Oud verschijnsel maar nieuwe overweging op de GTi 8V.
Bij koude motor contact aan zetten, doet de tempwijzer van de koelvloeistof al stijgen tot net onder 60°C, terwijl het buiten vriest.
Voedingsspanning op sensor (draad los) bij koude motor 7.3 V, weerstand sensor bij -4°C is 8900 Ohm. Bij warme motor en een indicatie van 100°C op dashboard is voedingsspanning op sensor (draad los) 6.7 V wat mij een beetje bevreemd. Weerstand van de sensor in dat geval 225 Ohm. In dit laatste geval met draad los, blijft het wijzertje hangen op 60°C.
Mijn vraag:
1) kent iemand deze verschijnselen van de temp indicatie en
2) kloppen die waardes van de voedingsspanning en de weerstand? Wat is de normale weerstandswaarde bij 75°C?
3) waar zit de spanningsregelaar voor die 7.3 Volt en klopt die waarde?
Ik wil namelijk weten of het koelsysteem niet goed werkt of dat de temp indicatie niet goed werkt.
De auto warmt redelijk snel op tot 75°C (2 km) waarbij je de thermostaat ziet opengaan. Dan blijft ie even (km of 5) hangen rond die temp (afhankelijk van buitentemp) om daarna langzaam maar zeker door te lopen tot 100°C. De temp indicatie geeft aan dat de temperatuur niet “traploos” wordt geregeld. Bij een toenemende belasting (oprijden snelweg) loopt de temperatuur zichtbaar op waarna het wijzertje na een minuut in een gedempte stap terugzakt naar 75°C. Boven de 90°C begint de indicatie onrustiger te worden. Het wijzertje zwalkt soms ongedempt een graad of 10 heen en weer. Helemaal stil staan doet ie af en toe. De temperatuur zakt pas weer als ie even heeft stilgestaan. Dan blijft ie een weer een tijd rond de 75 graden hangen. Eenmaal weer op de snelweg loopt ie meteen weer door naar 100.
Als ik een parkeerplaats op rij en meteen ga kijken/luisteren, draait de koelfan niet. Dat gebeurt pas na een paar minuten. De fan gaat ook vanzelf weer uit. De tempindicatie reageert nauwelijks tot niet op het aan en uitgaan van de fan en blijft gewoon op 100°C staan.
Als ik de verwarming gebruik worden de problemen alleen maar groter. Dan loopt ie eerder warm en wordt ie ook warmer. De verwarming werkt uitstekend (misschien iets te goed?). Als ie eenmaal echt heet is helpt het dichtzetten van de verwarming echter niet om de temperatuur weer te laten dalen.
De olietemperatuur volgt de watertemperatuur niet, vreemd genoeg. Mijn ervaring met andere auto’s is dat ze elkaar behoorlijk beinvloeden. De 8V heeft geen olie/water wisselaar. Wel heeft de motor een schone alu carterpan met koelribben die effectief koelt. In de zomervakantie (30°C in de schaduw) kreeg ik de olie temperatuur alleen boven de 80°C als ik 160 of harder reed. Toen wees de koelwatertemperatuur netjes 75 - 80°C aan. Met het huidige vriesweer komt de olietemperatuur maar net boven 60°C, terwijl de koelwatermeter 100°C aangeeft.
Boordspanning op alleen accu 12,7 Volt, met draaiende motor tussen 13,5 en 14.
Een jaar geleden uitgevoerd aan onderhoud:
nieuwe radiator, koelsysteem chemisch gereinigd (er kwam een boel bruine bagger uit) en goed gespoeld, nieuwe thermostaat, nieuwe koelwaterpomp (en d-riem).
Direct na het onderhoud was de temperatuurhuishouding ook onrustig en wees het metertje ook schoksgewijs soms 100°C aan, maar zakte deze na een half uurtje rijden consequent netjes terug tot 75-80°C. Toen het verwarmingsseizoen was afgelopen (verwarming consequent uit), stabiliseerde de motortemperatuur rond de 75°C.
In december uitgevoerd:
Elektrische verbinding stekker op sensor goed schoongemaakt en stekker naar dashboard onder / achter accu goed schoongemaakt.
De variatie van de temp sensor werd hierna iets minder, maar het niveau van de temp bleef hetzelfde.
Eigen ideeën, graag jullie reactie daarop:
1) spanningsregelaar voor tempindicatie werkt niet goed en gaat het slechter doen als ie warm wordt
2) de doorstroming van het koelsysteem is toch nog slecht door (bewegende) vervuiling. Door het openzetten van de verwarming daalt de doorstroming van de radiator. De verwarmingswisselaar heeft daarbij een kleinere delta T dan de radiator.
3) de temperatuursensor is waterzijdig vervuild en wordt door het blok verder opgewarmd dan de koelwatertemperatuur.
4) de nieuwe pomp is een verkeerd type en heeft een te lage opbrengst (volumestroom) bij de “leidingkarakteristiek"van de motor.
Er is geen spanningsregelaar voor die 7.3 volt; dat is de spanningsval die je meet door de stroom die er via de temperatuurmeter loopt.
Ik zou zeggen dat de temp.meter niet goed aanwijst (wijzertje kan eraf geweest zijn) of de elektronica ervan niet klopt. Alternatief: een of ander bedradingsprobleem (waar je patent op schijnt te hebben).
Heb je al eens een ander metertje geprobeerd?
Ich bin ein Breaker
Als je geen kokende motor en dat soort taferelen kent, zou ik beginnen met het simpelste, even sensor omprikken. Is iets van 10 euro bij brezan.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Oh, dit is misschien handig voor je, de waarden van een aantal testweerstanden die je kunt gebruiken om te bepalen wat je temperatuurmeter waard is:
Weerstandswaarden in Ohm *): Uitlezing
47: rechterhoek
120: 1e 1 v/d 110
220: wijzer verticaal
470: 0 v/d 60
1000: 6 v/d 60
*) op plaats v/d sensor tegen het thermostaathuis
van de FAQ op http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/
NB: Ik heb deze uitlezingen op 2 of 3 verschillende meters getest.
Ich bin ein Breaker
Toppie, goeie info. Dat betekent dat de gemeten 225 Ohm gewoon goed is. Dan loopt de motor in ieder geval niet warm.
Die 7.3 Volt loopt niet weg over een weerstand van meer dan 8000 Ohm. Vooral niet omdat ik het draadje los had tijdens de meting. Ik heb intussen wel even bij de 16V gecontroleerd: zelfde waarde: 7,3 Volt bij draadje los. De temperatuurindicatie bij die auto werkt prima. Overgangsweerstanden zorgen zonder stroom ook niet voor een lagere spanning.
Omdat die spanning bij een warme motor terugzakt tot 6,7 Volt (ook bij draadje los) leek daar al iets te zitten.
Als de 7 Volt er 12 hadden moeten zijn, laat me dat dan even weten. Zo niet: waar wordt die 7 Volt dan “geregeld” ? want daar lijkt een oorzaak te zitten.
Die 7.3 volt meet je op de ingang van de thermometer en wordt bepaald door de inwendige weerstand van de gebruikte spanningsmeter. Je meet aan de ingang van een versterker of spanningsdeler. Dat is een niets zeggende waarde. Of die waarde goed of fout is, is een irrelevante vraag.
Als je er twijfels over hebt moet je de bedrading controleren (als het goed is een draad zonder aftakkingen of wat ook) of het temperatuurmetertje vervangen, óf even met een aantal weerstanden de uitlezing testen.
De massaverbindingen zijn onomstreden?
Ich bin ein Breaker
OK, ik denk dat ik dat kan volgen. De vraag die bij mij open blijft is dan welke spanning moet ik meten als de motor op temperatuur is en er dus een stroom loopt van de spanningsbron (of is het een stroombron?) door de sensor naar aarde?
Dit lijkt me belangrijk in dit geval omdat de stroom die er loopt of de spanning die er heerst de uitslag van het metertje bepaalt.
De massaverbindingen op het blok en naar de ECU zijn onomstreden. Het dashboard is nog nooit open geweest, dus ik hen geen idee of daar nog massaverbindingen in zitten waar iets mee mis kan zijn. Het lijkt me logisch dat er aan de andere kant van het metertje ook een aarde moet zitten, maar die heb ik dus nog nooit gezien.
Groeten FransT
Hoi Frans,
volgens schema hangt de ene kant van de opnemer aan massa, de andere kant zit vast aan het metertje. De weerstandwaardes kan je meten met losse stekker, motor uit. Die zijn goed volgens jou en dus is de opnemer goed.
