Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Is het normaal dat na een aantal weken de accu steeds te leeg is om te starten? Ik meet geen lekspanning.. Ook laadt de dynamo genoeg bij lijkt me; het laadstroomindicatielampje blijft bij stationair draaien gewoon uit. Als ik m een uurtje aan de acculader hang, zodat hij net start en vervolgens de motor 2 minuten laat lopen en weer uit zet is de accu voldoende bijgeladen om direct weer te kunnen starten.
Wel worden er steeds kleine stukjes gereden… maar het kan toch niet zo zijn dat de auto daar niet tegen kan!!?? M’n eend met gelijkstroomdynamo heeft bij eenzelfde gebruik nergens last van!
Het gaat hier om een 61-er ID19 uit 1961
Ik kan me er, zeker in de winter wel wat bij voorstellen.
Wij hebben ook een auto gehad die dat had: ‘s winters reed ie alleen een paar korte stukjes. ma t/m do twee maal 8 km.
Dan was de accu standaard op maandagochtend dood omdat ie ‘s winters niet voldoende bijlaadde.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Toch gewoon eerst even de belangrijkste zaken doormeten. Laadstroom meten bij diverse toerentallen en laat je accu nakijken. Rijd gewoon ergens langs een Kwik-Fit of accu -en bandenboer. Die kunnen dit soort basics zo even checken. Ik vermoed dat je toch een laadstroom probleem hebt…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ik ben bang dat je accu ver heen is. contoleer even of de klemmen goed - stevig - op de accu zitten, maar ik vfermoed een ritje “accuboer.”
Succes
Een accu laadt veel beter en dieper bij met een rustige laadstroom dan met de dynamo ( of een snellader).
Begin eens de accu met de lader goed door te laden in bv 12 uur en dan kijken wat er gebeurt
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:Een accu laadt veel beter en dieper bij met een rustige laadstroom dan met de dynamo ( of een snellader).
Begin eens de accu met de lader goed door te laden in bv 12 uur en dan kijken wat er gebeurt
Juist! en meet daarbij de laadstroom die hij aanneemt. Als die laag is: 1 amp of zo, is je accu dood. Weggooien en een nieuwe monteren.
Een goede accu die te leeg is om te starten moet minimaal 4 amps aannemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: accu steeds leeg….
AZ schreef:Ik meet geen lekspanning..
Mischien is het handig eens een lekSTROOM te meten. Of je nou 11 of 12 Volt aan de accu meet zegt niet zoveel.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Re: accu steeds leeg….
citroen23 schreef:AZ schreef:Ik meet geen lekspanning..
Mischien is het handig eens een lekSTROOM te meten. Of je nou 11 of 12 Volt aan de accu meet zegt niet zoveel.
Hoe doe je dat eigenlijk. Meten tussen de + van de batterij en wat?
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: accu steeds leeg….
BunnY schreef:
Hoe doe je dat eigenlijk. Meten tussen de + van de batterij en wat?
Tussen de + pool en de klem die je daar net vanaf hebt gehaald.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
AAAAH, inderdaad. Vroeg me al af hoe je dat in serie kon meten . Maar met de klem er af te halen is dat inderdaad logisch.
En hoeveel amperes mag je dan meten? (en is dat ongeveer hetzelfde bij een BX? )
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
in rust: 10 mA. (klokje) of 30mA ( klok en radio/versterker)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
BunnY schreef:AAAAH, inderdaad. Vroeg me al af hoe je dat in serie kon meten . Maar met de klem er af te halen is dat inderdaad logisch.
En hoeveel amperes mag je dan meten? (en is dat ongeveer hetzelfde bij een BX? )
zal inderdaad zo’n 0,1A max. zijn
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.