Ik heb een vraagbaak, is het zelfde als werkplaatshandboek neem ik aan.
Nouja staat wel het een en ander in. maar vaak staat het in dingen beschreven zoals “demonteer de koelingsplaatwerk” of “bevestigd met 3 boutjes en 1 moer” en als je de citroen dan helemaaal niet kent. en alles is natuurlijk wat aangetast in de loop van de jaren. wil ik niet alles zomaar losschroeven en demonteren.
A. Bang dat ik het kapot maak of afbreek.
B. dat ik de boel gewoon sloop.
En in het boek staat het vaak mondeling geschreven zonder plaatjes of iets. en aangezien ik niet zo snel lees als dyslect. en ook niet altijd begrijp wat ze bedoelen omdat auto’s sleutelen toch heel anders is dan brommers. gaat t boek me nog wat lastig af. dus denk raadpleeg het forum.
that isn’t a crime is it?
en Docter pallas heeft me echt een super handige pdf gestuurd!
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De vraagbaak is niet altijd even duidelijk en kloppend, check de haynes!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
jasper08 schreef:Ik heb een vraagbaak, is het zelfde als werkplaatshandboek neem ik aan.
Jij moet nog veeeel leren….
Citroen!
jasper08 schreef:
Ik heb een vraagbaak, is het zelfde als werkplaatshandboek neem ik aan.
Jij moet nog veeeel leren….
Scheelt dat ik het leuk vind! en graag wil leren.
daarom stel ik hier mijn vragen als ik het niet uit kom.
en dat is hartstikke slim;) en leerzaam.
en hopelijk heeft iedereen evenveel begrip dat ik nog een beginner ben aan t auto sleutelen.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jasper: de haynes is écht erg belangrijk in jouw geval. Je kunt daar namelijk plaatjes kijken, en zo hoef je vaak niet alles te lezen om het tóch te begrijpen. De Haynes voor de Gs en Gsa bestaat in het Nederlands, dus regel dat nou maar, daar heb je alleen lol van!
Wat het forum betreft: Je hebt groot gelijk dat je je vragen hier post. Daar is het forum voor. Maar…. neem wél effe de tijd om goed te lezen wat hier geschreven wordt, en ” luister” naar de jongens die ervaring met Gs en Gsa hebben. Daar kun jij écht véél van leren
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jasper08 schreef:
Ik heb een vraagbaak, is het zelfde als werkplaatshandboek neem ik aan.
Jij moet nog veeeel leren….
Owja, en van dat antwoord leer ik niet:P
is het nou werkplaatshandboek? volgens mij niet toch?
althans van me honda cb 50J is dat niet zo. die staat vol met plaatjes enzo.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jasper08 schreef:jasper08 schreef:
Ik heb een vraagbaak, is het zelfde als werkplaatshandboek neem ik aan.
Jij moet nog veeeel leren….Owja, en van dat antwoord leer ik niet…
Halloooooooooo! man, doe eens effe relaxed ja?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sorry waterman,
maar me smiley er achter werkte niet
wou er zo’n tongetje achter zoals deze
was namelijk gewoon als grapje bedoeld
als dit niet zo aankwam excuses
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
jasper08 schreef:jasper08 schreef:
Ik heb een vraagbaak, is het zelfde als werkplaatshandboek neem ik aan.
Jij moet nog veeeel leren….Owja, en van dat antwoord leer ik niet:P
is het nou werkplaatshandboek? volgens mij niet toch?
althans van me honda cb 50J is dat niet zo. die staat vol met plaatjes enzo.
In de Haynes staan veel foto’s. In het werkplaatshandboek nog veel meer. Goed blijven lezen he!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
En je moet wel wat technisch inzicht hebben , dat ontbreekt hier een beetje volgens mij.
Een GS is wel wat anders om aan te sleutelen dan een brommer waar je het over hebt.
Als je het niet aandurf kun je de GS beter weg brengen naar Epe. Je kunt namelijk nogal wat schade aanbrengen als je de distributie verkeerd aanbrengt op verkeerde spanning o.i.d.
Ik vermoed dan ook dat dit een lang topic gaat worden….
Ik wil niet lullig overkomen maar was het in jouw situatie nu wel verstandig geweest om deze Gs zonder ook maar een beetje sleutel ervaring aan te schaffen die ook nog op frans kenteken staat en een hele tijd heeft stil gestaan die straks misschien olie gaat zeiken zodat alsnog je motor eruit moet of al doet. En waarvan je nu aan het proberen bent om de distributie ervan te vervangen.Als ik jouw was zou ik iemand erbij betrekken die sleutel ervaring heeft. En dat je het op deze manier leert zodat je dan kan zien hoe het in elkaar zit.Ik denk dat je zo nog heel lang bezig bent om de Gs rijdbaar te krijgen laat staan voor een kenteken.
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach, weinig of geen ervaring doet er niet toe, zo ben ik ook begonnen, en ik zie mijzelf nog als een beginner.
Maar ga handig te werk! Dus, duik voor je start in de haynes, haal de onderdelen in huis, leg gereedschap klaar, zet een muziekje op, leg er een fles cola naast en ga rustig beginnen. Op die manier kun je doorwerken i.p.v. na elk boutje achter het forum te duiken. Naast dat je dan sneller kunt werken, blijf je zo ook gemotiveerd.
Ik heb je op de haynes gewezen, print gewoon de benodigde pagina’s uit en hang ze aan de garagedeur, zo kun je tussen het klussen door mooi even spieken. En geloof mij, dat is echt handiger dan bij elke vraag achter het toetsenbord te duiken en ons vragen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
patje74 schreef:Ach, weinig of geen ervaring doet er niet toe.
Tussen ervaring en technisch inzicht zit wel een heel verschil.
Tuurlijk , iedereen is begonnen zonder ervaring , ook ik. Maar als je de carburateur compleet met spruitstuk eraf halen wil omdat de koeltunnel en keienvanger er niet af wil , ajjj
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat we Jasper een heel eind op weg kunnen helpen, maar ben wel bang dat dit klusjes nét effe een brug te ver is.
@Jasper, let wel: we PROBEREN je te helpen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Haynes, origineel Citroen handboek, vraagbaak, whatever…. Ze zijn allen niet “echt” duidelijk. Er is niets duidelijker dan een ervaren sleutelaar die het je voordoet
Ik ben ook met brommers begonnen. Mobylette B uit 1966, .... Batavia met versnellingbak die ik geheel uit elkaar heb gesloopt en in elkaar heb gezet toen ik 15 was, Peugeot 102, 103 en 104. Enzzz. Heb ruim 7 motoren in de soep gedraaid door stompzinnigheden met het opvoeren. Maar toen ik het eindelijk begreep ben ik pas op de GS overgestapt. Tot nog toe gelukkig geen grote fouten gemaakt.
Jasper, vermaak je!