Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
voge schreef:Handjes schreef:Mijn ervaring: hoe kleiner de auto, hoe beter corrigeerbaar.
Suzuki Wagon R—> Citroen C5… Weet je ‘t zeker??
LOL, tjsa, opel producten ...
Maar misschien kun je je die TOPgear test nog herinneren in een parkeergarage? Circuit met pilonnen, slalomtest, keren, achteruit, inparkeren, etc. Ik dacht dat er een Porsche en andere sportieve wagens aan meededen en ... een of andere boodschappenwagen als de agila. En die laatste won vreemd genoeg.
Lichte wagens met kleine wielbasis zijn wendbaarder en makkelijker corrigeerbaar. Grotere wielbasis zullen minder snel uitbreken, maar als ze uitbreken… Overigens rijden weinig wagens zo lekker als een Xantia V6 Activa. Heb daar op Zandvoort mee mogen scheuren.
In mijn studententijd had ik als bijbaantje bestelbussen (t/m enorme XXL-versie Iveco bakken) in Nederland afleveren. Dan zie je toch wel enorme verschillen tussen de busjes.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Blueduck schreef:Al met al was dit wel een mooie reden geweest om voor europa te stemmen. Zodat dat soort onzin door heel europa geregeld kan worden. Maar nu raak ik offtopic he??
patje74 schreef:Van Fok!;
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat is in overleg met het bedrijfsleven over afspraken. Als het bedrijfsleven akkoord gaat met de invoering op alle bestelbusjes, is een wetswijziging niet nodig.
Van Zibb.nl;
Transport en Logistiek Nederland heeft al toegezegd mee te werken.
Dus zonder wetswijziging invoeren… Dat betekend dat, als je een Duits busje hebt, je gewoon 120 mag blijven rijden.
Hehe…. het klink weer erg scheef, je MAG wel 120, maar KAN het niet meer!
Het streven is om deze maatregel zonder wetswijziging door te voeren. Daarbij komt dat dit soort dingen niet in de grondwet staan. Voor of tegen stemmen had op deze kwestie dus geen invloed.
Ook blijf ik er bij dat men het probleem bij de orzaak moet aanpaken. Het probleem is dat er blijkbaar vele busjes-bestuurders niet verantwoordelijk met hun voertuig omgaan. Dan moet hier dus betere voorlichting over komen. Misschien is het op te nemen in de rijopleiding.
Met elk voertuig is het mogelijk om onverantwoordelijke dingen uit te halen. Maar om al deze dingen nu onmogelijk te maken? Nee, dat strookt niet met de uitgangspunten van “onze” regering. Zij verkondigden immers dat ze de bevolking meer wilde wijzen op hun eigen verantwoordelijkheden.
Geldt dit ook voor bestelauto’s of alleen busjes?
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Goh, wat een interessante discussie weer. Maar zoals altijd komt alles weer terug op de chauffeur…. Je kan nog zo’n goede auto/bus hebben maar als je een slechte chauffeur hebt, gaat het altijd fout.
Ik ben zowiezo voor een her-examen na een bepaalde periode. Al is het maar om de verkeersregels weer eens bij te spijkeren. Wat ze nu van plan zijn bij het CBR is om in het examen ook een stuk mentaliteit mee te nemen. Ben benieuwd wat daar uit komt rollen.
Busjes zullen altijd een probleem blijven, maar datzelfde geldt voor auto’s met ouderen, jonge chauffeurs in een snelle GTI of de snelle vertegenwoordiger en de vrachtwagen chauffeur die zijn auto met 90 naar links zet..
Vind maar een groep om je frustraties op los te laten, maar denk ook eens aan jezelf. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Ik ben begonnen met te proberen iedere dag iets “goeds” te doen. Dat kan varieren tot iemand voorrang te verlenen als je in een lange rij auto’s rijdt, terwijl die persoon het eigenlijk niet heeft, omdat het zo druk is dat deze er bijvoorbeeld anders helemaal niet tussen komt of het er tussen laten van een vrachtwagen op de snelweg als deze in wil halen in plaats van te proberen er nog snel even voorbij te gaan… Misschien ben ik wel te goed of probeer ik wel het onmogelijke, ik hoop altijd dat goed voorbeeld doet volgen..
