Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Verbruik is na het omdraaien van de ontstekingstabellen op z’n minst normaal te noemen. Misschien beter dan normaal, maar de tank is nog lang niet leeg…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, de nieuwe brandstofdruk regelaar zit er op, benzinedruk is netjes gesteld op 3.0bar @ 1013 hectopascal, en ik heb de vrijloop iets hoger gezet zoals ie af fabriek ook is. En inmiddels rijdt ie echt uitstekend. Nog even de nieuwe EGT ergens plaatsen en we zijn helemaal klaar voor een bezoek aan DP engineering. De VEMS zit nu ook op zijn definitieve plek.
Als er nog iemand anders is die een VEMS op z’n CX 2500 wil gaat zetten wordt het zo langzamerhand tijd je te melden. Ik ga binnenkort denk ik ook de draadboom overnieuw maken (deze keer netjes), en het is handig om er dan meerdere tegelijk te maken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ja een nette draadboom maakt het wel af…
serie productie vems-in-cx-kit met map al voorgeprogrammeerd…..
Dus plug en pray in 5 uurtjes? of is dat onrealistisch
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach serieproduktie zijn we nog niet en ik betwijfel ook wel een beetje of er vraag naar is. Maar als je een draadboom hebt dan is het inc de lambdasonde en EGT plaatsen wel in een dag te doen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat je grootste concurent het orginele systeem is…
Volgens mij redelijk betrouwbaar en voldoet voor de gemiddelde CX rijder prima.
Wat zou het voordeel zijn in een GTi? Iets meer vermogen? Tja dan kan je beter een Turbo kopen lijkt me.
Wat is het voordeel in een Turbo? Alleen als je wil tunen en het orginele systeem gaat beperkingen vertonen denk ik.
Van een DS ben ik niet echt op de hoogte, maar daar wordt vaak een 123 systeem ingebouwd? Dat is ter vervangingen van het orginele onbetrouwbare systeem toch?
Als het orgineel onbetrouwbaar is heb je een goede rede om het aan te pakken voor iets beters
Maar wellicht zijn er nog wat liefhebbers voor het systeem, er zitten natuurlijk wel aantal voordelen aan
het zou zuiniger kunnen zijn,
je zou niet elke drie maanden met een bus contactspray onder de motorkap hoeven…..
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Evan schreef:je zou niet elke drie maanden met een bus contactspray onder de motorkap hoeven…..
Dat zou ook op te lossen zijn door het stekker systeem te verbeteren…
Zal toch aanzienlijk in kosten schelen lijkt me
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik denk dat de belangrijkste motivatie voor een VEMS-achtige installatie in een CX of DS (los van meer vermogen) is om een gedegen LPG inbouw mogelijk te maken. Kwa zuinigheid op benzine verdien je het denk ik nooit terug. Ook als je op Ethanol zou willen rijden zou een VEMS zinvol zijn.
Ik kan nog wel 1 reden verzinnen. Luchtmeters zijn naar. Maar klopt, ik denk dat er weinig vraag is naar zulke installaties, tenzij in combinatie met LPG. De originele setup voldoet op zich prima zolang je niet harder wilt en geen LPG wilt.
Op een DS is de stap wel groter. De injectie/ontstekingssystemen op een DS zijn wat minder ver dan op een CX. Ik kan mij ergens wel voorstellen dat iemand bij een totale revisie van een DS zou kiezen om VEMS motormanagement te gebruiken. Ik denk dat het verschil in verbruik daar groter zou zijn. Maar goed, het komt nog wel, een DS bifuel op VEMS, denk ik zo.
Los van tunen en LPG, zijn er dan redenen om voor een VEMS achtig systeem te kiezen? Dan wordt het argument niet heel sterk meer denk ik zo. De prijs resultaat verhouding is dan een beetje zoek. Is een VEMS beter dan het originele systeem? Ja, ik denk wel iets. Los van het feit dat het minder bewegende delen heeft, kan het dus zuiniger zijn en milieuvriendelijker. Verder zal de rijeigenschap denk ik marginaal verbeteren, en als er een probleem is, is het makkelijker op te sporen waar het zit met de VEMS-achtigen. Maar ja, een VEMS, inc inbouw en inregelen maar zonder primary trigger gekloot voor een motortype is denk ik minimaal 3500 euro (inc een dagje rollerbank). Als het al eerder is gedaan op dat type motor en er is al een programma en een draadboom… dan kan het een stuk goedkoper, maar het blijft een flinke klus. Echt ver onder de 2000 euro zal het denk ik nooit komen… maar stel je hebt dan ook een LPG installatie… ja dan is het denk ik toch wel aantrekkelijk.
