2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Waar op te letten
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 december 2008 02:45 PM
  [ # 16 ]

Vooral goed spoelen doet al veel, en dan bedoel ik ook echt spoelen: niet alleen het voorraadvat aftappen en weer volgooien, wat ik in veel gevallen ben tegengekomen.
Draai je vervolgens een nippel op een rem los komt er oude (bruine!) meuk uit…

Shocked

Hoogteregelaars gewoon zeiknat in de kruipolie zetten, dan heb je er de minste problemen mee.
Goede roestbehandeling, ook tijdig herhalen, dan kun je er lang plezier van hebben.
Wij hadden thuis ooit ook een ‘86 14 Nix type I (rollen, stalen motorkap en dito koffer), maar PH-98-HX leeft alláng niet meer….

Crying or Very sad

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 30 december 2008 03:05 PM
  [ # 17 ]

stalen koffer?  Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 december 2008 05:06 PM
  [ # 18 ]

..toch?...

Stalen motorkap weet ik zéker!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 30 december 2008 05:17 PM
  [ # 19 ]

de legendarische ‘domage’ zou een stalen koffer hebben.

Tref je een originele basis-bekleding in goede staat dan ben je spekkoper en heb je een collectorsitem in handen.

Je moest eens weten hoe lang ik heb moeten leuren met een perfecte bank en stoel in bruine type 1 1400 prutkwaliteit.
Uiteindelijk gratis kunnen weggeven aan Jan uit yerseke…
Op m’n aanbod om de club de deurpanelen te schenken heb ik ook nog geen antwoord.


verders, gewoon kopen zo’n type 1 en goed behandelen, dan gaan ze behoorlijk lang mee, mits het een goede basis is.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 30 december 2008 07:00 PM
  [ # 20 ]

Stalen motorkap?

Ik dacht dat alle BXen die in Nederland geleverd zijn een kunststoffen kap hadden?  Shocked

Bij een proefrit ook altijd even de hoogte regeling uitproberen, neem ik aan?

Weet iemand nog iets betreffende het interieur waar op gelet met worden?

Grt CBXtype 1

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 30 december 2008 07:22 PM
  [ # 21 ]

euh, of het er goed uitziet en je het mooi vindt?
Zo ben ik helemaal voor de combi van m’n GT gevallen; lichtgroen metallic met bruin interieur. helaas is zo’n bruin velours GT stoel dan weer niet te vinden, waardoor ik met een sleetse bestuurdersstoel rondrij.

Ik heb wel eens een mooie 1400 laten staan voor weinig vanwege een grijs interieur.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 30 december 2008 07:27 PM
  [ # 22 ]

Smile Met het interieur bedoel ik meer de dingen als vetilator, kachel, etc.

Er gaat inderdaad niets boven een mooi en net interieur. Soms lastig bij BXen die oud zijn.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 december 2008 07:33 PM
  [ # 23 ]

Er zijn zat stalen motorkappen… volgens mij is de laatste theorie dat die vooral in de laatste jaren zijn geleverd, maar ook als vervangingsdeel als er eens een nieuwe geleverd moest worden.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 30 december 2008 07:39 PM
  [ # 24 ]

ah, zo, ik ben ook nog een beetje duf..
Kijken of alle functies het goed doen, alle lichten proberen, kachel/fan in alle standen en controleren of de kachelradiateur lekt.
Als dat het geval is zou er een zoetige lucht de cabine in moten komen bij gebruik van de kachel en er zouden evt vochtigen plekken in ‘t tapijt bij de voeten kunnen zitten.
iemand nog aanvullingen?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 december 2008 02:45 AM
  [ # 25 ]
Harm schreef:

Er zijn zat stalen motorkappen… volgens mij is de laatste theorie dat die vooral in de laatste jaren zijn geleverd, maar ook als vervangingsdeel als er eens een nieuwe geleverd moest worden.

Klopt, vanaf modeljaar ‘93, zeg maar 2e helft ‘92 zijn de BX-en met stalen kappen geleverd. Op de turbodiesels na, want daar zit zo’n ingewikkelde onderbekleding onder de motorkap.

Met een kunststof kap ben je spekkoper, die stalen dingen rotten altijd door op de voorrand.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 december 2008 02:47 AM
  [ # 26 ]
woutersmits schreef:

de legendarische ‘domage’ zou een stalen koffer hebben.

Tref je een originele basis-bekleding in goede staat dan ben je spekkoper en heb je een collectorsitem in handen.

Je moest eens weten hoe lang ik heb moeten leuren met een perfecte bank en stoel in bruine type 1 1400 prutkwaliteit.
Uiteindelijk gratis kunnen weggeven aan Jan uit yerseke…
Op m’n aanbod om de club de deurpanelen te schenken heb ik ook nog geen antwoord.

Dan gaan we daar achteraan. Dit soort dingen wordt in rap tempo schaarser en gewilder.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 december 2008 02:52 AM
  [ # 27 ]

Kleur van de koelvloeistof (en niet het bovenste beetje) zegt wel wat over de staat van onderhoud. Met tijdige verversing vermijdt je een hoop problemen zoals bijv. lekkende kachels etc.

Zonnedaken zijn ronduit verdacht; meestal zit er rot onder de dakplaat, goed verstopt door de hemelbekleding, en als het gelekt heeft dan is de bodem ook vaak aangetast op de randen en laaggelegen delen zoals voetenbakken.

Ik koop echt geen BX-en meer waar een zonnedak in zit. Nog los van het feit dat ik mn hoofd er altijd aan stoot.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 december 2008 03:04 AM
  [ # 28 ]
karel schreef:

Met een kunststof kap ben je spekkoper, die stalen dingen rotten altijd door op de voorrand.

Bedoel je de rand bij de grille? Dan heb ik reeds 3 keer mazzel gehad bij mijn 1e types. Helaas heeft mijn huidige B[ni]X 3 roestbulten wegens het onnozel plaatsen van het stangetje, daar gaat dus een kunststof kap op komen.

O.T.
De al eerder genoemde verlichtingsschakelaar wil wel eens doorbranden. Vooraf kan hij flink heer worden. Check dus na een stukje rijden met het licht aan even of de zijkant van de schakelaar heet wordt. Dit doe je het beste door je hand links van het klokkenspel op het haaks daarop staande deel te leggen. Dit is eenvoudig op te lossen door de verlichting middels een relais aan te sturen. Hiervoor moet je de wagen niet laten staan.
Behandel de schakelaar ook met enig gevoel, ze willen wel eens afbreken. Evenals de stangetjes voor de spiegelverstelling. Zelf spuit ik altijd even wat glijmiddel tussen het “gewricht” waar de spiegel op zit. Hierdoor gaat het allemaal net iets soepeler waardoor je stangetje langer heel blijft.

Verder zijn alle stadaard BX-aankooptips van toepassing. met dien verstande dat het allemaal net iets sneller roest t.o.v. latere types, al zijn ze natuurlijk ook reeds wat ouder. Persoonlijk vind ik het meevallen, maar goed, ik ben vanuit een GS in een 1e type gestapt die wel heel erg gaaf was, en zo ook de 2e. Mijn huidige is eigenlijk wel het slechtst….

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 december 2008 03:17 AM
  [ # 29 ]

Ja, de rand boven de grill of boven de bumper (lange kap) rot vaak door bij stalen kappen. Zelden zijn ze nog niet korstig.

De schakelaars zijn ronduit lastig te krijgen en zijn erg zwak gebouwd. Je moet ze zeer subtiel bedienen want anders breken ze af - maar dat geldt voor het hele type 1 interieur wel.

Het dashboardkastje is ook al zo’n kwetsbaar prul met zijn kunststof “piano"scharnier. Mijn CASIO FX100 rekenmachine uit de vroege jaren ‘80 zat een in een blauw kunststof doosje met zo’n zelfde soort scharnier en dat ging maar één of twee jaar mee. Wat dat betreft is het dashboardkastje héél goed…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 31 december 2008 07:16 PM
  [ # 30 ]

Re: Spoelen

CBXtype1 schreef:

Als er gespoeld is, veert het systeem dan over het algemeen naar behoren?

Een tijd terug heb ik in een BX gereden waarvan allen de achterkant goed veerde. Vandaar mijn vragen over het veersysteem. Dat was trouwens een type 2 uit 1989.

Dan heb je kans dat de veerbollen aan de voorkant “plat” waren, zo goed als drukloos dus. Dan wordt een BX een heuse stuiterbak. Nieuwe bollen erop en zoeven maar weer is dan het devies…

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook