Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
paso schreef:Mark Nijenhuis schreef:
Dat doe ik ook meestal, vanaf volgende week niet meer, dan word mijn V6 uitgerust met een standverwarming
s’avonds de stekker d’r in en als het s’nachts onder de 0 graden komt springt hij s’morgens ruim op tijd aan zodat de motor en het interieur lekker warm zijn
Ook word m’n accu hiermee op peil gehouden.
Waar kocht je dat?
Of ga je het laten installeren?
Bij Citroville in Borculo.
Ik draai de motor nooit warm, maar rij meteen weg, maar wel rustig en de motor niet op toeren jagen.
2 weken terug heb ik de kop van mijn 1.9D eraf gehaald, door de koppakking sijpelde olie, later bleek dat de kopbouten af fabriek nooit goed hebben vastgezeten. De motor is nu 10 jaar oud en heeft 260K gelopen, maar zag van binnen erg netjes uit, de cylinderwanden netjes in de hoonstructuur, ruw en geen troep op de zuigers of kleppen. Goed onderhoud door op tijd filters en olie te verversen en niet altijd de goedkope witte pomp brandstof te tanken maakt veel meer verschil.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
ZX1.4i schreef:niet altijd de goedkope witte pomp brandstof te tanken maakt veel meer verschil.
Dat lijkt me moeilijk te bewijzen…Waar denk je dat witte pomp brandstof vandaan komt?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik ben het helemaal met je eens Baroen, maar de meningen blijven verdeeld.
Er zijn wat draadjes over geschreven volgens mij.
Wat ik wel heb begrepen is dat de oudere diesels de Excellium en die duurste Shell variant niet lekker vinden. Lekkages zijn het gevolg.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
baroen schreef:ZX1.4i schreef:niet altijd de goedkope witte pomp brandstof te tanken maakt veel meer verschil.
Dat lijkt me moeilijk te bewijzen…Waar denk je dat witte pomp brandstof vandaan komt?
Ik heb ook Citroen motoren uitelkaar geplukt die alleen maar op witte pomp brandstof reden, een hoop troep in de vorm van koolaanslag, waardoor de cylinder verslijt (gladgepoetst). De brandstof bij de witte pomp bevat niet de hoogwaardige toevoegingen zoals bij de merkpomp, waardoor de interne vervuiling word tegengegaan. Vroeger vond ik het ook onzin, tot ik zelf ben gaan sleutelen en het verschil nu met eigen ogen zie, ipv de reclame op TV.
Wat Excellium, Ultimate en V-Power betreft, afgezien van de lekkage gevallen bij diesels, kan het op lange termijn tanken hiervan slecht voor de pomp zijn, de zwavelarme/vrije diesel smeert niet zo goed.
Behandelde die mensen waar jij de motor van uit elkaar had getrokken hun auto ook hetzelfde als jij deed met die diesel waar jij het net over had?
Van een enkel geval is bekend dat de persoon in kwestie er niet echt netjes mee omging, dat is dus duidelijk, dat blok (V6) hebben we dan ook voor de lol gedemonteerd.
Van de andere gevallen betreft het vrienden die hun auto net zo goed en netjes behandelen/onderhouden als dat ik met mijn eigen auto doe, dus op tijd filters en dure merk olie erin, met als enigste verschil dat ze witte pomp tanken.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik ben niet overtuigd. Daar zal je toch een wetenschappelijk onderzoek naar moeten doen. Compleet gelijke testsituatie dus met identieke motoren enz.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Dat onderzoek is en word nog steeds gedaan, door de grote merken, de resultaten daarvan zijn ook bekend.
Ik kan het alleen maar bevestigen door wat ik met eigen ogen zie.
Allereerst de beste wensen voor 2009.
Ik heb met belangstelling alle berichten van deze topic bekeken.
Persoonlijk heb ik heel veel moeite met de stelling dat de koud motor vol belast mag worden.
Een koude motor, koude olie en vloeistoffen, heeft de tijd nodig om op temperatuur te komen. Olie heeft de igenschap, zoals bijn alles, om naar het laagstgelegenpunt te lopen. Bij het starten draait het mechanisme “droog”, voordat de olietoevoer volledig werkt. Dat geeft slijtage.
Ga je door vol te belasten de motor op toeren te jagen, het koude metaal krijgt het nodige te verduren door acute verhitting. Dikke olie die door alle heen wordt geperst.
Uit ervaring ops: ops: weet ik dat de schade best heel groot kan worden, in het verleden een jonge diesel - koud - door volle belasting een gescheurde kop te bezorgen.
Zie het zo, wanneer je voreg in de morgen uit bed komt, wil je even wakker worden en je gaan niet gelijk een renpaard de straat op.
Hoe raar het ook klinkt, zo is het ook met de motor. Rustig op temeperatuur laten komen, merk de hele dag door, de motor loopt rustiger.
De meeste automerken geven het advies om de motor de eerste tijd niet volledig te belasten. Verreweg de meeste merken geven dit aan.
Roel
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij heeft niemand het over volledige belasten, maar de motor rustig doortrekken tot zo rond de 3000 rpm
Door wat meer toeren te maken wordt de motor sneller warm en verkort je de tijd dat de motor koud draait.
baroen schreef:Ik ben niet overtuigd. Daar zal je toch een wetenschappelijk onderzoek naar moeten doen. Compleet gelijke testsituatie dus met identieke motoren enz.
Een beperkt opgezet onderzoek:
http://tno.nl/content.cfm?context=markten&content=publicatie&laag1=190&laag2=1&item_id=118
Praktijkresultaten zijn er genoeg.
Niet iedere witte pomp is gelijk natuurlijk maar er zijn een aantal heel slechte waarbij veel condens in de 2e hands brandstof (afkomstig uit legeropslagtanks) wordt meegepompt waardoor het uiteindelijke mengsel nog amper brandbaar is.
Tinq e.d. verkopen mislukte batches van o.a. Shell, slechte brandstof dus voor een niet eens zo heel lage prijs.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
En hoe zit het dan met de Shell Express? Ik tank daar altijd graag, omdat ik het idee heb wel Shell-diesel te kopen voor 87,5 cent, maar krijg ik wel echte Shell-diesel, of is het gewoon witte-pomp-rommel in een Shelljasje?
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik heb daar nog nooit iets lelijks over gehoord. Ik vermoed dat Shell wel voorzichtig zal zijn met z’n merknaam.
Ich bin ein Breaker
knäckor schreef:En hoe zit het dan met de Shell Express? Ik tank daar altijd graag, omdat ik het idee heb wel Shell-diesel te kopen voor 87,5 cent, maar krijg ik wel echte Shell-diesel, of is het gewoon witte-pomp-rommel in een Shelljasje?
Shell-Express is onbemand, dus daar betaal je de arbeidsloon van dat poppetje achter balie niet. Daardoor is de prijs ook een stukje lager