Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hallo,
Op het moment ben ik op zoek naar een leuke Citroën BX type 1. Het maakt niet zo zeer uit welk type…maar laten we maar onderaan beginnen.
Waar moet op gelet worden bij de aanschaf van een BX 1.4?
Kan iemand mij een beetje op weg helpen.
Alvast bedankt.
Grt. CBXtype1
Let op roest, roest en vooral roest. Overal en nergens, naden in kokers, onder deur- en raamrubbers, vloermatten, kokers, paravanbak, schutbord.
Goede typen 1 zijn er nog wel maar worden schaars. De type 1 voor-subframes zijn bekende zwakke punten die met name bij een 1400 nogal lastig te vervangen zijn.
Interieurdelen zijn erg moeilijk te verkrijgen maar duiken wel mondjesmaat op. Start met een goede basis want herstel naar origineel is haast niet meer mogelijk omdat er zo weinig van is.
Bij de basis-typen is de originele stof zo goedkoperig dat deze geen lang leven beschoren is. Tref je een originele basis-bekleding in goede staat dan ben je spekkoper en heb je een collectorsitem in handen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
karel schreef:
Goede typen 1 zijn er nog wel maar worden schaars. De type 1 voor-subframes zijn bekende zwakke punten die met name bij een 1400 nogal lastig te vervangen zijn.
Maar die daarentegen bij de 1400 niet zo snel rotten als bij de 16- of 1900.
Alleen kun je die van een 1600 of 1900 nog wel gewoon op bokken vervangen (waarvan akte) maar dat is bij een 1400 onmogelijk omdat de motor er daar bovenop ligt.
Verder nog: typen 1 zijn vooral leuk om te showen, te hebben, te vertroetelen en te poetsen.
Als dagelijkse auto is een type 3 veel beter geschikt.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
karel schreef:Alleen kun je die van een 1600 of 1900 nog wel gewoon op bokken vervangen (waarvan akte) maar dat is bij een 1400 onmogelijk omdat de motor er daar bovenop ligt.
Verder nog: typen 1 zijn vooral leuk om te showen, te hebben, te vertroetelen en te poetsen.
Als dagelijkse auto is een type 3 veel beter geschikt.
Is.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach… persoonlijk rijd ik liever in een leuke auto, saaie bakken rijden mijn buren al genoeg. Maar dat moet ieder voor zich bepalen.
Met een 1e type 1.4-tje kies je naar mijn smaak het leukste blok dat er ooit in een bix heeft gelegen. Makkelijk in onderhoud, degelijk en zuinig. Zo zuinig, dat het bijna zonde is om hem niet dagelijks in te zetten. Een gemiddeld verbruik van 1 op 15 is zonder moeite haalbaar, rijd je enkel lange einden dan is 1 op 17 geen uitzondering. En dat met slechts een 4-bakje!
Succes met je zoektocht!
Tja, ik bekijk het praktische aspect: als je zoiets onbenulligs maar belangrijks als een kapot schakelaartje hebt aan je type 2 of 3 (als dat al gebeurt want het is best redelijk goed spul), heb je er morgen 10 anderen, desnoods met nog een nul erachter.
Bij een type 1 weet je om te beginnen vrijwel zeker dat je dat gaat meemaken (want het is heel leuk ontworpen prul-kwaliteit), én ben je gerust een paar weken of maanden aan het zoeken, als je al wat bruikbaars vindt voor een acceptabel bedrag.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Dat is de prijs van het rijden in een leuke kar. En ik zal nimmer zeggen dat dat een verstandige keuze is, maar wel een leuke!
Aan de andere kant zijn het vooral de schakelaars die prut zijn. En daar kun je zelf enig preventief werk aan verrichten zoals een relais-schakeling bouwen op de verlichting. De rest heb ik toch als behoorlijk degelijk ervaren in de afgelopen 22.000 kilometers. Ik ben benieuwd hoe B[ni]X-2 het er af gaat brengen.
