christianvandenbergh schreef:Weet niet hoe warm een ‘gewone’ GTi mag worden. Mijn voormalige GTi 16V haalde bij normaal gebruik ca 90 graden en in de file/stad net geen 100 graden (Dit met nieuwe temp sensor, want de oude gaf na een week stilstaan al 80 graden aan ). Wat mij wel verteld is (of het waar is weet ik niet), is dat de GTi 16V (en de Sport ook) een stukje warmer worden dan andere BX-en en dat ie daarom een metalen ipv kunstof motorkap hebben. De warmte zou een kunstof motorkap kunnen doen verkleuren en vervormen. Diesels worden zover ik weet over het algemeen minder warm dan benzine motoren.
Mijn tip is dus: als je zeker wilt zijn van je motortemperatuur, vervang dan gewoon je watertemperatuursensor. Zo duur is ie niet en het bespaart je een hoop ellende.
Volgens mij is dat metalen motorkap verhaal onzin; de metalen motorkappen worden als vervanger geleverd en op de laatste bouwjaren. Goedkoper en makkelijker herbruikbaar, mochten ze er mee blijven zitten.
Kunststof isoleert weer wat beter dus wordt de lak minder warm; op een goed warmte geleidende metalen motorkap kan lak wel degelijk flink verkleuren.
Er zijn overigens wel een paar type thermosensoren qua diameter/draad; ik heb er wel eens in handen gehad die volgens mij dezelfde maat hadden als een olietempsensor (meen ik me te kunnen herinneren maar ben nu niet meer zo 100% zeker; kan het nog eens nazoeken, spul ligt nog ergens).
Ich bin ein Breaker
karel schreef:[Volgens mij is dat metalen motorkap verhaal onzin; de metalen motorkappen worden als vervanger geleverd en op de laatste bouwjaren. Goedkoper en makkelijker herbruikbaar, mochten ze er mee blijven zitten.
Kunststof isoleert weer wat beter dus wordt de lak minder warm; op een goed warmte geleidende metalen motorkap kan lak wel degelijk flink verkleuren.
Volgens mij is het ook niet helemaal waar dat de metalen kappen alleen als vervanger en op de laatste modellen zijn geleverd. De 3 16V’s (allen MK 1’s) en 2 Sports die ik bekeken heb op zoek naar een goed exemplaar, hadden allen een metalen motorkap. Zou wel heel toevallig zijn als deze allemaal schade gehad hadden. Volgens mij is er wel een andere reden voor. Misschien kan iemand mij dat vertellen.
christianvandenbergh schreef:karel schreef:[Volgens mij is dat metalen motorkap verhaal onzin; de metalen motorkappen worden als vervanger geleverd en op de laatste bouwjaren. Goedkoper en makkelijker herbruikbaar, mochten ze er mee blijven zitten.
Kunststof isoleert weer wat beter dus wordt de lak minder warm; op een goed warmte geleidende metalen motorkap kan lak wel degelijk flink verkleuren.
Volgens mij is het ook niet helemaal waar dat de metalen kappen alleen als vervanger en op de laatste modellen zijn geleverd. De 3 16V’s (allen MK 1’s) en 2 Sports die ik bekeken heb op zoek naar een goed exemplaar, hadden allen een metalen motorkap. Zou wel heel toevallig zijn als deze allemaal schade gehad hadden. Volgens mij is er wel een andere reden voor. Misschien kan iemand mij dat vertellen.
Tja, toeval bestaat echt. Ik heb al diverse 16v’s gezien met kunststof kap en sports voor zover ik me kan herinneren alleen nog maar met kunststof kap. Ijzer is uitgesproken schaars, gelukkig maar.
Misschien gerelateerd aan het gegeven dat door snellere autoos meer schades worden gereden?
Ich bin ein Breaker
Mijn ex-TZi had origineel een kunststoffen motorkap. Als vervanger, omdat het een schade-auto was, is er destijds een metalen opgekomen.
Op mijn BX16V zit een kunststoffen motorkap.
Ben toch nog even eigenwijs…...
Kan het misschien iets te maken hebben met het feit dat ik alleen DUITSE exemplaren bekeken heb.
Stalen kappen klinken zo lekker degelijk als je ze dichtgooit… mijn Progress (die geen progress was) van 1992 , vert triton, had ook een stalen kap.
Overigens wordt mijn plastic kap van de GTi eigenlijk nooit warm, zelfs niet na flink op de snelweg planken.
Harm schreef:Stalen kappen klinken zo lekker degelijk als je ze dichtgooit… mijn Progress (die geen progress was) van 1992 , vert triton, had ook een stalen kap.
Overigens wordt mijn plastic kap van de GTi eigenlijk nooit warm, zelfs niet na flink op de snelweg planken.
Stalen kappen zijn daarentegen bijna altijd verrot op de voorpunten boven de koplampen; dat heb je met kunststof niet!
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
karel schreef:...Of, alternatief, het is niet de goede sensor. Die van de koelvloeistof is qua waarde héél erg anders en is absoluut niet te gebruiken.
Ook moet je ervoor zorgen inderdaad het juiste soort te hebben (een NTC = negatieve temperatuur coëfficient, oftwel hoge temp = lage weerstand en andersom, in tegenstelling tot PTC) anders zal de wijzer ook al niet uitslaan bij warme motor maar misschien nog net een klein beetje bij koude motor.