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Ik heb hier en daar gelezen dat die ‘busjes’ zo veilig zijn, met perfecte hedendaagse techniek, haast te vergelijken met een nieuwe personenauto, bla bla bla lariekoek.
Neem nou de Fiat Ducato (Peugeot en Citroen hebben hetzelfde hok gemaakt.) Die hebben een starre achteras, met trommelremmen, en GEEN ABS!! Dat is dus al linke soep. Komt daar ook nog een hoop gewicht bij, in de uitvoering voor goederen kun je al gauw 2 ton kwijt. De personenuitvoering draagt 8 personen, en de verlengde kan zelfs tot 14 personen, op rijbewijs D.
Nu heeft de 2.8 TDi uitvoering, waar er het meeste van rondrijden een motorvermogen van ergens bij de 135 PK. Een beste bak met energie voor zo’n stukje Frans / Italjaans blik. Ik zei al dat die krengen geen ABS hebben, en voor hebben ze 2 lullige remschijfjes. Nog net wel geventileerd, dat wel.
Die krengen lopen leeg dik over de 185 km/h, heb zelfs wel eens gehoord dat er een 200 wou op de snelweg. Met lading, goederen danwel personen gaat het allemaal wat minder, maar eenmaal op gang lopen ze nog ergens tussen de 160 en de 175 km/h. En dan moet ik me wijs laten maken dat dat veilig is??
Ik ben 3 jaar monteur geweest op een taxibedrijf, daar hadden we een stuk of 15 van die apparaten lopen. Ik reed zelf ook veel s’nachts, en dan zat ik in een luxe wagen, Volvo V70, reed ik 130 op de snelweg. kwam me daar om de haverklap 1 van die Ducatootjes om te oren vliegen. Dat was niet leuk meer. Het is altijd goed afgelopen, maar toch.
Om maar te zwijgen van de Mercedes Sprinter, wat een drama op wielen. Ik heb die dingen meegemaakt vanaf het begin, tot nu aan toe. Het zijn ongelooflijke zwabberbakken, met veel te veel vermogen. Die zijn naar mijn mening het onveiligst. Die krengen liggen hoog op de poten, en waaien alle kanten op. En dat moet dan ‘veilig’ met 180 ergens heen?
Enfin, waar ik naar toe wil. Lekker begrensen die handel, maar dan wel op 128 KM/H, dan kun je de maximale 120 rijden, en heb je nog wat speling als je wilt inhalen. Vrachtwagens mogen niet harder dan 80, maar zijn begrenst op 89 om die reden. Dan zul je zien dat ze allemaal 128 rijden, dan is dat nog altijd veiliger dan 160 a 180. Die dingen zijn eeen gevaar op de weg wat dat betrefd. En voor diegenen die enveloppen op halen met een bestelbus, daar zijn ze niet voor naar mijn mening. Lekker met een personenauto gaan. BX dieseltje, lekker goedkoop!!
Test
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@Thijsvandebles
Niemand hier zal beweren dat die busjes veilig zijn bij een snelheid tussen de 160 en de 175 km/h. Er zijn genoeg voertuigen die dat ook niet zijn, als ze überhaupt bestaan…
De vraag is, laat je die verantwoordelijkheid bij de bestuurder, zoals dat ook gebruikelijk is bij bestuurders van personenauto’s en motorrijders, of gaan we de busjes begrenzen.
Ik ben ook erg benieuwd naar waar ze de grens busje/personenauto gaan leggen. Ik vrees dat dat gewoon een kwestie wordt van grijskenteken=begrenzen. Anders moeten ze een hele nieuwe categorie hiervoor gaan creëren.
Wat betreft het enveloppen brengen naar Leeuwarden, niet iedereen heeft de mogelijkheid om speciaal hiervoor een extra voertuig aan te schaffen. Ik zou niet weten waarom dat niet even met het busje zou kunnen?
Straks moeten we de stad in met de Smart, naar de bouwmarkt met het busje, op vakantie met de MPV en naar het strand met de eend!
