Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb sterk het idee dat het remvermogen vóór van mijn DSuper minder is dan eerst. Vroeger (ja, ja) lag ik met een tik op de rem met mijn neus op het stuur. Nu moet ik het pedaal diep en hard intrappen om voldoende vertraging te krijgen. Ik het het laatst op een zandweg getest. Bij vol in de remmen blokkeert ‘ie achter. Voor niet. Vervolgens heb ik de blokken eruit gehaald en de schijven en blokken met wasbenzine ontvet. Geen resultaat. De schijven zitten er 20.000 km onder, de blokken (Textar)5.000 km. Het remventiel heb ik deze lente vernieuwd (Citrotech-ruilventiel) en de LHM ook deze lente ververst. Uiteraard heb ik de voorremmen al meermaals ontlucht. Dan het zijn dat de druk op één of andere manier te laag is? kun je dat (laten) meten? De blokken komen bij rem los goed vrij en zijn recht en egaal ingesleten. Wie weet wellicht raad?
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
knikje ergens in de leiding?
Remmenreiniger is beter dan wasbenzine (= te vet)
Of ‘wagentje’ onder pedaal heeft verkeerde positie (balans voor- en achtergewicht)
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik had het vandaag met de SM. Maar dat komt bij mij omdat alles drijfnat is van de regen… Had net remmen ontlucht en moest best hard op de paddestoel..
Hoofd druk na afslag van de regelaar is te meten. Die HD regelaar verloopt na verloop van jaren. Is te stellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Bedantk voor de reacties. Hoofddruk meten kan dat op/aan de auto of moet ik daarvoor de HD-regelaar uit de wagen slopen? Kan dat iedere DS-specialist meten (Sanders bijvoorbeeld, of beter Almere of Oldebroek)?
Overigens heb ik geen ‘wagentje’ onder mijn rempedaal. Mijn eenvoudige DSuper heeft het remsysteem à la BX.
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Aangezien je al aan zoveel dingen hebt gedacht misschien ten overvloede, maar is de voorraadbol goed op druk?
HD regelaar hoeft de wagen niet uit, slechts een manometer aan de uitgang (de kant die de rest van het systeem “voedt”) koppelen.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Zijn remklauwen goed gecentreerd?
Heb je gecontroleerd of de zuigers vrij zijn? Anders een keer de klauwen opnieuw voorzien van rubberen en vilten ringen en kijken of zuigers gaaf zijn.
ontluchten! als er lucht inzit ben je remvermogen ook kwijt.
.komma
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In hoeverre zijn de remblokken wel goed? Zijn ze écht goed ruw, of zijn ze verglaast? Vergeet niet dat moderne remblokken geen asbest meer bevatten, en dus écht minder remvermogen hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De blokken zijn niet ècht goed ruw. Eerder glad. Wat je onder verglaasd verstaat is me niet helemaal duidelijk.
De klauwen zijn volgens mij goed gangbaar. Je kunt de zuigers met een houten steeltje goed terugduwen. De voorraadbol is ongeveer 4 jaar oud. Misschien beginnen met opruwen van de blokken. Kan dat met schuurpapier korrel 80 of een vijl?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Verglazen betekent dat de blokken, de voering dus, van samenstelling en eigenschappen veranderen als ze te heet geworden zijn, bv door aanlopen of langdurige belasting bij afdalen in bergachtig gebied (geen gebruik maken van inhouden van de motor, afdalen in verkeerde versnelling).
Handremblokken hebben hier vaker last van (vergeten van de halfaangetrokken handrem).
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je zegt: de blokken komen bij rem los goed vrij, maar dit hoort (volgens mij) eigenlijk niet zichtbaar te zijn. Hoeveel afstand hebben ze?
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
NOg steeds geen super remvermogen. Volgende week gaat de DS naar een drukmeting. Wat me wel opvalt is dat bij draaiende motor er in het voorraadvat een straaltje LHM van boven naar beneden klettert. Vermoedelijk is dat van de hogêdrukregelaar. Maar mag dat zo vrij kletteren en wellicht schuimende LHM veroorzaken? Moet dat niet in een buisje omlaag lopen :
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb ik me ook wel eens over verbaasd, dat geschuim dus. De aanzuiging gaat via fijn rasterfilter, die zal de eventuele belletjes wel wegwerken, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dirkman schreef:ontluchten! als er lucht inzit ben je remvermogen ook kwijt.
Niet bij een DS/ID! Je zet met het pedaal eigenlijk een kraan open en er is genoeg olie/drukvoorraad om de lucht zover samen te persen dat deze dezelfde druk krijgt als de olie. Wel zal het langer duren voordat de remmen echt goed op druk komen, vanwege het feit dat er meer olie naar de remmen moet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Dirkman schreef:ontluchten! als er lucht inzit ben je remvermogen ook kwijt.
Niet bij een DS/ID! Je zet met het pedaal eigenlijk een kraan open en er is genoeg olie/drukvoorraad om de lucht zover samen te persen dat deze dezelfde druk krijgt als de olie. Wel zal het langer duren voordat de remmen echt goed op druk komen, vanwege het feit dat er meer olie naar de remmen moet.
Waardoor je alleen achter remt en veel harder moet drukken!
Je kan druk meten op de auto. Wel heb je dan een manometer nodig die tot 250 bar gaat.
En een T stukje.
Zo’n mano kost een tientje of twee. een T stukje regel je wel ergens evenals een paar stukjes leiding.
Zal snel eens een filmpje maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GeraldDSuper schreef:NOg steeds geen super remvermogen. Volgende week gaat de DS naar een drukmeting. Wat me wel opvalt is dat bij draaiende motor er in het voorraadvat een straaltje LHM van boven naar beneden klettert. Vermoedelijk is dat van de hogêdrukregelaar. Maar mag dat zo vrij kletteren en wellicht schuimende LHM veroorzaken? Moet dat niet in een buisje omlaag lopen :
Dat hoort! het is de retour als je HD regelaar afslaat!
Schuim valt mee. aanzuigbuis zit helemaal onderin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>