de porto kosten zijn niet heel hoog hoor patje,
ik weet niet wat een setje in NL kost?
en wat kost T stuk voor LHM systheem dan?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mooie originele GS!
En mazzel dat ie na zo lang stofhappen maar zo weinig mankeert. Goed bijhouden, dan zijn het hele fijne auto’s met een goed karakter!
Enneuh, wat die klussen betreft… het is aftellen naar de dag dat het motortje olie begint te lekken want alle rubbers zijn waarschijnlijk uitgedroogd. Ik dacht eerst ook dat ‘t wel los zou lopen bij mijn Geeskje maar ik weet intussen beter. Na de eerste drieduizend km’s (na acht jaar stilstand) was het van kurkdroog naar vergiet!
En ondanks alle waarschuwingen zijn er pas na dik 5000 km nieuwe distributieriemen en spanrollen op gegaan! ops:
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Mooie originele GS!
En mazzel dat ie na zo lang stofhappen maar zo weinig mankeert. Goed bijhouden, dan zijn het hele fijne auto’s met een goed karakter!
Enneuh, wat die klussen betreft… het is aftellen naar de dag dat het motortje olie begint te lekken want alle rubbers zijn waarschijnlijk uitgedroogd. Ik dacht eerst ook dat ‘t wel los zou lopen bij mijn Geeskje maar ik weet intussen beter. Na de eerste drieduizend km’s (na acht jaar stilstand) was het van kurkdroog naar vergiet!
En ondanks alle waarschuwingen zijn er pas na dik 5000 km nieuwe distributieriemen en spanrollen op gegaan!
Ach, dat klussen weet ik ook wel dat het komt, maar ik wil het liever wat meer in fases sprijden, want zoals ik al eerder zei, ben student(A). dus nu de kosten van aanschaf auto, straks importkeuring, apk, kentekenplaten. krijg al andere ontsteking, heb al nieuw y-stuk voor de uitlaat en wil eigenlijk wel distributieriem nu vervangen. want motortje loopt zo mooi die wil ik niet in de soep draaien ops:
en verder sja ben ik niet te gierig om ze te vervangen maar ga alles beetje in etappes aanpakken. want uiteindelijk is het toch een auto en daar moet ik gereden worden :smt203
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
jasper08 schreef:en verder sja ben ik niet te gierig om ze te vervangen maar ga alles beetje in etappes aanpakken. want uiteindelijk is het toch een auto en daar moet ik gereden worden
Natuurlijk zijn ze gemaakt om in te rijden! En dat heeft deze juist lange tijd niet gedaan. Stilstand is achteruitgang, je zult dus gelijk moeten klussen, te beginnen met zaken die schade aan de motor en jezelf kunnen brengen. Dus de D-riem, maar ook zeker de banden.
In etappes werken is prima, zolang het onbelangrijke zaken betreft. Kun je het niet anders betalen dan zet je haar gewoon nog even weg zodat je kunt sparen. En anders was dit geen verstandige keuze.
Wie een setje wil (geen 1015 sets want die zijn niet meer leverbaar), levering per post of CitroMobile 2009, zegt het maar. Graag per prive’ berichtje naar info[ad]clubgs.it —> [ad] = @.
Weet helaas niet hoeveel een T-stuk kost.
waterman771 schreef:Rijden met bandjes van MINIMAAL 13 jaar oud, die ook nog eens lang gestaan hebben kan gevaarlijk zijn. Haarscheuren of droogtescheuren zeggen niets in dat geval. Je kunt namelijk niet zien of het canvas al van het rubber los begint te komen, of dat het karkas gebroken is door het lange staan.
Ik zou écht voor nieuwe banden gaan, tenzij je op 19 jarige leeftijd graag met het leven speelt.
Heb het zelf meegemaakt met michelin’s die 9 jaar stil gestaan hadden, het waarschuwt niet, in een keer knal en weg is ie.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
DoctorPallas schreef:Wie een setje wil (geen 1015 sets want die zijn niet meer leverbaar)
Bedoel je distributieriemen? Is dat echt waar? Dan moet ik snel een setje kopen voor mijn Ami Super. Ik dacht toch dat ze overal nog wel te bestellen waren. De vraag is natuurlijk hoe lang zo’n riem op de plank kan liggen voordat ie te onbetrouwbaar is om te gebruiken.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Ik bedoel inderdaad de riemen. Maar “niet meer” is een groot wword. Daar waar ik mijn 1220-1130-1300 sets haal zijn de 1015 niet meer nieuw (dus recente productie) leverbaar, maar je vind ze her en der nog wel.
