Hallo. Sinds kort een DS21 Pallas 1972. (wat een ervaring zo’n auto) Volgens de verkoper zit er geen stuurbekrachtiging op. Ik weet toch zeker dat ik een stuurhuis zie zitten en kan ook nergens vinden dat ze ook zonder werden gemaakt. (muv ID) Nou werkt de stuurbekrachtiging echter niet. Ik kan geen lekkage ontdekken. Is er een manier om op simpele wijze tot een storingsanalyze te komen?
Hoi als het een “echte” DS is, dus ook met halfautomaat dan zit er sowieso stuurbekrachtiging op. Hoewel, stuurbekrachtiging hier niet het juiste woord schijnt te zijn. Het sturen wordt met hulp van het hydraulisch systeem makkelijker gemaakt, min of meer hydraulisch bekrachtigde stuurhulp.
Nou mag ik aanneemne dat wanneer je ermee rijdt, je snel door hebt of het op je DS zit en werkt of niet…...
Gezien het gewicht op de vooras, draai je je een ongeluk voordat je wielen in van richting veranderen of niet. In de begintijd waren onbekrachtigde ID’s ook altijd voorzien van een stuur met grotere diameter, om het sturen wat eenvoudiger te maken.
Succes met oplossen van je vraag verder.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Is geen halfautomaat. Er zitten echter wel leidingen aan het stuurhuis. Het sturen tijdens het rijden gaat prima echter in stilstand moet ik er toch aardig aan werken. Of hoort dit zo?
Misschien voordat je stuurt/wegrijdt het systeem even goed op druk laten komen. Dat duurt langer dan het uitgaan van het oranje lampje op je dash. Wacht tot de kont en voorkant echt omhooggekomen zijn, dan stuurt de handel vast met meer bekrachtiging.
Succes!
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
De stuurbekrachtiging van je DS is prettig, maar het is er wel een die in 1954 werd ontwikkeld. Bij stilstand is het sturen niet zo probleemloos als bij een CX of een moderne auto.
Ik heb om dit uit te testen weleens mijn stuurhuis vervangen door een door Citrotech gereviseerde. Het blijft bij stilstand een beetje zwaarder dan een moderne auto.
Nu rij ik zonder stuurbekrachtiging in mijn ID19: dat is een heel andere categorie van zwaar sturen!
Als er leidingen aan je stuurhuis zitten en je hebt een zacht plastic stuur, heb je zeker stuurbekrachtiging; hoort ook in jouw auto!
Misschien iemand zoeken met een DS om vergelijkingsmateriaal te vinden?
Zat er in Maarssen niet een DS specialist?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Mink schreef:....... in stilstand moet ik er toch aardig aan werken.
Zonder stuurbekrachtiging komt er in stilstand nog wel meer bij kijken dan “aardig aan werken”. Je hebt dus stuurbekrachtiging. Het principe is dat een in een buis liggende cylinder in het verlengde van het rondsel hydraulisch heen en weer bewogen wordt. Als de ringen op de cylinder speling hebben t.o.v. de buis dan heb je inwendige lekkage, waardoor de druk niet volledig benut kan worden. Dat moet je ook tijdens gewoon rijden merken. Als alles goed werkt moet je dan met 1 vinger kunnen sturen,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je stuurbekrachtiging slecht is ( door interne lekkage ) zal je HD pomp heel vaak ‘aanslaan’! Zat is wel een indicatie. Wel werd als lap middel de bekrachtiging wel eens afgestopt zodat die pomp stil blijft. Je hebt dan wel een bekrachtigd stuurhuis maar geen stuurbekrachtiging…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Wel werd als lap middel de bekrachtiging wel eens afgestopt zodat die pomp stil blijft. Je hebt dan wel een bekrachtigd stuurhuis maar geen stuurbekrachtiging…..
Zo rijd ik momenteel. Toevoer hydraulische vloeistof op het aansluitstuk om de rondselas afgeblind met een plaatje. In het plaatje wel een gaatje voor een vrije retour. Aan de andere kant van het aansluitstuk een blindflensje en de toe/afvoer op de cylinder voorzien van een flensje met 2 leidingen die in een LHS-vaatje ventileren. Op die manier kan de zuiger vrij heen en weer bewegen zonder bij het sturen druk op te bouwen.
Heb ik allemaal gedaan, omdat ik dacht lekkages te hebben. LHS in de stofhoezen en vrijwel constant aanslaan van de HD-pomp. Nu slaat de HD-pomp nog net zo vaak aan, dus dat lag niet aan het stuurhuis. Intussen al een nieuwe voorraadbol. Helpt ook niet. Ik begin te vermoeden dat mijn HD-pomp onvoldoende druk opbouwt. Systeem blijft wel goed op druk. Maar goed, wordt een beetje off topic.
Wat ik wou zeggen: als de HD-toevoer op je stuurbekrachtiging afgeblind is dan merk je dat direct aan een speling in het sturen. Je moet nu namelijk eerst je stuurventielen induwen voordat je kracht kunt gaan uitoefenen.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Ik dacht dat de HD-pomp constant draaide door de dubbele v-snaar. Wat bedoel je met het aanslaan ervan? Auto komt doed omhoog dus ik ga ervan uit dat de pomp in orde is.
Mink schreef:Ik dacht dat de HD-pomp constant draaide ......
Je hebt gelijk natuurlijk. De pomp draait constant en pompt ook constant, maar hoeft alleen af en toe druk te leveren om het hogedruksysteem na drukverlies weer op druk te brengen. Dat wordt geregeld met de hogedrukregelaar. Als er geen druk geleverd hoeft te worden zorgt de hogedrukregelaar dat retour voorraadvat gepompt wordt,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Aanslaan is het moment dat ie druk moet gaan opbouwen. Je hoort het bekende rrrrrrrrrrrr en als er genoeg druk is hoor je: TIK.
De tijd tussen twee keer tik is een indicatie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>