Ik vrees dat dat gewoon een kwestie wordt van grijskenteken=begrenzen. Anders moeten ze een hele nieuwe categorie hiervoor gaan creëren.
O jee, dan wordt mijn ACA ook begrenst
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
patje74 schreef:
Straks moeten we de stad in met de Smart, naar de bouwmarkt met het busje, op vakantie met de MPV en naar het strand met de eend!
Vooral met die laatste ben ik het wel eens.
Test
Zoals al gezegd is: het blijft de chauffeur die het bestuurd…De sprinter een drama? een verhoogde+verlengde met laadklep achterop reed anders 10 keer vaster op de weg dan een nieuwe Transit vanhetzelfde formaat.
Maarre, Handjes, hoevaak heb jij een mercedes Sprinter in een parkeergarage zien staan? de vergelijk met een agila gaat dus niet op…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Zoals al gezegd is: het blijft de chauffeur die het bestuurd…De sprinter een drama? een verhoogde+verlengde met laadklep achterop reed anders 10 keer vaster op de weg dan een nieuwe Transit vanhetzelfde formaat.
Ehhhmm, hoeveel van die busjes waar we het hier over hebben zijn verhoogd, verlengd en hebben een laadklep? De meeste busjes zijn gewone normale Sprinters, Vivaro’s, Trafic’s of wat dan ook en die liggen niet altijd als een blok op de weg. Ik heb ook van alles gereden aan busjes, varierend van een (oude) trafic, Transit, (turbo) Daily maar ook Hyundai H100 en H200 en daar werd je echt niet vrolijk van. Zo’n oude trafic kon niet harder dan 110 en die Transit liep ook niet harder dan 135.
Ik snap ook niet waarom die dingen allemaal zo hard moeten kunnen, maar ja dat snap ik van auto’s ook niet. Zal wel aan mij liggen.
Maar ik ben het met je eens, het komt altijd terug op de chauffeur..
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Dat ie verhoogd en verlengd is is alleen maar nadelig voor de wegligging, je hebt immers meer raakoppevlak aan de zijkant…
En zo’n laadklep kost je in geval van een kleine uitvoering al gauw minimaal de helft van je draagvermogen dus je remmen krijgen het ook zwaarder te voorduren..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Dat ie verhoogd en verlengd is is alleen maar nadelig voor de wegligging…..
Niet alleen nadelig voor wegligging. Ook voor het zicht erlangs. Het meest irritante van die K busjes in de linkerbaan is dat ze er, net als de meeste andere wagens, niet meer uit willen. En dat je er niet voorbij kunt kijken of er daar nog plek is. Als ze er eenmaal zitten (links dus) zijn ze “king of the road”, hoog en droog en niemand maakt ze wat.
Dat ze hard kunnen maakt mij niet uit. Maar als ze zacht rijden, SVP in de rechterbaan. Bij de grote jongens met echte vrachtwagens graag. En daar blijven totdat je van de weg af mag.
RD
..En dat je er niet voorbij kunt kijken of er daar nog plek is.
Dat heb je met veel MPV (achtige) auto’s ook.
Als ze er eenmaal zitten (links dus) zijn ze “king of the road”, hoog en droog en niemand maakt ze wat.
Ik rij dagelijks vanuit de kop van Noord Holland naar Amsterdam en 3 van de 5 chauffeurs van busjes gedragen zich helaas niet volgens de “normen”.
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Ik heb zelf 1,5 jaar in een Renault Trafic 1.9 Dci 100 pk gereden, en die lag als een blok op de weg, was wel verlaagd, en liep maar 175 met wind mee berg af en airco uit. Maar met een autoambulance erachter met een R19-16v erop ging dat gekke ding ook nog steeds erg hard en dat kan met een luxe wagen ook, alleen valt het met de bussen meer op,want als ik met mijn berlingo 180 rijdt wordt je ook raar aangekeken. ( snap het niet)
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bertje Hdi schreef:Maar met een autoambulance erachter met een R19-16v erop ging dat gekke ding ook nog steeds erg hard
Hmmm, ineens krijg ik een beetje het idee om voorstander te worden van deze maatregel… Hoe kan dat nu ineens???