laten zitten en slechts de tap verlengen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
daaristieweer,wiedurft schreef:GEEN helicoil gebruiken.
Zoek eens op Time Sert….
Time-sert is de betere variant van het Midlock setje dat ik heb gebruikt.
Bij Time-sert wordt het busje ook nog door het gereedschap verankert in de kop en kan deze nooit meer loskomen. De Midlock oplossing is kwalitatief bijna even goed, het enige dat als nadeel gezien kan worden is dat het gebruikte busje, de zgn insert, bij het demonteren van de bougie weer los kan komen uit de cilinderkop. Nou kosten die busjes 1.70 per stuk dus zo’n punt is dat helemaal niet. Persoonlijk zou ik liever voor de Time-sert gegaan zijn, maar ik kon er geen leverancier voor vinden in de buurt, en de prijzen voor een set varieren ergens rond de 300 euro. De prijs en het niet vinden van een leverancier hebben mij ertoe bewogen voor de Midlock te gaan, en achteraf ben ik daar best blij om!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Ben nieuwsgierig:
Wat doe je met de krullen die op de zuiger vallen?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je doet een hele dikke klodder vet aan de tap waarmee de krullen aan de tap blijven hangen, en als je klaar bent spuit je met lucht de cilinder nog even uit. Een kind kan de was doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
waterman771 schreef:Je doet een hele dikke klodder vet aan de tap waarmee de krullen aan de tap blijven hangen, en als je klaar bent spuit je met lucht de cilinder nog even uit. Een kind kan de was doen.
Inderdaad! en steeds anderhalve slag tappen en de tap weer loshalen, schoonmaken, opnieuw in het vet en weer 1,5 slag tappen. wanneer het gat geruimd is en de schroefdraad gesneden wordt kun je meer slagen draaien.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Bedankt voor alle suggesties , ik denk dat dat ik binnekort weer een lopende motor heb.
Het was vooral een afknapper omdat ik de auto helemaal uit elkaar heb gehad en op aan het bouwen ben en bijna aan het moment ben dat hij weer kan lopen. Ik ga een midlock setje kopen moet gaan lukken.
goet
Con
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Hallo
Ik heb vandaag een Midlock setje geleend en de draad hersteld. Inderdaad een fluitje van een cent , prachtige uitvinding. De draad voelt goed aan bij het indraaien van de bougie.
Bij de automaterialen zaak ( de Turck in Eindhoven) was het setje te huur, 6 euro inclusief busje. Prima tip.
m.vr.gr.
Con
Best is om een aantal busjes reserve te hebben, de bougie kan er namelijk vast in komen te zitten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Late felicitatie!
Mooi dat het gelukt is, en inderdaad wat Paso zegt, die dingetjes kosten 1.70 per stuk dus hou er een of twee op voorraad voor tegen de tijd dat je weer nieuwe bougies gaat steken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX