spruitstukken cilinderkop
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 05 januari 2009 01:47 PM

Even een kort vraagje:
Als ik bij een BX 14i de koppakking wil vervangen moet ik dan ook de pruitstukken verwijderen of kan ik die gewoon laten zitten en alleen het uitlaatsysteem loskoppelen en de monopoint-inspuitsysteem verwijderen?
Uiteraard moet de distri-riem ook verwijderd worden. Cool
Alvast bedankt voor de reacties.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 januari 2009 02:25 PM
  [ # 1 ]

Spruitstukken NIET losmaken! Gewoon stekkers en slangen demonteren, uitlaat voorpijp losmaken, riem los maken ( MARKEREN!!!) en kop af slopen. Klaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 05 januari 2009 03:12 PM
  [ # 2 ]
waterman771 schreef:

Spruitstukken NIET losmaken! Gewoon stekkers en slangen demonteren, uitlaat voorpijp losmaken, riem los maken ( MARKEREN!!!) en kop af slopen. Klaar.

THANX!!!! da’s tenminste een helder en duidelijk antwoord. Very Happy Very Happy
Wat betreft de distri-riem, daar gebruik ik, buiten het markeren om, ook een paspen voor om de nokkenas te blokkeren.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 05 januari 2009 06:05 PM
  [ # 3 ]

Als je de spruitstukken niet demonteert, moet je wel de kop er voorzichtig afhalen (eerst de kop even wat draaien, en dan schuin: eerst achterkant, dan voorkant optillen) zodat je niet de zuigerbussen mee optilt. Dat gaat wat lastiger als de spruitstukken er nog aan zitten.

Inlaatspruitstuk kun je los halen, en daarna terugmonteren met GOEDE vloeibare pakking. Uitlaatspruitstuk kun je beter laten zitten, want de draadeinden waarmee die vastzitten willen nog wel eens afbreken.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 05 januari 2009 07:44 PM
  [ # 4 ]

Gewoon zoals Waterman zegt zoveel mogelijk laten zitten. Dus ook het inlaatspruitstuk. Alle stekkers en slangen loshalen die ook ergens op een ander deel van de auto zitten en dan kop van het blok aftillen als alles los is.
Inlaatspruitstuk loshalen is niet zo’n pretje omdat die achter op het blok zit, daardoor kom je er wat lastiger bij. Dan kun je beter gewoon de hele kop met inlaatspruitstuk eraf halen.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 05 januari 2009 11:50 PM
  [ # 5 ]

Ik haal alles los en laat de kop vlakken en afpersen en voorzien van nieuwe klepsteelrubbers, via het revisiebedrijf bestel ik dan een pakkingset en voorzie de kop bij montage van nieuwe pakkingen en keerringen.

Vergeet niet de kleppen te stellen.

Emiel

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 06 januari 2009 09:23 AM
  [ # 6 ]

Spruitstukken kun je er altijd daarna nog afhalen als de kop er al naast ligt. Dan gaat het stukken makkelijker en je komt er veel beter bij.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 06 januari 2009 11:45 AM
  [ # 7 ]
Autofan schreef:

Spruitstukken kun je er altijd daarna nog afhalen als de kop er al naast ligt. Dan gaat het stukken makkelijker en je komt er veel beter bij.

Al is goed de motorruimte van een Bx 1400 bekeken Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 06 januari 2009 12:15 PM
  [ # 8 ]

Autofan moet je niet al te serieus nemen. Die lult 9 van de 10 keer over dingen waar ie niks van weet.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook