KuikenXXL schreef:@Erik..het komt ook duidelijk bij het sub frame vandaan ergens achter het carterpan aan de linkerkant (vanaf voorzijde).
@Karel..Bij normaal gebruik en het laten staan in 1 stand houdt hij dat denk ik ook nog wel heel lang vol want hij lekt verder geen druppel
@Harm..Ik ga eens goed kijken naar die kleine octopus..Zouden jullie onder de wagen durven kruipen als hij op flinke houten balken staat? Ben wel benieuwd..en wil er wel eens helemaal onder om te kijken.
In ieder geval ga ik een litertje LHM bijkopen en laat hem in de normale stand staan.
Voor meer Foto’s
http://photobucket.com/albums/y299/KuikenXXL/Rien
Zaterdag heb ik dat nog bij mijn BX gedaan. Opkrikken, blokken hout onder de steunpunten (in de buurt van het voor- en achterwiel), krik weg, en eronder kruipen.
Na de blokken weggehaald te hebben en de auto in rijstand gezet te hebben (uitstaande motor) wilde ik er nog even onder kruipen om HEEL even iets te checken. ik lag op de grond, deed aanstalte om eronder te kruipen, en toen mieterde de BX ineens een 5tal centimeter naar onder. als ik eronder lag was ik dus plat geweest. ondersteun em dus ABSOLUUT.
Houten balken kan opzich wel, maar let wel goed op hoe je dat doet. Je mag een houten balk er nooit rechtop onder zetten!!!
Gebruik liever een setje goeie jackstands, ook bekend onder de naam assteunen. Die dingen kosten veel minder dan al het profijt wat ze opleveren
Klopt, bij de bouwmarkt heb je voor 14,95 ofzo een setje assteunen…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mocht je toch het onsmakelijke idee hebben om zonder steunen onder je auto te gaan liggen , Laat em dan in iedergeval lopen!
Aan de andere kant: als er een drukleiding springt ligt je autotje binnen een seconde op de grond!
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Mocht je toch het onsmakelijke idee hebben om zonder steunen onder je auto te gaan liggen , Laat em dan in iedergeval lopen!
Aan de andere kant: als er een drukleiding springt ligt je autotje binnen een seconde op de grond!
ops:
en de persoon die eronder lag ligt dan onder de grond
Dat soort dingen moet je gewoon met z’n 2en doen, een die erbij staat als er iemand onder de auto ligt… das het veiligst.
Dat soort dingen moet je gewoon met z’n 2en doen, een die erbij staat als er iemand onder de auto ligt… das het veiligst.
Ja, precies! Als de BX dan neerstort kan de een ff de auto optillen, zodat de ander er onderuit kan kruipen
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Uiteraard leg ik de balken plat…zijn Eiken balken met een kopmaat van ca. 12 bij 18 cm….heel er stevige jongens dus…maarre die assteunen zal ik ook halen. Ik Hou jullie op de hoogte wanneer ik meer over het probleem weet en zal dan weer pics op photobucket.com zetten.
Vanmorgen trouwens een aardige lading hout gehaald en dat ging prima..echt een zee van ruimte…weer een heel verschil zo vanuit de Astra in de BX..
Rien
KuikenXXL schreef:@Erik..het komt ook duidelijk bij het sub frame vandaan ergens achter het carterpan aan de linkerkant (vanaf voorzijde).
Rien
Klopt, dan hebben we het over dezelfde kant. Ik redeneer altijd andersom. De bestuurder zit links in een auto, dus de andere kant is rechts. Jij staat ervoor en dan is rechts ineens links
WYD schreef:Houten balken kan opzich wel, maar let wel goed op hoe je dat doet. Je mag een houten balk er nooit rechtop onder zetten!!!
Gebruik liever een setje goeie jackstands, ook bekend onder de naam assteunen. Die dingen kosten veel minder dan al het profijt wat ze opleveren
Hoezo? Als je een goede levensverzekering hebt kósten die dingen je nabestaanden alleen maar geld!
