Motortemperatuur dilemma
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 04 april 2008 11:39 AM

Wat is wijsheid met de temperaturen op dit moment? Alhier is het nu 6gr/c. Met een rit over de snelweg voor de boeg met ongetwijfeld weer het nodige fileleed in het westen. Onder de 10gr wordt het winterscherm geadviseerd. Echter bij langdurige hoge snelheden weer niet. Tot aan Amersfoort kan je meestal op snelheid rijden en dan begint de ellende van het stilstaan optrekken.
Is het bij deze temperatuur nog aan te raden om het winterscherm te plaatsen bij een rit op de snelweg? Zo nee, hoe zit dat bij temperaturen onder nul en lekker doorrijden op de snelweg? Als ik de verhalen hierover lees is de kans op een te warme motor nihil behalve wanneer er file gereden wordt. Hoe doen jullie dat?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 04 april 2008 11:42 AM
  [ # 1 ]

Ik heb daar laatst een stukje over gelezen, volgens mij een Ami blaadje. Ik ga wel even voor je op zoek. Tenzij het antwoord straks al gegeven wordt.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2008 03:34 PM
  [ # 2 ]

Op dit moment rijd ik nog met het winterscherm, waarvan de 4 grote openingen bovendien nog dichtgemaakt zijn. Alleen het slingergat is open.

Het blok komt op de snelweg wel op temperatuur (100’C bij toerentallen boven de 4000 op de snelweg), in de stad en bij lagere belasting zo’n 50’C olietemperatuur.

En ja, ik heb een olietemperatuurmeter in de GS.

Citroen!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 04 april 2008 03:59 PM
  [ # 3 ]
DriverD schreef:

En ja, ik heb een olietemperatuurmeter in de GS.

Dat had ik al gelezen.  Wink  Eigenlijk best handig, dan kan je zelf bepalen of het schermpje nodig is. Maar als ik jouw waarden zo lees kan je dus met normaal scherm (met gaten) waarschijnlijk wel tot rond de 10/12 gr/c op de snelweg rijden zonder dat het blok te warm wordt.
Ik zal ook eens denken over zo’n metertje.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 april 2008 04:33 PM
  [ # 4 ]
baroen schreef:
DriverD schreef:

En ja, ik heb een olietemperatuurmeter in de GS.

Dat had ik al gelezen.  Wink  Eigenlijk best handig, dan kan je zelf bepalen of het schermpje nodig is. Maar als ik jouw waarden zo lees kan je dus met normaal scherm (met gaten) waarschijnlijk wel tot rond de 10/12 gr/c op de snelweg rijden zonder dat het blok te warm wordt.
Ik zal ook eens denken over zo’n metertje.

Juist. Doe ik ook. Met de gaten open. Drivert, maak eens foto’s van je olie temp setup!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2008 05:33 PM
  [ # 5 ]

Gewoon Conrad-metertje:

Geplaatst naast middenconsole.

Sensor kan -bij X3 tenminste- in carter, op plaats van orginele olietemp.sensor (voor olietemp.lamp).

Inbouwtijd? Circa 10 minuten.

Citroen!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 03 januari 2009 01:44 PM
  [ # 6 ]
DriverD schreef:

Gewoon Conrad-metertje:

Geplaatst naast middenconsole.

Sensor kan -bij X3 tenminste- in carter, op plaats van orginele olietemp.sensor (voor olietemp.lamp).

Inbouwtijd? Circa 10 minuten.

Die heb ik nu ook thuis liggen. Waar zit de originele sensor ongeveer als je voor de auto staat. En kan ik gewoon die er uit draaien en bijgeleverde sensor er in draaien, zo simpel?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 januari 2009 07:45 PM
  [ # 7 ]

Bij een 1300-blok zit de sensor van de olietemperatuurlamp in het carter, net voor/boven de dwarsbalk waar de motor op steunt.
Je hebt voor de Conrad-meter een verloop-draadbus nodig (ook te koop bij Conrad, of bij de betere automaterialen-handel), want de sensor van de Conrad-meter is kleiner van diameter dan de orginele sensor (orgineel M18x1, dacht ik…).

Citroen!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 04 januari 2009 12:25 AM
  [ # 8 ]

Oke, bedankt!

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook