L.S.:
Mijn vriendin heeft een Saxo VTS16V gekocht van een “liefhebber”.
Nu wilde ik de radio (nieuwe Kenwood) vervangen, de oude Sony deed het niet zoals het hoorde. De vorige eigenaar had zelf een handsfree-kit ingebouwd voor een Nokia.
Nu heb ik de radio los gekregen en de carkit er uit gehaald, dmv draden doorknippen.
Ik heb GEEN draden van de radio doorgeknipt, maar sindsdien doet de verlichting van het dashboard het niet meer???
(De iso-stekkers waren al door de “liefhebber” doorgeknipt, dus die moeten opnieuw worden aangesloten. Spullen heb ik al.)
De vraag is dus: waarom doet de gehele dashboardverlichting het niet meer, alle zekeringen zijn heel.
Alvast bedankt voor de reacties!
geld dit voor de middenconsole? of voor het klokkenspel? of allebei?
Ik heb een 2001 model en daar zit eigenlijk volgens mij maar 1 lampje in de middenconsole en die zit bij je kachel bediening. dat lampje kan best wel eens stuk zijn gegaan. of je hebt toch stiekum dat draadje doorgeknipt, of het stekkertje vergeten te monteren…
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
Het probleem is het volledige klokkenspel. Het is een Saxo uit 96, die is voorzien van een aantal lampjes. Geen een doet het meer, zelfs de verklikker voor het aanlaten van het licht niet. Volgens het boekje zou het een zekering kunnen zijn, maar na controle bleek dat niet het geval.
Wat wel het geval is, is dat het rechter achterlicht het ook niet meer doet. Nieuwe lamp helpt ook niet.
Radio doet het inmiddels wel, na aansluiten van een nieuwe isostekker (kleurencombinaties van de kabels kloppen trouwers ook niet helemaal, maar dat terzijde).
Hoe los ik het probleem van de niet werkende klokkenspelverlichting op?
Alex.
Met een mijnwerkerslampje op je hoofd…
Doet je gewone verlichting het wel? Wordt gezamenlijk ingeschakeld, dus dan moet het probleem ergens daarna zitten. En heb je de zekeringen alleen bekeken of ook vervangen door een zeker werkend exemplaar?
Als dat het niet is dan moet je denk ik de boel er uit gaan lichten. Ergens in dit forum staat volgens mij hoe dat moet. Dan kan je kijken of het aan het lampje licht of ergens daarachter aan de bedrading.
De gewone verlichting doet het dus wel, met uitzondering dus van het rechter achterlicht.
De zekeringen zijn allemaal vervangen, dus mijn angst is dat de “liefhebber” ergens een lus in de bekabeling heeft gemaakt toen hij de Nokia Carkit heeft ingebouwd.
Maar hoe kom ik daar achter?
Rest me dus, na het bekijken van de lampjes in het dasboard, niets anders dan de auto naar de garage te brengen ben ik bang? Heb namelijk niet de spullen om alles door te meten…
Maar ik ga eerst eens de mogelijke oplossing van KJ bekijken..
Saxozx9 schreef:Het probleem is het volledige klokkenspel. Het is een Saxo uit 96, die is voorzien van een aantal lampjes. Geen een doet het meer, zelfs de verklikker voor het aanlaten van het licht niet. Volgens het boekje zou het een zekering kunnen zijn, maar na controle bleek dat niet het geval.
Wat wel het geval is, is dat het rechter achterlicht het ook niet meer doet. Nieuwe lamp helpt ook niet.Radio doet het inmiddels wel, na aansluiten van een nieuwe isostekker (kleurencombinaties van de kabels kloppen trouwers ook niet helemaal, maar dat terzijde).
Hoe los ik het probleem van de niet werkende klokkenspelverlichting op?
Alex.
foto iso stekker + aansluiting aub
kijk hier ook eens
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=194998
denk dat je ergens een - draad niet juist hebt aangesloten ...
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Er is natuurlijk een redelijk aanwezige kans dat 1 van de draadjes waar de carkit op aangesloten was een verlichtingsdraadje was. De dashboardverlichting gaat branden bij de sleutel op contact, dus komt er een spanning op die draad gezet en dus weet de carkit dat ie in moet schakelen. Een soort contactschakeling maar dan niet zo heel netjes natuurlijk. Het is maar een theorie, maar wie weet. Toch even alle draadjes die je doorgeknipt hebt meten of er spanning op staat al dan niet met contact. Je wilt natuurlijk sowieso geen losse draadjes met spanning erop achter je dashboard hebben zweven.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Enorm bedankt voor de link, gelukkig kan ik redelijk frans. Mogelijk is er een zekering onder de motorkap kapot (als ik het goed lees) want de stadslichten doen het ook niet (eerste stand van de lichtschakelaar).
Wat betreft de draden van de oude carkit: die waren kennelijk alleen aangesloten op de + en de - van de oude radio, dat waren de enige twee draden van de oude carkit. Had de kabelschoentjes nog even bewaard !
Vandaag de nieuwe radio en de Parrot aangesloten en die doen het perfect, voorkeuze en geheugen van de Parrot doen het ook nog eens.
Dus de draden heb ik (kennelijk) goed aan de ISO-stekker aangesloten.
Zal morgen even naar de andere zekeringen kijken.
Heb de PDF-bestanden bekeken, kan echter helaas geen kleurencombinatie en aansluitcombinatie voor de radio vinden (en uiteraard de licht-draad).
Mogelijk weet iemand anders het?
En klopt het dat de contactgeschakelde + draad voor de radio erg dun is? Kan het me haast niet voorstellen en ik heb al wat radio’s ingebouwd..
WBT de losse draden: heb ze uit voorzorg aan een geïsoleerde kabelschoen gedaan, ter voorkoming van (nog meer?) kortsluiting. Maar ook hier bedankt voor de tip.
Alvast bedankt voor de perfecte reacties tot nu toe, heb aan elke reactie iets gehad! Top, moet gezegd worden.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Heb de PDF-bestanden bekeken, kan echter helaas geen kleurencombinatie en aansluitcombinatie voor de radio vinden (en uiteraard de licht-draad).
Mogelijk weet iemand anders het?
Typ je radiotype in google en je zal wel iets bekomen
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Oeps, spraakverwarring: ik bedoelde de kleurencombinatie van de AUTO voor de radio.
De kleurencombinatie voor de radio is bekend, die zit aan een ISO-stekker….
alle draden zijn evendik van de radio aansluiting
over stadslichten gaat het achterlicht aan? ja => vooraan nieuwe stekken 5W5 = type
kleuren combinatie ken ik niet
Het probleem is opgelost. Aan de hand van het schema van K_Saxo heb ik het probleem kunnen vinden. Ik heb alle draden opnieuw losgehaald en weer doorgemeten en voor de gein anders aangesloten. Bleek ee overtolloig draadje in te zitten die door de vorige eigenaar als lus was gebruikt.Na deze draad volledig te hebben verwijderd en ook de zekeringenkast na te kijken waar die op aangesloten was, deed alles het weer.
Liefhebbers, prima, maar aub niet op deze manier!!!!
Meissie blij, ik blij, scheelt een hoop werk en geld.
Enorm bedankt voor de reacties! Hebben zeker geholpen!
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Wie zoekt .... die vind
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
leuk om te horen
ik zie dit soort dingen dagdagelijks soms is het spannend om zo een probleem op te lossen in een spaghetti van draden een schema brengt dan meestal de uitkomst
Danoontjepower schreef:geld dit voor de middenconsole? of voor het klokkenspel? of allebei?
Ik heb een 2001 model en daar zit eigenlijk volgens mij maar 1 lampje in de middenconsole en die zit bij je kachel bediening. dat lampje kan best wel eens stuk zijn gegaan. of je hebt toch stiekum dat draadje doorgeknipt, of het stekkertje vergeten te monteren…
En hoe kom je dan bij dat lampje? Bij de mijne is dat ook stuk maar ik weet niet goed hoe ik erbij kan komen.
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
kwestie van een paar (denk 3) inbus/torxschroefjes los te halen van de middenconsole kopjes steken naar beneden
en zachtjes het paneel naar achteren te treken.