O jazeker, het is absoluut een leuke auto maar de roestbestendigheid laat duidelijk best wel veel te wensen over om dat ook een verstandige keuze te maken - tenminste, als je de auto langer wilt bewaren dan een enkele APK.
Berucht is zo’n beetje de hele koets, daknaden (ook de langsnaden boven de plastic zijranden), subframes, portieren, voorspatborden, achterschermen, (uiteinden van) kokers en noem maar op. Van de leidingen moet je standaard incalculeren dat ze aan vervanging toe zijn, dan kan het meevallen.
Met goede roestpreventie (veel vet gebruiken etc) kun je het wel een eindje oprekken.
Desondanks rijdt mijn BX type 1 niet met nat of pekelweer…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Er bij
Alvast bedankt voor de reacties!
De BX type 1 zal een auto zijn voor erbij. Daarom gaat de voorkeur uit naar een 1.4. Die kost het minst in de belasting etc.
Ik heb al eens eerder gehoord dat daar het minste me loos is. Als ik een leuke BX vind, zal ik zeker naar het subframe kijken!
Waar moet ik naar kijken als we denken aan het veersysteem? En als alleen de achterkant veert, en de voorkant niet, wat is er dan loos?
Grt. CBXtype1
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Brakke hoogteregelaars, allemaal niet zo spannend. Ga er gewoon van uit dat je de nieuwe BX eerst moet spoelen, tenzij dit aantoonbaar onlangs gedaan is. Maar de meeste wagens die ik heb gekocht, hadden oude meuk er in zitten. Door dit zaakje goed te onderhouden, heb je vrijwel nimmer problemen, op lekke slangetjes na natuurlijk. En ook daar moet je gewoon rekening mee houden. Vele oude BX-en hebben nog steeds de fabrieksoriginele slangen er onder hangen, en dat gaat gewoon een keer fout.
Dat klopt. Als je de LHM netjes ververst en de remmen goed doorspoelt is de levensduur van het systeem ontzettend lang en zul je weinig problemen hebben.
Ik heb in 12 jaar veel BX-rijden met enkele BX-en in totaal slechts 2 achterveerpoten laten vervangen - vanwege uitwendige corrosie.
Verder wel eens wat leidinkjes en slangetjes maar niets superspannends meegemaakt.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
karel schreef:
Ik heb in 12 jaar veel BX-rijden met enkele BX-en in totaal slechts 2 achterveerpoten laten vervangen - vanwege uitwendige corrosie.
Verder wel eens wat leidinkjes en slangetjes maar niets superspannends meegemaakt.
En dan zeuren mensen altijd maar dat het hydrolische systheem zoon duur en onderhouds gevoelig is
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Tja, als je het netjes op tijd (OP TIJD!) onderhoudt, is het dat dus helemaal niet.
Voorbeeld van mijn 19TGD break: in 16 jaar tijd 1 kleine octopus (vervangen door een oud exemplaar wat ik nog had liggen) en een noodreparatie aan de grote (die er ook alweer 4 jaar ofzo zit), en 2 x een wielretour. De veerbollen gewoon eens in de 4 jaar vervangen of bijgevuld en verder netjes om de 2 jaar of 60K de LHM ververst.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Spoelen
Als er gespoeld is, veert het systeem dan over het algemeen naar behoren?
Een tijd terug heb ik in een BX gereden waarvan allen de achterkant goed veerde. Vandaar mijn vragen over het veersysteem. Dat was trouwens een type 2 uit 1989.
Als de LHM tijdig ververst wordt én de veerbollen op tijd vervangen moet het allemaal probleemloos blijven werken.
Je moet er wel op rekenen dat bollen van 4 jaar oud aan vervanging toe zijn. Als je ze weinig gebruikt iets langer, maar daarna zijn ze wel plat en veren ze niet meer.
Maar zo duur is dat allemaal niet; voor pakweg 3 tientjes heb je al een fabrieksnieuwe bol.
Ich bin ein Breaker