Blooper1963 schreef:Gezien de drab in het carter,kan het wel eens zijn dat de oliepomp te weinig olie kan aanzuigen.
als dat het is is dat wel heel mooi. Mooi in de zin dat het heel eenvoudig dan is op te lossen.
mijn ZPJ had dit probleem de laatste tijd ook .......
uiteindelijk is (na 320.000 Km) het hele zaakje compleet aan gort gedraaid
ik had al geruime tijd een ZPJ4 klaar staan , deze hangt er nu in , jawel :
Met Automaat
ben benieuwd hoe lang het goed gaat
motor loopt sinds vandaag , nu de kabelboom nog fatsoeneren en rijden met dat ding
oh ja , bij mij hangt er een Peugeot omheen ..............
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dan zal de automaat (van de ZPJ 12v : )het niet lang volhouden…..de ZPJ4 24v dus, werd met handbak geleverd omdat er toendertijd geen automaat beschikbaar was die het hogere koppel aankon. Wil niet zeggen dat de automaatbak volgende week al verrot is, maar zal veel zwaarder belast worden. Bij de 12v gaan die automaatbakken vaak rond de 2 ton al verrot…
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
dát is ingecalculeerd
we zullen zien hoe lang het goed gaat , binnekort maar eens een revisieautomaat klaar gaan leggen
voorlopig is het werkelijk een fantastische combinatie .
binnekort nog even de Kat’s er uit , tussendemper is al weg , luchtfilter is aangepast
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Tijd voor update:
Vorige week een gebruikte tuimelaar-as gekocht incl tuimelaars. Tevens karterpan helemaal schoongemaakt en nogmaals diverse stukjes plastic/pakking uit de ashouder gevist. Na de as op de juiste manier erin gezet te hebben en de motor 20 min te hebben laten draaien
GEEN VERSCHIL!! Olie 5w40 afgetapt en er 15w40 ingedaan. Zou kunnen dat er zo iets meer oliedruk zou ontstaan… OOK NIET!!
Nu wilde we de oliedruk gaan meten… in het boek nagekeken hoe… maar daar komen we niet uit. de oliedrukcensor is een soort van rietje dat 8cm lang in het blok zit. er kan niks geen oliedrukmeter op geschroeft worden. Heeft iemand een idee op welke plaats we de druk meter kunnen inschroeven?
Voor mijn gevoel hebben nu echt onderhand alles geprobeerd…
geen idee op je vraag.
Maar….
Na je vorige poging kwamen de nieuwe klepstoters er niet fris meer uit. Kan het zijn dat je helaas weer die dingen nieuw moet halen ?
ik ben iig niet jaloers op je, als het mij was overkomen had ik na deze actie wel heel erg hard staan vloeken, en dat zou dan nog een zeeeeer milde reactie zijn.
olieDRUK meten doe je op de plaats van je oliedrukcontact ......
aan de achterzijde van het blok dus , de sensor met één aansluiting .
het “ding” met een rietje er aan zoals je het zelf omschrijft , is de oliePEIL sensor , en deze heeft 2 aansluitingen .......
Bedankt voor de tip… ik heb eens goed gekeken onder de auto maar kan geen sensor vinden… wel aan de zijkant maar das een temp sensor.
We zoeken verder.. andere vraag; zit er in een v6 12v cilinderkop een oliezeefje? zo ja waar en moet de kop eraf om deze te vervangen… we hebben het vermoeden dat deze alle olie tegenhoud!!..
Het schijnt zo te zijn dat je bij een koppakkingset deze er bij krijgt om te vervangen…iemand ?
friso
frisow schreef:Bedankt voor de tip… ik heb eens goed gekeken onder de auto maar kan geen sensor vinden… wel aan de zijkant maar das een temp sensor.
friso
Zie hier de locatie v/d oliedruksensor:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ik weet wel dat er zeefjes zitten bij of achter de hydraulische spanners van de distributieketting.
Groet,
L
Beter kan je het niet krijgen:
bij (nieuwe… ops: )motor 5,5bar bij 5500rpm en een temp van 80C.
hier zou je zelf een (definitieve) oliedruksensor in kunnen schroeven.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
voor die definitieve oliedrukzender zul je dan toch een T stuk nodig hebben , aangezien er af fabriek al een olie manocontact in zit
Bedankt voor het meedenken heren! Die foto’s zijn duidelijk! Ben erg nieuwsgierig waar deze vandaan komen want ik heb veel boeken maar daar staan deze niet in. Morgen gaan we onder leiding van een citroen expert het volgende doen:
zonder kleppendeksel de motor even laten lopen en kijken of er olie door de tuimelaaras komt. We maken daarvoor een kapje dat over de ditributie gaat om spatten tegen te gaan. Als blijkt dat er geen olie doorkomt dan moet de kop eraf en dan zit er ergens een zware vervuiling waardoor de olie niet rond gaat. Om het oliezeefje te vinden ga ik morgen eerst even langs Bart Ebben want die heeft een kop liggen waar ik hopelijk even naar mag kijken.
Hopelijk morgen meer nieuws…
friso
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**
EUREKA
Heugelijk nieuws vandaag! Na lang ploeteren en “bloed, zweet en tranen”
is het gelukt! De tik is voor 85% weg!!.
Nadat we alleen de as erin gezet hadden en even de motor te hebben laten lopen kwam er nergens voldoende olie uit. As er weer uit. na goed bestuderen van de as; dikke prop in een van de oliekanalen van de as. Schoongemaakt, en weer alleen de as erin. starten (motor loop ook goed op 3 cil. ) OLIE!!! uit alle gaten. Nu alles weer gemonteerd… starten TIK VOOR 85% WEG!!!! EUREKA… zelfs met heel kort lopen was het verschil heel goed hoorbaar… ik denk dat het nog zelfs iets beter wordt als de motor op temp komt en de olie elk gaatje gevuld heeft.
Nu was goed te zien dat er olie wegliep uit de bovenkant van de tuimelaar. Wel was de olie zo dun en van kleur als koffie met melk. Ik denk dat het ligt aan het korte lopen.. condens dus…
morgen de aircopomt en drukpomp monteren en de auto 30 min laten lopen en dan stukkie rijden!... NL is weer een mooie XM v6 rijker!
Het geeft veel voldoening om zelf iets uit te vinden en niet te stoppen bij een tegenslag… Mijn vader en ik hebben tot nu toe, ondanks dat het soms tegen zat, veel lol beleeft aan deze auto… wat ook de reden was waarom we deze auto (gok) gekocht hebben.
Bedankt allen voor het meedenken.
Friso
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**