Verhoogde Hoofdsteunen BX
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 09 juni 2005 04:10 PM

De hoofsteunen van de BX zijn niet echt veilig. Los van het feit dat ze uberhaupt niet hoog genoeg kunnen voor mij (1.85 m) zakken ze ook automatisch terug in de stoel…..

kortom: WHIPLASH gegarandeerd….....

Ik heb m’n hoofdsteunen verlengd. Helaas geen foto’s van het hele proces, maar wel een uitleg:

Men gaat naar de sloop en men sloopt 2 van die zwarte “buizen” uit een setje hoofdsteunen
De onderste 15 cm zaagt men hier af, de rest gooit men weg.
De buizen in de andere hoofsteunen: daar heb ik 5 cm afgehaald.
Toen 2 staven betonijzer erin gelast (gewoon bovenaan en op de overgang tussen de 2 buizen vastgelast; vervolgens de boel netjes gladslijpen en natuurlijk netjes zwart spuiten)
(i.p.v. dat betonijzer: staven draadeind M12 past ook:-)

Al met al zijn mijn hoofsteunen nu dus 10 cm langer. Ze blijven natuurlijk naar beneden zakken, maar dat is op te lossen door een stukkie slang om de buis te doen ofzo. Het is zeker weten oersterk, en dus een stuk veiliger.

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 09 juni 2005 04:13 PM
  [ # 1 ]

mhh lassen..? niet bepaald een simpele oplossing.. :cheer4 wel leuk initatief vooral veilig Smile

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 09 juni 2005 04:32 PM
  [ # 2 ]

Och, er bestaat toch geen mooiere dood.. overlijden in een BX. da’s het laatste punt op m’n lijst van dingen die ik nog moet doen.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 09 juni 2005 04:56 PM
  [ # 3 ]
deur63 schreef:

Och, er bestaat toch geen mooiere dood.. overlijden in een BX. da’s het laatste punt op m’n lijst van dingen die ik nog moet doen.

Lekker off topic en een beetje leguber

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 09 juni 2005 05:08 PM
  [ # 4 ]
gti_styling84 schreef:
deur63 schreef:

Och, er bestaat toch geen mooiere dood.. overlijden in een BX. da’s het laatste punt op m’n lijst van dingen die ik nog moet doen.

Lekker off topic en een beetje leguber

Laughing iedereen snapt toch uiteraard dat ik dat voor de lol zei Razz

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 09 juni 2005 05:09 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 09 juni 2005 08:06 PM
  [ # 6 ]

Men gaat naar de sloop en men sloopt 2 van die zwarte “buizen” uit een setje goofdsteunen

Goofdsteunen? dat moet wel een zeldzaam accesoire zijn…. Wink

Mijn hoofdsteunen zakken niet vanzelf weg trouwens, al staan ze natuurlijk wel altijd te laag.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 09 juni 2005 08:34 PM
  [ # 7 ]
Harm schreef:

Men gaat naar de sloop en men sloopt 2 van die zwarte “buizen” uit een setje goofdsteunen

Goofdsteunen? dat moet wel een zeldzaam accesoire zijn…. Wink

Mijn hoofdsteunen zakken niet vanzelf weg trouwens, al staan ze natuurlijk wel altijd te laag.

‘k dacht altijd dat het neksteunen waren Rolling Eyes

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 10 juni 2005 01:18 AM
  [ # 8 ]

Opel heeft ook hoofdsteunen die niet hoog henoeg zijn voor mij..ik ben 1.90 en heb het probleem zowel in m’n bx als in de astra…volgens mij zijn er best veel automerken die niet hoog genoeg komen om goed te zitten.

Rien

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 juni 2005 01:51 AM
  [ # 9 ]

Re: Verhoogde Hoofdsteunen BX

DaanDus schreef:

De hoofsteunen van de BX zijn niet echt veilig. Los van het feit dat ze uberhaupt niet hoog genoeg kunnen voor mij (1.85 m) zakken ze ook automatisch terug in de stoel…..

kortom: WHIPLASH gegarandeerd….....