Weet helaas ook niet hoelang een set riemen op de plank kan liggen zonder dat ze qualitatief achteruit gaat.
He, Jasper!
Ben net bij de vader van je vriendin en hoor dat jij een je de gelukkige bezitter mag noemen van een bijzonder fraaie GS. Gefeliciteerd man!!
Moeten binnenkort maar eens bijpraten onder het genot van een biertje bij Onno. En ook natuurlijk een stukkie rijden met een van de vele fraaie Franse voitures.
Ha die Willem (zeg ik goed toch? ben niet zo sterk in namen ops: )
Ja ik ben zeker een gelukkig bezitter van een heel fraaie GS.
het rijdt als een zonnetje:D
moet alleen nog wel eventjes paar gele platen er op zien te krijgen:P maargoed zoals je mischien hebt gelezen eerst even paar dingetjes doen zoals de distributieriem enzo.
maarja alles is dicht tot 5 januarie, heel erg balen.
maarja dan er maar gewoon veel naar kijken toch:)
groetjes
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
De naam heb je goed onthouden hoor
Ach, het jaar is nog lang en het is zo weer 6 januari…
Ik zie ‘m vast wel een keertje. Ben erg nieuwsgierig!
Zo, ik heb weer vieze handen
Nou vandaag begonnen aan het demonteren van de auto.
had ik me toch enigzins op verkeken:P
franse auto’s zijn namelijk tot nu toe voor mij niet sleutel vriendelijk.
Begonnen met de grille, ging helemaal super appeltje eitje.
Nou na een half uurtje door de motorkap te tuuren en loeren hoe ik die voorplaat toch eens weg moest gaan halen besloot ik te starten met het demonteren van de koplampen.
koplampen los, he bah, knipperlicht blijft hangen. zit er nog zo klemmetje in t chassis. okey lampen los.
en die komen er dus niet uit.
toen heb ik de 5 schroeven links en richts van de schermen maar los gehaald.
dit gaf me genoeg ruimte voor de koplampen.
na nog wat dingetjes demonteren kwam voorscherm los!
blije ik.
En nu ben ik bezig met me ventilator en die beplating ervan.
kom er niet uit.
heb het volgende gedaan.
je hebt bovenop je motor 4 aanvoerpijpjes lopen vanaf je carb naar je cilinders. deze gaan door een zwarte plaat met rubbers. deze afdekplaatjes moetsten los voor demontage had ik al gezien.
nou mooi die dingen los.
luchtfilter gedemonteerd.
en nog 2 van die grote stofzuiger buizen links en rechts gedemonteerd maar nu komt hij niet verder los.
volgende stap is denk ik de ventilatuer verwijderen.
en de spanning van me dynamo halen.
Nu is mijn vraag.
mis ik iets?
sla ik iets over?
en kan dit wat ik wil wel worden gedemonteerd zonder dat ik de voorsnip demonteer?(stenenvanger)
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Als ik jou was dan zou ik de keien vanger demonteren en je hoeft echt de zijschermen er niet af te halen Knipperlichten ziten met een klemmetje die bereikbaar is door je vinger in het binnen scherm te steken en het klemmetje in te drukken komt je knipperlicht unit los dan is het veel overzichtelijker wat je los moet schroeven om het koplamp paneel te demonteren en daarna je keien vanger.Ga dat eerst doen voordat je de halve motor begint te demonteren.met keien vanger en koplamp paneel er nog op.
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wacht effe….
jasper08 schreef:waterman771 schreef:je moet de reparatietijden die ik nodig heb effe met 1,5 of 2 vermenigvuldigen
ennuh je kent mijn handige harry handjes nog niet;)
dus multiply ze met 1,2
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Inderdaad. Om het ventilatorhuis te verwijderen “moet” de keienvanger er af. Het kan zonder hem te verwijderen, maar het is knap waardeloos werken. Doordat je het ventilatorhuis wel moet vervormen om hem terug te plaatsen, is de kans groot dat hij daarna op een spanrol van een D-riem gaat aanlopen. En ja, hier spreekt ervaring… De vorige eigenaar had de kinnebak vastgelast bij gebrek aan M7-boutjes, en ik had haast…
Natuurlijk is hij inmiddels netjes losgeslepen.
Kortom, je hebt veel plezier van de extra inspanning die het verwijderen van de kinnebak met zich mee brengt. Gewoon doen!