Even serieus. Wat een wanstaltige ideëen hoor ik hier mannen; ga *nooit* van je leven onder een BX (of andere hydropneumaat) als het ding niet fatsoenlijk is gestut met assteunen of beter, of je je in een smeerput of onder een brug bevindt.
Eén onbedoelde greep of aanraaking aan de verkeerde lip (van de hoogteregelaars) en je hebt een bodemplaat van een BX door je schedeldak heen. Vergissen is menselijk, helaas is dat echt je laatste keer en geldt “sorry” niet.
Zomaar wat hout als steun is volstrekt ongeschikt; je moet goed zoeken naar hout wat niet versplintert (en dus totaal geen weerstand biedt) als je er een auto op laat rusten. Stapeltjes hout, mehoela. Dat rolt zomaar van elkaar af.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ehmm wil ik toch even op reageren…“stapeltjes hout??” ik ga niet zomaar lopen hobbyen met wat 2en3’en. Dit zijn vol eiken balken van 12 bij 18 in cm dus! zeker dezelfde dikte als je in huizen terug vind Nog wel dikker trouwens ook. Dit is echt degelijk en natuurlijk ligt het hout op de breedste kant plat op de grond.
Rien
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik werk al jaren aan CX en zet ze altijd op houten blokken.
Waar je wel goed moet opletten is dat de blokken mooi vlak haaks en vandikte zijn (mooi vierkant) en ze voldoende breed en lang zijn en op een vlakke stevige ondergrond rusten.
Een auto die goed op zulke blokken staat beweegt geen milimeter zelfs niet als je er aan trek of duwt tijdens de werken.
Assteunen heb ik 2 setjes maar gebruik ze zelden of nooit die dingen zijn wel veilig maar in vergelijking met houtens bokken beweegt de auto wel als je er aan trekt of duwt.
De lange balk op de foto dient om de wagen met 2 krik’s (1 langs elke kant)op te heffen waarna ik de balk ondersteun en de kriks weg doe dit staat echt muurvast , als je goed kijkt op de foto zie je de 2 stapeltjes blokken aan de voorzijde ook zitten.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
KuikenXXL schreef:Ehmm wil ik toch even op reageren…“stapeltjes hout??” ik ga niet zomaar lopen hobbyen met wat 2en3’en. Dit zijn vol eiken balken van 12 bij 18 in cm dus! zeker dezelfde dikte als je in huizen terug vind Nog wel dikker trouwens ook. Dit is echt degelijk en natuurlijk ligt het hout op de breedste kant plat op de grond.
Rien
Dus niet “zomaar wat hout”. Zachtere houtsoorten dan dat zijn echt ongeschikt.
Heb ik ook al eens uitgeprobeerd voor degenen die het echt willen weten. Was ook een stuk vloerbalk oid, aanzienlijk van formaat (ik denk ook zo’n 18x12) maar van een overduidelijk te lichte houtsoort. Van die indrukwekkende dikte bleef bij het laten zakken van de auto (was een C-kadettje) namelijk helemaal niks over; het verpulverde waar je bij stond!
Moraal van dit verhaal: als je weet waar je mee bezig bent, prima, maar raadt een ander die dat niet weet maar gewoon een optie aan waarbij de veiligheid aan een beperkt aantal randvoorwaarden onderhevig is.
Voor oplettende krantenlezertjes valt er jaarlijks genoeg aan tragische dodelijke ongevallen te ontdekken door sleutelen aan slecht gesteunde autoos.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
vandaag nog eens goed gekeken…het lek zit onderaan de bundel slangen die door het grote rubber loopt die vanaf het lhm vat komt de slang is lek onderaan net boven het sub frame en onder de stuurstang.. Dit is echt een k*t plek want dit kan ik enkel bekijken met een brug..de hoogste stand is niet genoeg.
Het hout hield trouwens goed Karel, maar het mag niet baten ik kan er gewoon niet bij….
Iemand een brug te huur/leen???
Rien
hm da’s toch een gevalletje octopus vrees ik?