Maar hoe dan ook, als ik een draadboom ga hermaken, dan denk ik toch dat ik er minstens twee tegelijk maak…. dat lijkt me toch wel handiger.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
LPG verhaal even over het hoofd gezien, dat zou zeker een goed punt zijn.
Maar dan kom je in totaal wel op een behoorlijk kostenplaatje van tegen de 4000 euro om op LPG te rijden.
Aangezien de Turbo 2 nu ook voorlopig niet meer belastingvrij wordt, wordt dat ook minder aantrekkelijk
Hoe dan ook, blijft interesant project. Icm de tuning zal het allemaal prima tot zijn recht komen
Arjan Verkade schreef:LPG verhaal even over het hoofd gezien, dat zou zeker een goed punt zijn.
Maar dan kom je in totaal wel op een behoorlijk kostenplaatje van tegen de 4000 euro om op LPG te rijden.Aangezien de Turbo 2 nu ook voorlopig niet meer belastingvrij wordt, wordt dat ook minder aantrekkelijk
Zou je die dan misschien op deze manier op G3 gekeurd kunnen krijgen? (ik weet niet hoe de eisen daarvoor precies zijn geformuleer, maar kan me voorstellen….)
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan zou die aan een bepaalde uitstoot moeten voldoen…
Voor de CX dagelijks zou dat wel wat op kunnen leveren.
Voor de mensen die de CX voor erbij rijden dan betaal je altijd nog flink aan wegenbelasting meer dan voor een CX op benzine
Arjan Verkade schreef:Dan zou die aan een bepaalde uitstoot moeten voldoen…
Voor de CX dagelijks zou dat wel wat op kunnen leveren.
Voor de mensen die de CX voor erbij rijden dan betaal je altijd nog flink aan wegenbelasting meer dan voor een CX op benzine
Precies: en die uitstoot zou je maar zo kunnen halen….
En een auto moet je rijden. Van stilstaan gaan ze alleen maar roesten.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als het 1x gedaan is, dan zou ook LPG geen 4000 euro kosten denk ik. Het hangt voor een groot deel af van het dagje rollerbank. Zonder dat zou je nu een VEMS gestuurde LPG voor een stuk minder geld op elke DS verwante motor met injectie kunnen zetten. Maar ja, als je alles er uit wilt halen, dan is die rollerbankdag denk ik per motortype nodig.
Ik moet zeggen dat het wel erg fijn is. Ik denk niet dat ik nog tevreden zou kunnen zijn met een auto zonder programeerbaar managementsysteem. Dat geeft toch wel zoveel gemak en inzicht. Maar ja, heb het ding nog maar net natuurlijk, maar het bevalt wel heel erg. Op mijn eigen auto’s zal ik wel erg geneigd zijn het vaker te gaan gebruiken verwacht ik. Misschien een keer een ander systeem dan een VEMS, wie weet.
Maar hoe dan ook, ik doe het voornamelijk voor de lol en om er van te leren. Als er nog eens iemand zo’n ding wil, is dat mooi meegenomen en erg leuk om te doen, maar ‘t is voor mij niet de hoofdzaak. De hoofdzaak is om, als je gebumperkleefd word door een serieuze ferrari, dat ie je niet bijhoudt .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Offtopic:
Mijn CX rijdt regelmatig, maar met deze pekel denk ik dat ik meer schade doe met rijden dan dat ik hem paar daagjes laat staan.
In een half jaar tijd als 2de auto toch ruim 6000 km mee gereden, dus dat komt wel goed
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil schreef:Maar hoe dan ook, ik doe het voornamelijk voor de lol en om er van te leren. Als er nog eens iemand zo’n ding wil, is dat mooi meegenomen en erg leuk om te doen, maar ‘t is voor mij niet de hoofdzaak. De hoofdzaak is om, als je gebumperkleefd word door een serieuze ferrari, dat ie je niet bijhoudt .
Ik denk dat hier ook wel duidelijk is dat je er zeker lol van in ziet, hobby’s kosten nu eenmaal geld
Voordat je die Ferrari bijhoud moet je denk ik nog wel even verder klussen dan alleen VEMS, maar gezien de plannen komt dat straks wel goed