Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met twee exact even gladde maatbekers, precies evenveel vleoistof enz.. Tricky..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En dan een knikker er doorheen laten rollen onder exact de zelfde hoek.
Met 2 gelijke glaasjes (net uit de vaatwasser) en bijv. met een 10ml spuitje opgetrokken vloeistof moet dat wel lukken hoor.
Ik heb wel glaasjes, spuiten, een stopwatch en LHM, alleen geen smurfenolie…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
karel schreef:Ik heb wel glaasjes, spuiten, een stopwatch en LHM, alleen geen smurfenolie…
Ik ook niet gelukkig..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Misschien wel leuk voor een experiment: neem drie identieke auto’s met HP vering. Test en vergelijk ze eerst met nieuwe LHM.
Daarna alle HP olie er uit en nummer 1 vullen met blauwe olie, nummer 2 met gewone lhm en nummer 3 met een willekeurige andere olie met een vergelijkbare viscositeit.
Dan er dagelijks mee gaan rijden, regelmatig wisselen van bestuurder en na een paar weken evalueren welke het ‘lekkerste’ is. Uiteraard mag geen van de bestuurders weten welke olie er in welke auto zit.
Ik ben ook wel benieuwd welke auto op de lange termijn de minste problemen ontwikkelt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dan kom je weer zoveel subjectieve zaken tegen. Ook is onbekend hoe goed “uitspoelbaar” de diverse soorten zijn, en in hoeverre je vermenging krijgt, en daardoor de testresultaten beinvloed. Dan moet je ook allerlei volgordes gaan testen. Gaat me een beetje te ver.
En subjectieve indrukken hebben we al genoeg, er zijn zelfs mensen met 14 jaar ervaring daarmee.
Ik houd daarom meer van dit soort koelkast- en gasfornuis testjes om met simpele middelen een goede indruk te krijgen van de vermeende eigenschappen van vloeistoffen. Hoe dat in de praktijk uitwerkt, tja, dat is een ander hoofdstuk.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
In de praktijk is dat niet haalbaar. Nieuwe wagens op LHM worden niet meer gemaakt en oude wagens zijn nimmer identiek, tenzij je alles gaat vervangen… Succes!
De beste oplossing is nog gewoon LHM gebruiken. Bij tijdig vervangen is dit een prima goedje. Vanwaar de drang om alternatieven te bedenken voor iets dat goed is? Perfectionisme of commercie?
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk: Lhm is door citroën en total/pentosin ontwikkeld en in de 40 jaar dat het gebruikt is niet van samenstelling veranderd. Het spul is kennelijk te gebruiken in alle klimaten, want zowel in noord-Noorwegen als in de sahara doen auto’s op lhm het prima.
Waarom mensen dat een andere olie gebruiken die beter zou zijn is mij tot op heden nooit duidelijk geworden. Lhm moet je gewoon iedere 2 jaar, max 3, verversen. Dan is het wereldspul.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman771 schreef:Waarom mensen dat een andere olie gebruiken die beter zou zijn is mij tot op heden nooit duidelijk geworden. Lhm moet je gewoon iedere 2 jaar, max 3, verversen. Dan is het wereldspul.
Dat weet Citroën ook want zo staat dat ook netjes voorgeschreven, geen verrassing dus
Misschien dat veel mensen iets anders beter vinden veren omdat de LHM daarvoor al jaren niet ververst was, beetje appels met peren vergelijken.
Verse LHM kan een wereld van verschil zijn.
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
boukewerff schreef:Om het na een jaartje eens op te rakelen. Ik heb ook blauwe olie in mijn xantia en xm gehad. Maar slecht sturen bij kou. Dus eens een testje gedaan. 2 plastic bekertjes genomen, 1 half vol met lhm en de andere met smurfenolie. Nachtje in de vriezer en wat bleek? De lhm was dik vloeibaar, de smurfenolie kon ik ondersteboven houden voor 2 sec voor het eruit kwam!
Dus dat is wat minder. Bij Renard vonden ze dat een vreemd verhaal, maar ze zouden het testen. Nooit meer wat van gehoord, ook zelf niet achter aan gegaan.
Niets negatiefs over Renard, als er een garage is waar ik vertrouwen in heb is het Renard!!
En toen bleef het stil.
Het was afgelopen nacht buiten net zo koud als in de gemidelde vriezer…
Iemand met blauwe olie die ‘problemen’ heeft?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:karel schreef:Ik heb wel glaasjes, spuiten, een stopwatch en LHM, alleen geen smurfenolie…
Ik ook niet gelukkig..
als je het een beetje opbjectief wilt testen…
2 injectie spuiten nemen. Vullen met groen en blauw. Bij het leegspuiten gewoon meten hoeveel kracht er nodig is…
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Waarom moeten er altijd 2 kampen tegenover elkaar staan in zo’n discussie ?
Wat maakt het nou uit of de ene sneller uit een spuitje komt dan de andere ? Het grootste voordeel van blauwe olie is volgens mij nog steeds dat deze wat meer smeereigenschappen zou hebben t.o.v. het wat schralere LHM.
Althans dat heb me wijs laten maken en daarom gebruik ik het ook.
Ik denk dat de temperaturen die de hydr. olie bereikt ALS het doet wat het moet doen elkaar niet zoveel zullen ontlopen…
(Daarentegen lees ik al wat klachten over XM’s met stroeve vering bij deze temps en daar heb ik nog helemaal geen last van…..)
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het zijn geen twee kampen. het is meer : Dont fix it if it aint broken. De koude eigenschappen van Glacial blue ( whahaha wat een naam) zijn echter dermate slecht dat dit geen reele vervanger is..
Daarom zoek ik bewijs dat het echt zo slecht is. Jij hebt geen last. Dat ontkracht de boel wel weer..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ambijajance schreef:Althans dat heb me wijs laten maken en daarom gebruik ik het ook.
Kijk, en dat is dus waar het om gaat. Het lijkt er op dat de wijsmakerij zoals jij het noemt, geen enkel op kennis gebaseerd fundament te kennen. En het is op zijn minst zeer interessant om dit te bevestigen of te ontkrachten.
Al was het alleen maar om een goede keuze te kunnen maken, en dat doe je naar mijn idee op basis van wetenschap, en niet op basis van het feit dat men enkel zegt dat het beter is. Citroen’s keuze voor LHM is natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht komen vallen lijkt mij….
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
ambijajance schreef:Het grootste voordeel van blauwe olie is volgens mij nog steeds dat deze wat meer smeereigenschappen zou hebben t.o.v. het wat schralere LHM.
Ik zit nog altijd te wachten op het eerste onderdeel dat door “te weinig smering” kapot is gegaan .
Walter
Meten is weten , gissen is missen