Mijn CX heeft leren bekleding. Nu onderhield ik het heel af en toe met een onderhoudsmiddel. De laatste keer met HG. Tot ik dit vertelde aan een kennis die een autoreconditioneringsbedrijf heeft voor zeer exclusieve auto’s (zo heeft neemt hij nu de cadillac uit 1960 van president Tito onder handen). Om kort te gaan: HG is dodelijk voor leren bekleding. Omdat de leren bekleding behoorlijk stug is geworden raadde hij aan deze te behandelen met Colourlock Softener (http://www.colourlock.nl). Dit schijnt ook veel door musea te worden gebruikt. Je moet hiervoor wel de tijd nemen: het moet in het leer trekken. Omdat ik de CX weinig gebruik in de winter en hij in een verwarmde garage staat kan ik nu na zo’n 3 weken concluderen dat het inderdaad werkt: het leer is grotendeels weer even soepel als nieuw. Een ongelofelijk verschil. Het is ook het behoud van het leer omdat er anders ‘kraken’ in het leer ontstaan die uiteindelijk zelfs kunnen scheuren. Je voelt ook dat je nu weer echt ‘in’ een fauteuil zit ipv op een stug glad oppervlak. Voor een goed resultaat moet het dus niet koud zijn en je moet de tijd hebben. Voor degenen zonder garage dus meer een klus voor in de zomer. Een aanrader! Freek

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik moet mijn leer nog onder handen nemen.
Vraagje: [list]* Moet je het leer eerst schoonmaken, en waarmee?
* Bij welke temperatuur is jouw product van toepassing, heb wel een garage echter zonder verwarming.[/list:u]

Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Zou dit ook werken met halfleder bekleding? Of heb je dan kans dat het in je stof trekt?
Overigens, lijkt mij op meer dan een CX betrekking hebben?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
De leren bekleding moet inderdaad eerst zeer goed gereinigd worden, anders verhindert het vuil dat de softener in het leer trekt. Dezelfde leverancier heeft hiervoor ’ leder reiniger mild’ . Dit vormt een schuim en met een sponsje boen je hiermee de bekleding schoon, net zo lang tot er geen vuil meer af komt. Ik heb de softener verwerkt bij zo’n 19-20 graden denk ik. Volgens mij is kouder niet aan te raden; mooi klusje voor in de zomer. Je moet het dus met een soort ‘pad’ (waarmee je ook je auto in de was zet) opbrengen. Ik heb het meermalen herhaald: gewoon weer een laag zodra de ander er (deels) was ingetrokken. En ik blijf me erover verbazen: vroeger dacht ik nog dat het zo stug was omdat het dik leer was, maar het is nu op veel plekken weer zo soepel als stof. Natuurlijk is dit niet echt CX-gebonden maar ik was zo enthousiast bij mijn CX dat ik dit andere CX liefhebbers niet wilde onthouden.