De koelvloeistofsensor heeft volgens mij een hele andere maat, ik denk niet dat dat het is. Wel is jouw suggestie dat het een PTC sensor zou kunnen zijn een goeie (meter slaat inderdaad een heel klein beetje uit, geeft net iets onder de 60 gr. C aan), maar is zoiets dan wel ooit geleverd door Citroen? Ik wist trouwens niet dat er ook olietemp. schakelaars waren geleverd, is er bij de BX (of een ander model met een XU-blok) ooit sprake geweest van een controlelampje voor de olietemperatuur? Want daar is zo’n schakelaar vast voor bedoeld. Hoe dan ook, het zal gewoon een kwestie zijn van een andere sensor. De huidige (2e handsje!) is gemonteerd door de garage tijdens de voorlaatste olieverversingsbeurt, dus ik weet zelf ook niet precies WAT ze nu hebben gemonteerd. Anders zelf maar een sensortje halen bij Brezan of zo.
Die meter zelf doet het in elk geval, dat is het belangrijkste.
winnetou schreef:
De koelvloeistofsensor heeft volgens mij een hele andere maat, ik denk niet dat dat het is. Wel is jouw suggestie dat het een PTC sensor zou kunnen zijn een goeie (meter slaat inderdaad een heel klein beetje uit, geeft net iets onder de 60 gr. C aan), maar is zoiets dan wel ooit geleverd door Citroen?
Ja, ik had er dus eentje van een turbodiesel met airco; het bleek een (originele bx) aircosensor te zijn. Die sensor zorgt er daar voor dat de airco stopt als de motor te heet wordt (leuk als je het warm hebt btw…).
Ik dacht dat het hele handje vol sensoren wat ik had dezelfde draad had, ik heb ze gesorteerd op smerigheid (hoe smeriger hoe lager dus olietempsensor) om uit te vinden wat het was. Maar ik zal het nog een keer checken, als ik er bij kan…..
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
volgens mij werkt mijn koelfan maar op 1 stand en dat is de volle kracht net na 105 graden gaat de vol open. er zitten 2 stuks maar is het niet zo dat die ook bij een iets lagere temp. al op halve kracht gaat werken?
Ik zag achter die plastic kap bij de grille een pin aan de linkerkant zitten is dit soms die weerstand?
iemand een idee want ik vind toch dat die snel warm wordt als ik stil wordt.
Sep schreef:volgens mij werkt mijn koelfan maar op 1 stand en dat is de volle kracht net na 105 graden gaat de vol open. er zitten 2 stuks maar is het niet zo dat die ook bij een iets lagere temp. al op halve kracht gaat werken?
Ik zag achter die plastic kap bij de grille een pin aan de linkerkant zitten is dit soms die weerstand?
iemand een idee want ik vind toch dat die snel warm wordt als ik stil wordt.
Daar zit een paar relais, er zit ook nog een weerstand in het circuit vlak achter de bumper.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
is die redelijk makkelijk te vervangen?
Sep schreef:is die redelijk makkelijk te vervangen?
Moet je toch eerst weten wat er kapot is. Misschien gewoon het thermocontact?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ja dat weet ik eigenlijk niet wat er kapot is dat probeer ik te zoeken ops:
het is zo als ik bijv. wat langer door de stad rij of in de file sta loopt mijn temperatuur op naar bijna 110 graden dan pas schakelt de koelfan in. Dan staat die als een gek te blazen. Maar is het niet zo dat de koelfan ook al bij een lagere temperatuur in slaat zodat die niet helemaal oploopt naar de 110 graden?
hij slaat dus wel aan bij de 110 graden op volle kracht maar niet eerder. Ik zit dan toch al minder op mijn gemak als de wijzer helemaal naar rechts hangt
Sep schreef:ja dat weet ik eigenlijk niet wat er kapot is dat probeer ik te zoeken ops:
het is zo als ik bijv. wat langer door de stad rij of in de file sta loopt mijn temperatuur op naar bijna 110 graden dan pas schakelt de koelfan in. Dan staat die als een gek te blazen. Maar is het niet zo dat de koelfan ook al bij een lagere temperatuur in slaat zodat die niet helemaal oploopt naar de 110 graden?
hij slaat dus wel aan bij de 110 graden op volle kracht maar niet eerder. Ik zit dan toch al minder op mijn gemak als de wijzer helemaal naar rechts hangt
Dan begin je met een meter meer dan met wild speculeren.
Heb je 1 of 2 koelventilatoren? Gezien het kapje denk ik 2 eerlijk gezegd, maar als er airco in de auto zit heb je dat kapje ook.
Het simpelste kun je het controleren door bij het thermocontact te beginnen. Dat bevat 2 schakelaars met 1 gemeenschappelijke pool; de ene voor de hoge, de andere voor de lage stand. Poot 1 en 2 zijn voor laag of hoog (of andersom) en 3 is de gemeenschappelijke.
Verbind steeds 2 polen van het thermocontact door (als je nummertjes kunt vinden dus 1 met 3 of 2 met 3); er moet een mogelijkheid te vinden zijn waarop je zowel de lage als de hoge stand inschakelt.
Is dat niet zo dan is er iets mis met de schakeling (weerstand, fan, of de extra relais igv 2 fans).
Is dat wel zo dan is het thermocontact de boosdoener.
Let ook op of beide fans in beide gevallen draaien.
Ich bin ein Breaker