Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Omdat niet alle hydrauliek kenners in het BX forum komen, maak ik toch maar even een eigen onderwerp aan.
Toen ik mijn BX in Augustus 2008 kocht, waren er geen problemen in het veersysteem. Kwam prima omhoog, helemaal niks mis mee.
De laatste tijd, kwam de voorkant steeds moeizamer omhoog vanuit ruststand. Op een gegeven moment, wilde de voorkant helemaal niet meer omhoog komen. Als de auto in de laagste stand staat (Handmatig, of uit zich zelf ‘s nachts ingezakt), kwam die na het starten alleen achter omhoog, en voor bleef die omlaag staan. Dan moest ik de BX handmatig in de hoogste stand zetten, dan kwam de voorkant wel. Vervolgens weer naar rijstand laten zakken en dan kon ik wegrijden.
Ook als ik met meerdere personen in de BX stapte, en de voorkant zakte maar een klein stukje in door het gewicht, werd die ook niet gecorrigeerd naar de rijstand.
Nu is van het weekend de LHM vervangen, en de remmen doorgespoeld. En de BX kwam weer als vanouds omhoog! Gelijk als de motor liep, kwam voor omhoog en daarna achter omhoog, zoals die sinds aankoop ook altijd heeft gedaan. En dat allemaal heel rap. Heerlijk, ik was weer helemaal blij!
Maar dat was van korte duur. De volgende dag, startte ik de BX. Gebeurde eerst niks, en toen kwam achter opeens als eerste omhoog. Toen gebeurde er weer even niks, en toen kwam voor pas omhoog.
Zie dit filmpje!
(Zet wel je geluid wat harder!)
En nu weer een dag later (Vandaag), is het oude probleem weer terug. De voorkant wil niet meer automatisch omhoog komen, maar ik moet weer de auto in de hoogste stand zetten, vervolgens weer zakken naar rijstand en dan pas weg rijden.
Ik heb al enkele tips mogen ontvangen, maar wat denken jullie?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik denk aan een brakke voorste hoogte regelaar. Schoonmaken of vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Yep, vrijwel zeker.
Hij tikt ook niet te vaak, dus de voorraadbol is nog in orde (maar dat heeft niets met het stijgen te maken).
Dus vervangen dat ding, simpel klusje.
...of zijn er revisiesetjes te krijgen?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Revisiekitjes kun je gewoon bij chyparse halen. De hoogteregelaars zijn gewoon hetzelfde. Het enige verschil is dat sommige een plastic kap hebben aan een kant en andere rubberen kapjes met klemring aan beide zeiden. De revisiekits van Chyparse hebben 2 rubberen kapjes met klemringen maar passen zonder meer op een versie met de plastic kap.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Voorraadbol is nog geen jaar oud (FEB 2008), dus die is nog wel goed ja.
Als ik het topic van Knäckor doorlees, over het vervangen van de voorste hoogteregelaar, heb ik besloten het niet zelf te gaan doen. Je komt er niet/slecht bij, in dit winterse weer en op een openbare parkeerplaats, nee. Ik zie dat niet zo zitten.
Ik rij eerst nog even rond met de nieuwe LHM, wie weet wat voor wonderen dat nog gaat verrichten.
Mocht het niet verbeteren, mijn bollen moeten nodig gecontroleerd/gevuld/vervangen worden, dus ga ik laten doen. Dan vraag ik gelijk of ze mijn hoogteregelaar willen schoonmaken. Ik zit zelf te denken aan Chyparse (VEEL positieve ervaringen op dit forum), mochten die te lange wachttijden hebben, zit ik te denken aan Rene Spaan of Renard.
Even een filmpje, waarop duidelijk te zien is dat het voor even niet zo lekker meewerkt:
Ook te zien dat van laag naar rijstand voor blijft hangen. Als ik vervolgens naar hoogst ga, komt die pas met moeite omhoog. Ook is te zien dat vrijwel direct als de motor loopt de achterkant vrij snel omhoog komt. Dat was eerst niet het geval.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Definitief hoogteregelaar naar de eeuwige jachtvelden. Niet te lang meer filmen of over nadenken….vervangen!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Definitief zeker dat het geen vuiligheid is, maar kapot?
