Zitroen ZX 1.6i rotte koppakking
Hallo vrienden.
Ik heb in Spanje Madrid een citroen zx 1.6i jaar 93 100000 km en heb een lekke koppakking.
Heb alles opengemaakt en inderdaad de pakking is helemaal kapot ga een niewe kopen en monteren maar heb een vraag die aanhaal momenten eerst 60 NM dan 20 NM maar die 300 graden vastdraaien dat snap ik niet kan iemand mij dat uitleggen moet ook de distributie riem vervangen etc.
Dank julie
Daar zal onze ervaren ‘koppensneller’ ZX 1,4i meer over moeten kunnen vertellen. Anders stuur je hem een persoonlijk bericht. Er staat in deze draad een bericht van hem bovenaan de pagina.
Re: Zitroen ZX 1.6i rotte koppakking
DAFRAN123 schreef:die aanhaal momenten eerst 60 NM dan 20 NM maar die 300 graden vastdraaien dat snap ik niet kan iemand mij dat uitleggen moet ook de distributie riem vervangen etc.
Ik weet voor dit type motor niet de exacte fasen, maar eerst 60nm en dan 20nm klinkt niet logisch.
Ik denk dat het 60nm is, daarna los en weer vast op 20nm, en als laatste 300 graden nadraaien.
Vanaf 60nm vastdraaien zou wel erg zwaar worden, vergis je niet in die 300 graden.
Je kan het beste deze ook in 2 stappen doen, dus 2x 150 graden.
De D-riem mag je in princiepe geen 2e keer meer opspannen, gewoon vervangen incl. de spanrol en eventueel de waterpomp als deze sporen van lekkage vertoont. Vervang ook de kopbouten en smeer ze spaarzaam in met motor-olie en maak de gaten in het onderblok goed schoon, alles valt of staat hiermee.
ZX koppakking
Hi
Het is mij noch niet helemaal duidelijk die 300 graden procedure, is het vastdraien tot 20NM en dan 300 graden meer.
Ik heb de vraagbaak er effe bijgepakt, ik neem aan dat je deze op zijn minste toch wel heb of ben je blind de koppakking aan het vervangen :
In de vraagbaak staat:
Alle motoren behalve 2.0i (XU10):
Cilinderkopbouten
fase-1 60 nm
fase-2 bouten losdraaien
fase-3 20 nm
fase-4 + 300°
Die 300° doe je met een gradenschijf die je op je ratel zet, voor c.a. €10 te koop bij een gereedschappen/automaterialen winkel.
Die laatse fase mag je ook in 2 stappen doen, dus 2x 150°
Hoe heb je het eigenlijk losgehaalt? toch wel in de juiste volgorde zoals in de vraagbaak staat en ook in fasen? Als je de boel willekeurig in één keer heb losgedraait dan heb je kans dat je de kop gewoon krom getrokken heb
ZX pakking
Ja wel in de volgorde losgemaakt heb hier in Spanje wel een boek maar geen vraagbaak zou ik eigenlijk wel willen kopen maar hier onmogelijk.
Als julie weten waar ik een vraagbaak via internet kan kopen zou ik het zeer op prijs stellen.
Wat ik niet begrijp is waarom een auto uit 93 met 100000km en nooit boven de 4000RPM de pakking helemaal verbrijzeld is maar niet verbrandt.
groetjes en bedankt.
bol en proxis verkopen de vraagbaak ook.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Wij kunnen toch niet in jouw portomoné kijken. En laat is wat info achter over je auto.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
als je een auto voor 200 koopt kan je verwachten dat je eens moet sleutelen. Die buren moeten niet zo zeuren
gewoon die koppakking laten maken en dan kan je weer een tijd rijden.
Ik heb ook al heel wat geld in mijn achterstalligonderhoud gekochte zx gepompt maar als je daaar overheen bent zijn het echt leuke auto’s
parkeerplaatst hier voorhuis is zwart
jaimieberkhout schreef:Wij kunnen toch niet in jouw portomoné kijken. En laat is wat info achter over je auto.
Nee we kunnen enkel zeggen wie er bovenaan deze pagina heeft gepost, misschien eens in dat onderschrift kijken…
Tijd voor een PB?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nou het soort zx wat voor motor 1.4 - 1.6 - 1.8 - 1.9 - 2.0 - 2.0 16v -
1.9 diesel - 1.9 turbo diesel. Bouwjaar - km stand. zolang je daar niks over verteld kunnen wij toch niet zeggen doe m weg of hou m.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
jaimieberkhout schreef:Nou het soort zx wat voor motor 1.4 - 1.6 - 1.8 - 1.9 - 2.0 - 2.0 16v -
1.9 diesel - 1.9 turbo diesel. Bouwjaar - km stand. zolang je daar niks over verteld kunnen wij toch niet zeggen doe m weg of hou m.
Furore 1.4I E2?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja ik zie het ook net. Maar degene die dit topic starte is er niet meer. Want ik zit die nu door elkaar te halen.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jamie, doe eens lief!
Guppie, maak zelf maar even een nieuw topic aan, dat is een stukje overzichtelijker.