Ik heb m’n hoofdsteunen verlengd. Helaas geen foto’s van het hele proces, maar wel een uitleg:

Men gaat naar de sloop en men sloopt 2 van die zwarte “buizen” uit een setje goofdsteunen
De onderste 15 cm zaagt men hier af, de rest gooit men weg.
De buizen in de andere hoofsteunen: daar heb ik 5 cm afgehaald.
Toen 2 staven betonijzer erin gelast (gewoon bovenaan en op de overgang tussen de 2 buizen vastgelast; vervolgens de boel netjes gladslijpen en natuurlijk netjes zwart spuiten)
(i.p.v. dat betonijzer: staven draadeind M12 past ook:-)

Al met al zijn mijn hoofsteunen nu dus 10 cm langer. Ze blijven natuurlijk naar beneden zakken, maar dat is op te lossen door een stukkie slang om de buis te doen ofzo. Het is zeker weten oersterk, en dus een stuk veiliger.

Ik ben wat langer nog en doe dat wat simpeler: een stukje PVC pijp (witte waterafvoerbuis, van dat spul wat in syphons gaat) afzagen en dat om de hoofdsteunbuis heen; knappe hoofdsteun die dán nog wegzakt. Wel bezwaarlijk dat ie er nog bovenlangs af kan schieten bij aanrijding. Voor het optische effect kun je het zwart spuiten overigens.

De originele steun heeft een lipje wat bijna altijd afgebroken is; de meeste mensen weten niet eens dat dat erop hoort. Maar het blijft een laag ding.

Nog veiliger is overigens geen BX stoel te gebruiken, dan heb je ook die enge hoofdsteunbuis niet in je ruggengraat zitten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 10 juni 2005 01:57 AM
  [ # 10 ]

ja, maar als je de hoofsteun heel hoog doet, en omhoog houdt met een buis o.i.d., dan vind ik het er maar losjes inzitten. Dan heb je maar een paar cm in je stoel zitten. Door mijn verlenging blijft de boel wel stevig in de stoel.

Ik heb 2 jaar geleden een lichte whiplash opgelopen tijdens een ongeluk; dat wil ik echt niet nog een keer!

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 10 juni 2005 03:15 AM
  [ # 11 ]

Wat ik me laatst zat te bedenken is dat de rugleuning van sommige goedkope bureaustoelen vastzitten met vrijwel exact hetzelfde soort buis als in de hoofdsteunen zit.. binnenkort toch maar eens opmeten.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 10 juni 2005 03:37 AM
  [ # 12 ]

Nu ben ik ‘maar’ 1,78m, maar ik heb een metalen plaatje aan de achterkant van de hoofdsteun geplaats, om te voorkomen dat de hoofdsteun steeds naar beneden valt. Het werkt prima, want de hoofdsteun staat nu zeer stevig:

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 juni 2005 03:44 AM
  [ # 13 ]
DaanDus schreef:

ja, maar als je de hoofsteun heel hoog doet, en omhoog houdt met een buis o.i.d., dan vind ik het er maar losjes inzitten. Dan heb je maar een paar cm in je stoel zitten. Door mijn verlenging blijft de boel wel stevig in de stoel.

Ik heb 2 jaar geleden een lichte whiplash opgelopen tijdens een ongeluk; dat wil ik echt niet nog een keer!

Als dat je vrees ik zou ik maar naar een andere stoel uitkijken; BX-stoelen zijn zo stevig niet namelijk.
En het verlengen vergroot de kans op afbreken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 10 juni 2005 06:42 PM
  [ # 14 ]

Dat is waar natuurlijk, maar op het moment dat de stoelen breken en/of je hoofsteun o.i.d. hebben ze al wel heel veel energie geabsobeerd.

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook