











































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je een GTi of een Prestige?
Want een GTi Prestige bestaat niet
Overigens werken in mijn Turbo de Watertemp en olietemp meter prima





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Spanning is een groot woord.
Afgelopen zomer hebben we de reis naar de CCCR in Rome gemaakt.
Er waren mensen die zich afvroegen Ga je daar met die oude auto naar toe?
Natuurlijk wel Je moet je enigszins beter voorbereiden, wat meer gereedschap meenemen, het WPH en dergelijke.
Mijn ervaring is dat je de auto met regelmaat moet gebruiken, het liefst elke dag. Zij start het makkelijkst en vaak is het ook zo dat je “onvolkomenheden” dan het snelste ontdekt.
Maar ik weet ook dat als je meerdere auto’s hebt je het troetelkind eerder thuis laat, zeker met deze weersomstandigheden.
De rit heen en terug naar Rome (ca 5000 km) verliep voortreffelijk. Zelfs de uitlaat, waar al een gaatje in zat, wachtte met de geest geven toen we weer thuis waren. Je moet ook een beetje geluk hebben, maar dat is toch met elke auto zo.
Waar ik eerst dacht rustig met 110 km per uur door Duitsland te rijden, werd de snelheid ongemerkt opgevoerd naar de 140. Wat deed ze het goed.
Ook moet je maar in gedachten houden dat er altijd wel hulp aanwezig is als je een keer niet verder kunt. Ik heb nog nooit iemand dagen op de vluchtstrook zien staan.
Maar ik snap het wel wij hebben geen kinderen achterin zitten en vieren vacantie met tent, dus dat allen maakt het wel degelijk eenvoudiger.
Maar ik dwaal af Geen angst om weg te gaan met de klassieker, wel met een voldaan gevoel thuiskomen.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb hier alleen last van als we een auto net pas hebben (het is dan altijd maar afwachten wat voor kwaaltjes erin zitten of wat eraan zit te komen) of als er net iets gebeurd is met de auto, dat neemt toch meestal ook een stukje zekerheid weg.
Met onze CX nooit enige serieuze panne gehad (afkloppen!) en ik heb er vorig jaar nog zonder problemen in 1 week ruim 3000km mee gereden (heen en weer Zuid-Frankrijk + de kilometers daar). Ik zou het zo weer doen. We rijden ook ruim 10.000kms p/j met de CX. Ze verbruikt alleen wat olie, verder eigenlijk niets (afgezien van de diesel dan )
Alles valt of staat voor mij met afdoende en vooral preventief onderhoud!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
25trd schreef:Ik heb hier alleen last van als we een auto net pas hebben (het is dan altijd maar afwachten wat voor kwaaltjes erin zitten of wat eraan zit te komen) of als er net iets gebeurd is met de auto, dat neemt toch meestal ook een stukje zekerheid weg.
Met onze CX nooit enige serieuze panne gehad (afkloppen!) en ik heb er vorig jaar nog zonder problemen in 1 week ruim 3000km mee gereden (heen en weer Zuid-Frankrijk + de kilometers daar). Ik zou het zo weer doen. We rijden ook ruim 10.000kms p/j met de CX. Ze verbruikt alleen wat olie, verder eigenlijk niets (afgezien van de diesel dan
)
Alles valt of staat voor mij met afdoende en vooral preventief onderhoud!
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik denk ook dat het niet uitmaakt of het een CX, DS of andere klassieker/oldtimer betreft.
Toen ik mijn Panhard in 1994 kocht voor 6000 gulden en er bij de garage op een miezerige avond in november mee wegreed was het niet bepaald een feestrit. De angst dat ie het zou begeven net nadat ik de 6000 had afgegeven…
Maar met de jaren bouwde de auto krediet op. Zo ben ik een aantal jaren geleden met het gezin naar een treffen in Duitsland geweest. Heerlijk gereden. In dat weekend 750 km gereden. Toen ik daar kwam was er een man uit Stochholm rijdend gekomen met een voiture uit 1952.
Een man binnen onze Panhard-club zei op een clubavond eens open en eerlijk heel gelukkig te zijn om dagelijks met een auto uit een andere tijd (1957) te rijden. Ik vond dat heel treffend. Het geluk weegt denk ik zwaarder dan de angst dat er iets stuk gaat.
En denk eens aan de volgende stelling:
De mens lijdt het meest aan hetgeen hij vreest.
Dyna Z1: Tout alu.
Geen enkele angst. Eerder positief verrast over de grote betrouwbaarheid . Al die jaren voor niets gereedschap en sapjes meegenomen op trans-Europa reizen.
Goed onderhoud en regelmatig mee rijden is het devies. En natuurlijk een knuffel na enkele rit .
Na diep nadenken valt mij in dat ik toch een keer gestrand ben en wel met een lekkende oliedruksensor. Zo’n ding (van een paar euro) ligt nu voor de zekerheid in mijn dasboardkastje, evenals een BDP-sensor. Die laatste schijnt ook nog wel eens de geest te willen geven volgens de overlevering…
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Arjan Verkade schreef:Heb je een GTi of een Prestige?
Want een GTi Prestige bestaat nietOverigens werken in mijn Turbo de Watertemp en olietemp meter prima
Het is een 25 Prestige zo je wilt en mijn meters werken onbetrouwbaar
ops:





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Edwin van Seggelen schreef:En natuurlijk een knuffel na enkele rit
.
Knuffel en een kusje doet wonderen!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Angst? Nee! Gelukzalig? Ja! De CX is nu bijna 21 jaar en ja er is wel eens wat. Een hikje? Dan haal ik braaf ‘s avond de carb eraf en maak deze schoon nadat ik wel eerst alle slangetjes heb nagelopen.
Ben een paar weken terug nog ‘even’op en neer naar Dusseldorf geweest met een gangtje van 160/170. Als je dan achter zo’n duits volksgeval mag parkeren en de reactie is ‘aus Holland, damit?’ kan mijn dag niet meer stuk.
En het onderhoud valt ook reuze mee. Je vervangt dat wat stuk is rijdt gezellig verder.
Citroenbx schreef:Edwin van Seggelen schreef:En natuurlijk een knuffel na enkele rit
.
Knuffel en een kusje doet wonderen!
ik bedank mijn dame na elke rit.
Onze oudste dochter (7) werpt de dame bij elke keer dat ze erlangs loopt “oliekusjes” toe ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Falk schreef:En het onderhoud valt ook reuze mee. Je vervangt dat wat stuk is rijdt gezellig verder.
Als je een SM als klassiek vervoer hebt gaat dat helaas NIET op
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Ok Waterman daar zit wat in, maar gaat er nou echt zoveel kapot!?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Falk schreef:Ok Waterman daar zit wat in, maar gaat er nou echt zoveel kapot!?
Ja. Helaas wel, maar dat er iets stuk gaat is niet zo erg. Het ergste is de prijs van de onderdelen én de tijd die een vaak simpel klusje van je neemt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Mijn Pa rijdt de 44-86-PF . Hij maakt waarschijnlijk minder kilometers, maar een ritje Frankrijk(2200km)of 3 weken achtereen naar rotterdam verlopen zonder problemen.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb met de 89-YA-58 in 3 jaar 65.000 km gereden. Daarbij heeft ie mij nooit laten staan. Wel was er bij iedere grote beurt een waslijst aan narigheden. Van kleine lekkages tot bak-revisie, of lullig remblok wat vast zat…
Veel rijden met een sm is veel sleutelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Petje af Waterman je gebruikt haar in ieder geval waar ze voor gemaakt is! RIJDEN! Succes en wie weet zweven we elkaar eens voorbij.