Hoi allemaal,
Ik heb probleem…maandag (12/1) moet de auto van Goes naar Amsterdam kunnen rijden en moet ik erop kunnen rekenen…
ENIGE SPOED IS DUS VEREIST…HELP ME…
Ik doe namelijk mee aan het NK Koken en dit is de zogenaamde PR-wagen van http://www.kookookeens.nl , mijn website…
Het volgende doet zich voor.
Mijn normaal goedrijdende GSA X3 (1330cc) uit 1983 heeft kuren met dit weer.
Waar hij altijd heerlijk draaide en liep zo belabberd loopt hij nu…
Ik heb dat winterding in de grill gezet en de motor draait best goed in een garage, maar buiten loopt hij stoterig, tenzij ik altijd plankgas geef…
Ben er gisteren mee naar Raamdonkweer gereden vanaf Goes en dat was geen succes…
Toen 10 minuten stil gestaan in Rdv en daarna de terugreis begonnen waar de GSA opeens weer als een zonnetje leek te spinnen. Helaas was dat na een 30 km opeens ook weer voorbij en begon hij opeens weer met dat vage schokkerige gedrag.
Dus maar weer met de versnellingen en plankgas gespeeld om toch goed thuis te komen.
Vandaag niet veel beter, naar Middelburg gereden in dit ijzige weer en wederom schokkerig.
Op de terugweg weer hetzelfde schokkerige gedrag. Even getankt 10 minuutjes en toen leek hij weer even oke, daarna weer schokkerig.
In Goes bij kennis in de S@#$!u-garage even laten kijken.
Van het parkeerterrein naar de wekplaats afschuwelijk schokken en toen na 5 minuten in de werkplaats weer als een zonnetje spinnen.
De monteur heeft het luchtfilter enigszins gemodificeerd door de luchtinlaat alleen nog “verwarmde” lucht te laten aanzuigen en de klep vast te zetten.
Helaas geen effect heb ik nu gemerkt…
Wat kan dit wezen en hoe los ik het op?
Moet ik btw loodvervanger toevoegen aan mijn benzine en moet ik 98 of 95 tanken?
Wie heeft tips?
Alvast bedankt!
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hans, met brandstof-soort heeft dit niets te maken.
Zoek eens uit of er genoeg benzine naar de carbu komt, en of die carbu niet gewoon bevriest. Dit kan gebeuren als de pijpjes die vanaf de uitlaat het inlaatspruitstuk verwarmen verstopt zijn geraakt door koolafzetting.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daar had de monteur het ook over, bevriezing van de carburateur.
Zijn er andere oplossingen om dit tegen te gaan? Bijvoorbeeld inpakken ofzo? Ik zeg maar wat…
De monteur vroeg zich ook af of het hitteschildje met gat naar de aanvoerleiding voor verwarmde lucht ook wel heel was nog. Hij dacht dat er misschien ook nog een kapje aan de onderkant op hoorde.
Iemand eventueel nog andere (evt. improviseer) oplossingen?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Bedoelde hij misschien de hitteschildjes die onder de beide uitlaatpijpen gemonteerd horen te zitten? Als die allebei weg zijn dan werkt alle verwarming idd niet goed meer. Dan krijg je de auto van binnen ook niet goed warm.
Op de rood omcirkelde plekken hoort een hitteschildje gemonteerd te zitten:
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat zijn de onderkanten van je kachelpotten, daar zal hij niet beter of slechter door gaan lopen. Waarschijnlijk waren die er bij jou vanaf omdat ze vol liepen met olie en daardoor je kachel ging stinken.
Tsja, echt warm wordt het niet binnen, voel wel warme lucht, maar is niet voldoende om de auto goed warm te krijgen binnen.
Daarnaast ruikt het altijd naar olie als ik de kachel aanzet.
Maar goed, dat vind ik allemaal niet zo erg, punt is gewoon dat ik hoe dan ook met de GSA naar A’dam moet maandag en dat hij dan wel enigszins moet rijden natuurlijk…
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Alleen voor de binnenverwarming dus? Ik meende nml dat daar ook warmte vanaf werd ‘getapt’ voor de carbverwarming…
En idd ze lekte indertijd wel héél erg veel olie…
Misschien helpt het om een accumuts over de carburateur te trekken? Uiteraard met wat inkepingen voor alle kabeltjes en slangetjes. Het is maar ‘n idee.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Accumuts? Kan een handdoek of plaid ook?
Bij mij heeft de GSA eigenlijk geen druppel meer gelekt na de ophaalrit van Enschede naar Goes.
En ja…er zit ook nog olie in…
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit de warme lucht slang nog goed op het uitlaatspruitstuk aan de rechterkant?
Verder inderdaad hotspot pijpjes controleren. Zet voor de zekerheid nieuwe bougies in!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Carburateur inpakken heeft geen zin , als de carburateur koude lucht aangezogen krijgt bevriest ie van binnen uit.
Of de carburateur is smerig van binnen of er komt niet genoeg brandstof.
Hoe is het ontstekings gedeelte ? Bougie’s , verdelerkap, module enz.
evenals in een ander draadje oe is het onsteking moduul en van welk merk? duccellier is verdacht hadden ze er indertijd al terugroepakties op los moeten laten!!!!
duccellier preventief door bosch vervangen
duccellier modules vertonen onvoorspelbaar motorgedrag( maar leggen anderss bij een hogere km stand wel het loodje( dus vooral opletten bij autos die weinig gereden hebben zoals de meesten hier.
succes maandag
de citroen-liefhebber
Eigenlijk heb ik geen tijd om dit alles te checken nu door alle voorbereidingen voor het NK Koken en mijn werk…
Is er niet gewoon een handig foefje, lapmiddeltje of maniertje voor?
hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hans,
Het wissellen van de module is 5 minuten werk: 1 stekker en 2 schroefjes.
Helaas gaan oude auto’s altijd ongelegen stuk, maar misschien moet je jouw auto in dit geval gewoon even naar de garage brengen. Dit soort vage klachten laten zich meestal niet met foefjes oplossen, en kosten vaak al veel tijd om de oorzaak te vinden. Kun je daar niet tegen, of heb je daar geen tijd voor, dan zou je misschien moeten overwegen om in een iets nieuwere citroën te gaan rijden, want een Gs(a) is een auto die heel veel tijd kan opslurpen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Of later uitzoeken en lekker met het OV naar de kookklus…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Heb je trouwens de instelling van de choke al eens gecontroleerd. Bij koud weer is de lucht ijler en is de choke dus van groter belang dan wanneer het warm is.
En misschien helpt het als je de wintergrill nog wat dichter maakt. Dat doen meer GS rijders.
Er kan natuurlijk ook iets totaal anders aan de hand zijn dat los staat van de kou. Ontstekingsmodule en slechte contacten zijn al genoemd. Je zou ook nog de benzinepomp, filter en de sproeiers eens kunnen checken op verstopping of defecten.
En idd, als de klachten vaag zijn kun je die moeilijk lappen. Je hebt daarvoor minstens een bewezen oorzaak nodig.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Midfriesland schreef:Bij koud weer is de lucht ijler .
Hoe kom je daar nou weer bij? Warme lucht zet uit en bevat daardoor minder zuurstof per volume inhoud. Dus…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>