Hangt er allemaal vanaf wat er kapot gaat.
Neem nu je octopus. Bij mij is er de 2de keer dat ik er mee gereden heb een lekage in ontstaan. Ik hem toen weg gebracht en ze hebben het hersteld. Heeft me een 50,- euro gekost (inclusief lampen stellen + nieuwe bevestigingen van de lampen).
Je kan het ook ‘goed’ doen en er meteen een nieuwe octopus onder (laten) steken. Kost het je natuurlijk wat meer. Dat is een keuze die je maakt (ik zou nu eerder neigen naar een volledig nieuwe, want het zou een straatje zonder eind kunnen zijn).
Het kan ook zijn dat je eerste jaar geen last hebt met die octopus. Dat scheelt dan wel een hoop natuurlijk .
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Arjan Verkade schreef:BX is prima in te zetten voor dagelijk probleemloos gebruik, maar je blijft er wel mee bezig
Ik blijf er bij dat je met een BX niet meer bezig blijft dan een andere wagens met een vergelijkbare leeftijd en ervaring.
Sterker nog, ik ben zelf nog nooit bezig gebleven met een BX. Tot op heden was het altijd een kwestie van aankopen, in orde maken, rijden en gebruikelijk onderhoud plegen. Niet meer en niet minder.
Eigenlijk durf ik te zeggen dat mijn BiXen onderhoudsvriendelijker waren dan mijn ex-Megane en ex-Cordoba. Het zijn gewoon prima wagens.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
patje74 schreef:Arjan Verkade schreef:BX is prima in te zetten voor dagelijk probleemloos gebruik, maar je blijft er wel mee bezig
Ik blijf er bij dat je met een BX niet meer bezig blijft dan een andere wagens met een vergelijkbare leeftijd en ervaring.
Dat vind ik ook, als die eenmaal netjes is dan gaat het allemaal prima.
Het is vooral het achterstallig onderhoud dat je weg moet werken…
Maar de TS had in het Xsara gedeelte ook al aangegeven naar een Xsara te kijken op zijn werk.
Vergeleken met de Xsara heb je aan een BX doorgaans wel meer werk en kleinigheden.
Maar nog een keer, geen rede om niet een BX te rijden
De Twingo is verkocht! Geheel onverwachts belde de meneer dat hij toch wilde kijken! Heerlijk, nu kan ik opzoek naar een andere!
De BX kriebelt heel erg. De Xsara heb ik naast mij neergelegd. Echt auto afhankelijk ben ik niet, we hebben nog 3 anderen thuis, maar ik moet wel vertrouwen hebben in een auto. Wil niet in iets rijden waarin ik twijfel of ik B wel haal…
Ik ga vanavond contact opnemen met de verkoper van de Chic. Ben van plan om morgen te gaan kijken.
Heeft er iemand ervaringen met de citroen specialist in Leeuwarden?
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Voor het geld dat die Chic kost kun je je bijna geen buil vallen en je krijgt er zo’n ongelooflijk fijn wagentje voor terug met wellicht een beetje onderhoud. Als je de tips in het aankooptopic even doorloopt dan kun je al voor een heel eind stellen of het een haalbaar autootje voor je is of niet.
Dan kun je als je er niet vies van bent heel veel zelf doen aan een BX, zeker met hulp van dit forum. Remblokjes bijvoorbeeld kosten voor de voorwielen 30 euro per set en het vervangen kost een half uurtje.
En als ik kijk naar de kosten van mijn 16V dan zit ik met aanschaf, belasting, verzekering, brandstof en onderhoud nog niet op 12cent per kilometer. Nou is een 16V wel een “andere” BX en mag ik er toch wel af en toe onder kruipen omdat er iets de geest geeft, maar dat kan ik het beestje ook niet kwalijk nemen met een kilometrage van 350.000 en dan nog steeds regelmatige sprintsessies
Met wat geluk ga je het nog heel erg leuk vinden om zelf je auto te onderhouden en dan is het pas echt lollig want ieder beetje onderhoud geeft je weer extra reden om trots te zijn op JOUW auto.
Maar goed, ik ben behoorlijk verknocht aan die gekke auto’s dus van mij kun je niet echt een objectief advies verwachten over het al dan niet aanschaffen van een BX, ik zou gewoon zeggen DOEN
En gefeliciteerd met de verkoop van je Twingo! (ik vind het overigens heerlijke karretjes om te zien, ze zijn echt schattig )
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
JagerEde schreef:Heeft er iemand ervaringen met de citroen specialist in Leeuwarden?
Ja, de kwik-fit in Sneek! De keurmeester aldaar is BX-o-fiel en is hier aanwezig op het forum. Hij weet precies wat goed is voor een BX.
Ben je ook van plan om zelf de handen uit de mouwen te steken?
Haha, je gaat bijna denken dat het forum mij aan het overtuigen is. 300 euro is geen geld nee en kan hem dan voor een goed bedrag opknappen…
Wil wel dingen zelf gaan doen ja, wil ook de Haynes kopen dan, tenminste dat lijkt mij wel handig…
En ik kan ook geen ander leuk alternatief bedenken:P De Saxo heb ik al gehad, niet echt enthausiast over. de Xsara, Xantia, XM, C5 zijn of te groot of niet helemaal mijn smaak. de AX te mini, de ZX te Peugeot… tja:P
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mocht je in de buurt van Leeuwarden een betaalbare sleutelplek zoeken met brug, dan geef je maar een gil! Succes met de aankoop, ik ben benieuwd!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Oohja, over die Chic van 300 euro.
De eigenaar vertelde mij dat het rechter achterwiel wat ‘giert’ tijdens het rijden. Dat kan best een ADAL zijn, denk ik?
Verder blijf ik zeggen dat die er erg netjes uit ziet. Het is dat al ik voorzien ben, anders wist ik het wel.
Oohja: Neem de aankoop tips mee die ik laatst postte! Erg nuttig.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dat gieren kan weleens een wiellager zijn, andere draagarm eronder en je bent weer klaar. Of alleen het wiellager vervangen natuurlijk.
Eveneens ben ik tevens ook.
En hoe duur is dat ongeveer?
De aankooptips neem ik mee! dat komt zeker van pas! Ga nu bellen;)
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Kijk eens op de vorige pagina, naar de reactie van Harm.
Ongeveer 110 per kant, bij Hegru in Veldhoven.
Succes met bellen!
En hou ons op de hoogte?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Gebeld. Idd over het wiel verteld. Ben erg enthausiast en ga morgen ook kijken. Afspraak gemaakt. Ben wel erg nieuwsgierig en toch ook nog steeds twijfelend of ik er niet mee de mist in ga. Maar goed, dat merk ik vanzelf eventueel wel;)
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een draagarmpje is in een wip gewisseld! Als onervaren beun had ik hem er na 20 minuten naast liggen, weer 20 minuten verder zat er weer eentje op.
Check vooral of het blokje lekker loopt en het ding niet verrot is. De rest, de bollen, leidingen, LHM, draagarmen voor en achter, remmen, uitlaat, banden, enz. da’s allemaal wel te fiksen.
Maar ga er vooral vanuit dat de wagen achterstallig onderhoud heeft. En neem vooraf rustig de tijd om alles netjes op te knappen. Bedenk daarbij dat het aanschafbedrag slechts een deel is van het eindresultaat; een nette BX. Zo maak je een frisse start en zul je er zeer waarschijnlijk echt veel plezier aan beleven.
Ik heb ruim 2x zo veel uitgegeven aan onderhoud van mijn ZX dan ie me gekost heeft in aanschaf en het was het waard,op voorwaarde dat de auto een goede basis heeft.
Niet te bang om €500-1000 te moeten verspijkeren zou ik zeggen.Je moet dan wel nog reserves hebben.
Maar zoals al eerder vermeld,het zijn vaak dingen van 10 tot €50 die vervangen moeten worden,en ja de rekening is meestal een giller.
Monteur die in de late uurtjes aan de auto sleutelt zegt: “zo goedkoop rijd je nooit meer”.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?