Nieuwe kost 167 euro, zie ik. Daar gaat mijn kerstbonus.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Timo1990 schreef:Definitief zeker dat het geen vuiligheid is, maar kapot?
Nieuwe kost 167 euro, zie ik. Daar gaat mijn kerstbonus.
kan ook vuil zijn. Eerst schoonmaken en voelen. Check even het XM deel. Daar loopt ook een draad hierover.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Denk ik ook. Gewoon nog een keer spoelen. En eventueel wat rondrijden met dat (toch goedkopere?) spoelmiddel.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
BunnY schreef:Denk ik ook. Gewoon nog een keer spoelen. En eventueel wat rondrijden met dat (toch goedkopere?) spoelmiddel.
Spoelen heeft weinig zin. Spoelen werkt alleen op de remleidingen, omdat dat domweg ‘doodlopende’ leidingen zijn. Komt verder niet in contact met de hoogteregelaar.
@ bogaard77,
Bedankt! Ik ga het even doorlezen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Timo1990 schreef:Spoelen heeft weinig zin. Spoelen werkt alleen op de remleidingen, omdat dat domweg ‘doodlopende’ leidingen zijn. Komt verder niet in contact met de hoogteregelaar.
Hoor ik voor het eerst?! Althans, als je het net zoals BunnY (zo vermoed ik) over tijdelijk rijden op Hydrorincage hebt?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Was voor mij ook nieuw.
Ik stelde op een ander BX forum voor om nog een keer te spoelen. Toen werd mij verteld dat dat weinig zin had, omdat met spoelen alleen de remleidingen doorgespoeld worden, eigenlijk niet de hoogteregelaar. Dus dat viel af.
Hydraurincage is inderdaad ook een hele goede! Kan ik eventueel ook gelijk bij Chyparse erin laten gooien als ik daar ben voor de bollen. Of is dit ook nog verkrijgbaar bij de dealert?
Als na enkele weken er nog geen verbetering is, kan ik dat wel eens proberen. Schijnt nogal sterk spul te zijn.
EDIT: Lees de eerste pagina van het Spoelen volgens oud recept onderwerp maar eens door. Daar komt het ook een paar keer aan bot, dat het eigenlijk de hoogteregelaren niet doorspoeld.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Timo1990 schreef:Was voor mij ook nieuw.
Timo1990 schreef:Hydraurincage is inderdaad ook een hele goede!
Timo1990 schreef:EDIT: Lees de eerste pagina van het Spoelen volgens oud recept onderwerp maar eens door. Daar komt het ook een paar keer aan bot, dat het eigenlijk de hoogteregelaren niet doorspoeld.
Dan heb je het dus inderdaad over 2 verschillende dingen. Jouw spoelen is het doorspoelen van de stilstaande LHM-delen in het systeem (even laten ‘bloeden’ bij de remnippels?), terwijl ik (en volgens mij ook BunnY) doelde op rigoreus spoelen met een spoelvloeistof (Hydraurincage), waarbij wel degelijk de vloeistof ook je hoogteregelaars bereiken?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dan heb ik dat inderdaad even verkeerd begrepen. ops:
BunnY schreef:Denk ik ook. Gewoon nog een keer spoelen. En eventueel wat rondrijden met dat (toch goedkopere?) spoelmiddel.
Dus Bunny had het ook over het ‘bloeden aan de remnippels’, zoals jij dat zo mooi zei. Maar goed, doet er verder niet toe.
Wel zeiden verschillende mensen tegen mij dat de één pas resultaat en verbetering bij de voorste hoogteregelaar merkte na 4 weken met nieuwe LHM rond rijden, en de ander pas na 7(!) weken.
Ik weet niet, of ik nog zoveel geduld heb. Want het is verdomd irritant om iedere keer voor het wegrijden weer naar de hoogste stand te verplaatsen, omdat de neus weer zo laag staat. Dan vervolgens weer naar rijstand te zakken. Vanmiddag ook weer. En toen reageerde neus ook weer niet op de hoogste stand, dus weer naar rijstand en weeer naar de hoogste stand, toen werd er pas gereageerd door de voorste hoogteregelaar. Dan weer naar rijstand, dan pas wegrijden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Die verschillende mensen praten poep.
Vervang dat ding nu maar gewoon, klaar.