10 van de 19
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
Smurfenolie.
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 januari 2009 11:04 PM
  [ # 136 ]

Vervuiling?

Tja voor LHM wordt ook voorgeschreven elke 2 jaar vervangen.
Er zijn zat mensen die dat niet doen, dan komen de problemen….
Dan heeft Citroën zo’n slecht systeem op de auto’s zitten opeens Wink

Ik denk dat de meeste mensen die gewoon LHM op tijd verversen redelijk probleemloos rijden en het meeste comfort hebben van hun Citroën Smile

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 januari 2009 11:24 PM
  [ # 137 ]
waterman771 schreef:

Nou, Ries, waar wacht je op. Vul jij lekker je xm met dunne motorolie. 0w30 of zo. Dan horen wij graag de resultaten…...

Er is al genoeg geëxperimenteerd lees ik wel..

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 januari 2009 11:25 PM
  [ # 138 ]
ambijajance schreef:
wbogaerts schreef:
ambijajance schreef:

Het grootste voordeel van blauwe olie is volgens mij nog steeds dat deze wat meer smeereigenschappen zou hebben t.o.v. het wat schralere LHM.

Ik zit nog altijd te wachten op het eerste onderdeel dat door “te weinig smering” kapot is gegaan .

Walter

Ik ook, maar een HD pomp of klepjes of regelaartjes kunnen wel degelijk stroef/stuk/lek gaan, en dat zal wel iets met slijtage te maken hebben ?

Een versnellingsbak gaat ook wel eens kapot, dus.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 07 januari 2009 12:45 AM
  [ # 139 ]

Ook ja…zat er vast geen blauwe olie in..
Zucht.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 januari 2009 12:50 AM
  [ # 140 ]

Gewoon blijven denken dat jij als simpele amateur of klein garagehoudertje slimmer bent en meer materiaalkennis hebt dan de ingenieurs bij Citroën! Laughing

Citroen!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 januari 2009 01:06 AM
  [ # 141 ]
toniclight schreef:

Ik heb gewoon LHM in mijn Xantia, maar op het Xantia-forum zijn er toch een heleboel mensen die zweren bij die smurfenolie. Daar heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen gelezen.

Wat zijn de genoemde pluspunten naast het feit dat hij weer lekker veert na de verversbeurt?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 januari 2009 01:11 AM
  [ # 142 ]

Ik maak wel het een en ander los lees ik…. Dat mag ik wel. De temp van mijn vriezer is trouwens -22 graden. Maar ik had ook nog eerst de bekertjes in de koelkast gezet en ook dan was er een duidelijk verschil. Niet zo enorm groot, maar duidelijk waarneembaar.
Het lijkt me dat je de warme olie trouwens redelijk kan testen door een litertje door een trechter te gieten, die afgeknepen is. Wel even vol houden natuurlijk ivm drukverschil. En dan de tijd klokken maar. Zou het graag doen, maar heb geen blauwe olie meer….

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 07 januari 2009 01:19 AM
  [ # 143 ]
DriverD schreef:

Gewoon blijven denken dat jij als simpele amateur of klein garagehoudertje slimmer bent en meer materiaalkennis hebt dan de ingenieurs bij Citroën! Laughing

Zoals mijn onderschrift al aangeeft kon het met die materiaalkennis bij Citroën nog wel eens goed tegenvallen.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 07 januari 2009 01:39 AM
  [ # 144 ]
boukewerff schreef:

Ik maak wel het een en ander los lees ik…. Dat mag ik wel. De temp van mijn vriezer is trouwens -22 graden. Maar ik had ook nog eerst de bekertjes in de koelkast gezet en ook dan was er een duidelijk verschil. Niet zo enorm groot, maar duidelijk waarneembaar.
Het lijkt me dat je de warme olie trouwens redelijk kan testen door een litertje door een trechter te gieten, die afgeknepen is. Wel even vol houden natuurlijk ivm drukverschil. En dan de tijd klokken maar. Zou het graag doen, maar heb geen blauwe olie meer….

Had je die maar niet in de XM moeten gooien….

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 januari 2009 01:40 AM
  [ # 145 ]

ja idd

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 07 januari 2009 02:16 AM
  [ # 146 ]
ambijajance schreef:
bogaard77 schreef:

Het zijn geen twee kampen. het is meer : Dont fix it if it aint broken. De koude eigenschappen van Glacial blue ( whahaha wat een naam) zijn echter dermate slecht dat dit geen reele vervanger is..

