Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hoe of wat bepaald de draairichting bij een benzinemotor?
Kan de draairichting aangepast worden??
de draairichtig van de krukas bedoel je? volgens mij niet. Wat wel kan en daar gaat het geloof ik om,is de bak aanpassen om de draairiching te veranderen.
Eerst de bouw van de motor bepaald van hoe die moet draaien, dan is het de startmotor die het daadwerkelijk in die richting zet.
Een 2takt kan eigenlijk andersom lopen, die heeft geen kleppen, dat is wat er soms gebeurt met het aantrappen van een oude moto.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Een 2takt kan eigenlijk andersom lopen, die heeft geen kleppen, dat is wat er soms gebeurt met het aantrappen van een oude moto.
Dan moet wel de ontsteking erg verkeert staan.
Er zijn scheepsdiesels waar de nokkenas verschoven wordt naar een 2e set ‘pukkels’ om andersom te draaien.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Een benzinemotor is niet om te draaien qua draairichting, je zit met de totale constructie van de motor, de zuigers en krukas maar ook de,
inlaat en uitlaatkleppen, bediening via de nokkenas [stand van de nokken], de distributie met de spanners, de onsteking enz, enz.
Alles is ingericht voor een bepaalde draairichting.
Waarom zou je dat willen,
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
paso schreef:Eerst de bouw van de motor bepaald van hoe die moet draaien, dan is het de startmotor die het daadwerkelijk in die richting zet.
Een 2takt kan eigenlijk andersom lopen, die heeft geen kleppen, dat is wat er soms gebeurt met het aantrappen van een oude moto.
Van een tweetakt,weet ik dat.
mijn vader zijn frees had plots ook 4 versnellingen achteruit en één vooruit.
Volgende vraag: kan een bak aangepast worden om anders te draaien dan??
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
MaartenH schreef:paso schreef:Een 2takt kan eigenlijk andersom lopen, die heeft geen kleppen, dat is wat er soms gebeurt met het aantrappen van een oude moto.
Dan moet wel de ontsteking erg verkeert staan.
Er zijn scheepsdiesels waar de nokkenas verschoven wordt naar een 2e set ‘pukkels’ om andersom te draaien.
Sorry.
————-
Ik was van de zomer in Alphen a/d Rijn bij een clubdag van Industrie, die scheepsmotoren.
Eén van de schepen die er lag had een omkeerbare motor inderdaad.
De motor wordt uitschakeld en met luchtcilinders wordt de nokkenas verschoven. Daarna wordt er weer met perslucht gestart. Wat een mooi (en overbemeten) spul.
Dit systeem was vroeger blijkbaar eenvoudiger te maken dan een keerkoppeling.
Met dieselmotoren zit je natuurlijk niet met het ontstekingstijdstip.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Tegenwoordig word er veel diesel-elektrisch aangedreven op schepen en/of met verstelbare schroeven, dan kan de motor 1 richting op blijven draaien.
Direct omkeerbaar komt nog steeds vrij veel voor bij grote 2 slag dieselmotoren.
Edit: nog een filmpje van een direct omkeerbare 4 slag diesel. Een Deutz REMS 142 uit 1933 met 380pk. —-> Klik <—-
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
In 1975 mee gemaakt dat het ook wel eens niet lukt
Ik werkte toen op een grote bakkenzuiger de Rotterdam,( daar lagen toen 16 cylinder lijn moteren in 2x 5500 pk en 2x 3500 pk.)
Een zandschip van 8o meter had ook een direkt omkeerbare moter. Ik weet niet meer welke moter daar in lag. Hij kwam langzaam aanvaren en we lieten de zuigbuis al zakken over de voorroef heen. Hij zou toen vol achteruit moeten draaien om stil te moet komen liggen. Ging vol vooruit, mechanisch probleempje De zuigbuis kregen we niet snel genoeg meer om hoog, die boorde zich mooi in het stuurhuis Zuigbuis helemaal krom, diameter van 80cm met waterkanon. Stuurhuis helemaal rijp voor renovatie.
Dat alles heeft een beetje gekost, ook omdat we 3 week niet konden draaien. En dat vanwege een klein palletje wat los geschoten was
Groetjes Harry
PrutsyLJ schreef:Direct omkeerbaar komt nog steeds vrij veel voor bij grote 2 slag dieselmotoren.
De 2-slag motoren noemen we op me werk brommers
Dumnoz schreef:Ik werkte toen op een grote bakkenzuiger de Rotterdam,( daar lagen toen 16 cylinder lijn moteren in 2x 5500 pk en 2x 3500 pk.)
Wat voor merk was dat? Stork-Werkspoor?
ZX1.4i schreef:PrutsyLJ schreef:Direct omkeerbaar komt nog steeds vrij veel voor bij grote 2 slag dieselmotoren.
De 2-slag motoren op me werk noemen we brommers
Zal best, maar voor grote vermogens heb ik liever een 2 slag dan bijvoorbeeld die achterlijke Wartsila 6L64. Wat een waardeloos apparaat is dat.
Edit: ter info: de 6L64 is de sterkste 4 slag dieselmotor ooit gebouwd. Heeft rond de 16000 pk dacht ik.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Een viertaktmotor kan uiteraard niet andersom draaien.
Je kan wel het differentieel omdraaien.
Een tweetakt motor kan inderdaad ook prima omgekeerd draaien. Ook enkele keren meegemaakt met oude motorfietsen, doordat de pen in het vliegwiel afbrak en die laatste zich net een halve slag verzette. Pijnlijk !
Peter
PrutsyLJ schreef:Zal best, maar voor grote vermogens heb ik liever een 2 slag dan bijvoorbeeld die achterlijke Wartsila 6L64. Wat een waardeloos apparaat is dat.
Edit: ter info: de 6L64 is de sterkste 4 slag dieselmotor ooit gebouwd. Heeft rond de 16000 pk dacht ik.
Kwaliteitspul verkopen we hier, de W64 hoort ook tot mijn werk
Er zijn maar een handjevol van die motoren gebouwd, heeft 12060KW vermogen en is wat boring betreft inderdaad de grootste 4-slag. Voor grotere vermogens en boringen kom je niet uit onder een 2-slag, de zijdelingse krachten worden dan zo groot dat je een kruishoofd nodig heb.
Jah, dus stop nou maar over die brommers, want voor grote vermogens is 2 slag gewoon de standaard.
Peter L schreef:Een viertaktmotor kan uiteraard niet andersom draaien.
Je kan wel het differentieel omdraaien.
Dat kan zeker wel. Maar in het geval van een benzinemotor komt er wel iets meer bij kijken dan bij een grote diesel
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:Jah, dus stop nou maar over die brommers, want voor grote vermogens is 2 slag gewoon de standaard.
Weet ik, maar het is altijd leuk, je heb de 2-takt liefhebbers zo op de kast
Een ander leuk detail is dat de moderne 2-slag motoren tegenwoordig een rendement hebben van 50%, geen nokkenas, wat dat betreft is het dan toch wel een stapje voor op de 2-slag