Verder wordt meten lastig: in een temperatuurmeter zit bij mijn weten altijd een spanningsregelaar. Als dat niet zo zou zijn, zou je temperatuurmeter bewegen als je bv de achterruitverwarming aanzet.
er is dus een constante spanning, de weerstandswaarde van de opnemer veranderd en de stroom door het metertje veranderd.
Je meter geeft een te hoge waarde, is dus een te hoge stroom en dus zal de spanningsregelaar stuk zijn.
Ik heb geen info over de temperatuurmeter en kan je dus niet vertellen wat de spanning zou moeten zijn.
wat je nog kan doen: meet met ingeschakeld kontakt (motor hoeft niet te draaien) de spanning op de stekker van de opnemer (stekker aangesloten). Als die gelijk is aan de accuspanning (ook even meten) dan is dus de spanningsregelaar in je meter stuk. Of zoals je zelf al zegt: de massa van de temp-meter. Maar volgens schema zijn de massa’s van oliepeil, oliedruk, koelwatertemp en brandstofnivo gekoppeld. Zou je verwachten dat die ook rare waarden geven.
Die spanningsregelaar is zeer waarschijnlijk van een zeer doorsnee type en wel los te koop, maar zit wel ingebouwd in je metertje in je dashboard.
nog even een vraagje over en slecht lopende bx die hier logeert: jij hebt wel eens de massa van de ecu schoongemaakt, toch? Waar zit die aansluiting op het chassis?
Groeten, Rob
Ik zal het heel kort samenvatten: het metertje is niet goed.
Zoals gezegd, check dit even met een aantal weerstandswaarden. Misschien even kijken op de nwjborrel van de club? Ik heb nog wel ergens het handje weerstanden liggen waarmee ik destijds getest heb.
@rob marklin:
Aarde ECU: gaat die niet heel gewoon naar het aardpunt onder de bestuurdersstoel, waar ook de CV aan wordt geaard?
Ich bin ein Breaker
Dat de temperatuur bij koude start al op 50 graden staat, heb ik ook. Dat wisselen van de temperatuur zou ik eerder in de thermostaat zoeken dan in het metertje.
Mijn brezan thermostaat heeft het nog geen jaar volgehouden.
Wat je kan doen is even de sensor omzeilen met een weerstand, dan contact aan en kijken hoe het metertje zich gedraagt.
Karel; aardpunt onder bestuurdersstoel???
ah, dáár!
Bedankt.
Groeten,Rob
Ja, dat fijne richeltje waar je eigenlijk alleen goed bijkunt als je je stoel eruit haalt, maar dat nou weer net niet de moeite waard vindt etc…
Ich bin ein Breaker
MaartenH schreef:Dat de temperatuur bij koude start al op 50 graden staat, heb ik ook. Dat wisselen van de temperatuur zou ik eerder in de thermostaat zoeken dan in het metertje.
Mijn brezan thermostaat heeft het nog geen jaar volgehouden.
Zelfs al is de thermostaat de dwarsligger, dan nog valt de naald niet zomaar ineens een stuk naar beneden. Als de naad plotseling heen en weer schiet wijst dat meer op een elektrisch probleem.
Wat je kan doen is even de sensor omzeilen met een weerstand, dan contact aan en kijken hoe het metertje zich gedraagt.
Precies, vandaar dat ik even wat referentiewaardes heb opgesomd.
Ich bin ein Breaker
rob marklin schreef:
nog even een vraagje over en slecht lopende bx die hier logeert: jij hebt wel eens de massa van de ecu schoongemaakt, toch? Waar zit die aansluiting op het chassis?
Groeten, Rob
Rob,
Aarde van de ECU zit maar op 1 plek en dat zijn twee bouten waarmee de brandstofrails in het midden van het inlaatspruitstuk zitten gemonteerd. Aan de rechterkant van de motor een gele draad en aan de linkerkant een dunnere grijze.
Als je die los neemt krijgt de ECU geen aarde meer en gaat het ECU dashboardlampje ook uit.
Frans
OK heren,
Bedankt voor jullie meedenken. Wat ik inderdaad nog niet heb gedaan is het metertje testen met een aantal weerstanden. Dat is wel weer een leuk experiment. Dat ga ik volgende week doen (auto staat nu ergens anders).
Als het metertje inderdaad stuk is, heeft er iemand nog een liggen?
Frans
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
jep
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!