Daarom zoek ik bewijs dat het echt zo slecht is. Jij hebt geen last. Dat ontkracht de boel wel weer..

Ach, een bedrijf als Kendall gaat een olie voor koude omstandigeden op de markt gooien die het vreselijk slecht doet in koude omstandigheden, nou goed ?


Kendall Hyken™ Glacial Blu Hydraulic Fluid is a premiumquality,
antiwear hydraulic fluid developed for use in industrial,
mobile and marine hydraulic systems operating in extremely
cold climates. It is available in one viscosity grade: ISO 15. It
can be used for non-aircraft hydraulic systems calling for MILL-
5606-quality hydraulic fluid.
Hyken™ Glacial Blu Hydraulic Fluid is specially formulated with
high-quality, paraffinic base oils and fortified with select additives
to give a high viscosity index and a very low pour point
for use in subzero weather. It provides excellent wear protection,
oxidation resistance, and rust and corrosion protection. It
is inhibited to minimize deposits and viscosity increase due to
oxidation at high temperatures, resulting in long service life. It
also has excellent low-temperature properties for cold startups
of hydraulic systems.

Even voor de duidelijkheid, glacial blue heeft 2 hele belangrijke eigenschappen voor de omstandigheden waarvoor het ontwikkeld is. Ten eerste gaat het heel lang mee, en ten tweede heeft het geen last van flash-freezing zoals LHM dat heeft bij extreem koude temperaturen (ik meen ergens rond de -32 ofzo). Het is dus absoluut niet gezegd dat de viscositeit van Glacial Blue beter is dan dat van LHM bij koude temperaturen. Ik zie ze dat ook nergens beweren. En ja, het systeem is ontworpen voor LHM. Dus men moet niet heel vreemd opkijken als je systeem raar doet onder extreme omstandigheden als je er wat anders ingegooid hebt…

Dit is overigens zeker niet het eerste bericht wat ik hoor over het matig functioneren van glacial blue in extreme kou bij citroen hydraulische systemen. Verder is het ook zo dat de specificatie van Glacial Blue wel degelijk minder is dan dat van LHM (voor de citroen toepassing, wel te verstaan). Glacial Blue gaat in theorie wel langer mee, en heeft geen last van flash-freezing bij zeer lage temperaturen…

Verder is wordt in de VS waar LHM niet of nauwelijks beschikbaar is veelvuldig ATF gebruikt in plaats van LHM, dat schijnt prima te gaan. Verder ken ik ook iemand die zijn LHS DS gevuld heeft met DOT5… dat ging volgens hem ook prima. Ik weet niet of ik de moed zou hebbend dat te proberen, maar ik kan me wel voorstellen dat het zou kunnen werken.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 januari 2009 02:23 AM
  [ # 147 ]
sans-pareil schreef:

Het is dus absoluut niet gezegd dat de viscositeit van Glacial Blue beter is dan dat van LHM bij koude temperaturen.

Renard schreef:

Verder is de blauwe olie iets dunner dan LHM, waardoor de auto bij het starten sneller omhoog komt en tijdens het rijden beter stuurt en veert; vooral bij lagere temperaturen.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 07 januari 2009 02:29 AM
  [ # 148 ]

Ja gut zie het experiment ergens eerder in dit topic. En zoals gezegd, ‘t is niet de eerste keer dat ik dit heb gehoord over zeer koude omstandigheden. En we hebben het dan niet over 2 graden, maar over -10 ofzo, al geeft de bovenstaande koelkast test ook wel aan dat ook dat misschien niet opgaat.

Maar ik ga het experiment denk ik ook eens doen. Ik zal eens een litertje glacial blue op de kop tikken. Wellicht is het leuk voor een youtube filmpje…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 07 januari 2009 02:46 AM
  [ # 149 ]

Om het nog leuker te maken, met dank aan iemand van de xm club waarvan de links nog in de google cache zwierven:

http://www.citroen-forum.nl/~evert/4308.pdf

http://www.citroen-forum.nl/~evert/K_Hyk_Glacial_Hyd.pdf

Edit: links beklooid.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 januari 2009 03:03 AM
  [ # 150 ]
You don't have permission to access /~evert/4308.pdf on this server. 


Maar deze documenten bedoel je?

LHM
en
Glacial Blu Hydraulic Fluid

Profiel  
 
 
10 van de 19
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook