eigelijk een direct bericht voro zx cruiser maar misschien ook wel handig in het algemeen ...
Ik merk de laatste tijd dat als de brandstof meter in de onderste regionen begint te komen ik op een klaverblad/sterke rechterbocht eigelijk pas weer echt op het gas kan als de wagen weer recht is gekomen.
Nu heb ik de plaatjes een goed bekeken en het lijkt mij kinderlijk eenvoudig om het filter te reinigen. de vraag die ik heb, zijn er bij zo’n actie eigelijk onderdelen die aanwezig die bij demontage vervangen dienen te worden ? Een pakking gebruik vervang je ook… in die geest.
Overigens, wilde bij deze ff melden dat ik dit een heeerlijk forum vind
Filter reinigen gaat niet helpen tegen droogloop hoor
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:Filter reinigen gaat niet helpen tegen droogloop hoor
ja weet ik, daar schijnt een ander manier voor te zijn, maar die is zoooo verrekte duur aan het worden….
welke mafketel was dat toch dat zx-jes zo zuinig waren…
Re: brandstofpomp nakijken ? ( nav topic op cruisers website
gompy58 schreef:eigelijk een direct bericht voro zx cruiser maar misschien ook wel handig in het algemeen ...
Ik merk de laatste tijd dat als de brandstof meter in de onderste regionen begint te komen ik op een klaverblad/sterke rechterbocht eigelijk pas weer echt op het gas kan als de wagen weer recht is gekomen.
Nu heb ik de plaatjes een goed bekeken en het lijkt mij kinderlijk eenvoudig om het filter te reinigen. de vraag die ik heb, zijn er bij zo’n actie eigelijk onderdelen die aanwezig die bij demontage vervangen dienen te worden ? Een pakking gebruik vervang je ook… in die geest.
Overigens, wilde bij deze ff melden dat ik dit een heeerlijk forum vind
Hier is ooit een modificatie voor geweest voor in de tank of de aanzuiging van de pomp zal is even kijken of ik dit nog kan vinden!!
Bryan
Mijn ZX1.4i Reflex uit 1992 houd soms ook in. Rechte stukken of bochten, het maakt niet uit.
Vooral de eerst paar km nadat ik de tank heb volgegooid.
Zou dit ook een filterprobleem kunnen zijn.
Zo ja aanzuig filter of brandstof filter?
Of is het gewoon de pomp, die zeker bij een volle tank een hogere druk te verwerken krijgt en dus aan het eind van z’n leven is?
Wat je op de website laat zien van de brandstof pomp, is voor een ZX16V.
In hoeverre is dit hetzelfde voor een 1.4i
Ik kan namelijk niet echt info vinden in het Haynes boek over de filters.
(309 wijsheid die ook wel toepasbaar is op ZX denk ik:)
Multipoint is meestal 3 bar, meeste monopoints (o.a. 1.4) 1 bar. Ziet er verder wel hetzelfde uit in de tank allemaal alleen de pomp is inwendig duidelijk anders.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
ik heb er ook geen last van, en ik neem altijd de bochten lekker hard
wat ik wel zag bij mij toen ik de brandstofpompfilter verschoonde, dat de pomp in een soort bakje zat in de tank, en dat er in dat bakje altijd benzine staat(en dan moet je wel een heeeeeleee lange bocht nemen voordat dat bakje op is), dus als je bocht door gaat hij alleen de benzine uit dat bakje pakt, en als je rechtdoor weer gaat dat alles weer wordt verspreid
aan @brian : weet niet of dat de modificatie is, anders lul ik gewoon onzin
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
yup, een soort spiraal vormig bakje. Zit in de 309 ook, alle injectie types van 1.4 tot GTI.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
wat ik nu wel heb na het schoonmaken, is dat je de pomp meer hoort dan eerst(zoemen) had ik eerst ook wel een beetje alleen nu ietsje harder(moet je wel goed luisteren hoor), maar hij rijdt er beter op dus ik zoem lekker voorbij
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Re: brandstofpomp nakijken ? ( nav topic op cruisers website
@brain schreef:
Hier is ooit een modificatie voor geweest voor in de tank of de aanzuiging van de pomp zal is even kijken of ik dit nog kan vinden!!
Bryan
Is deze nog te vinden, heb namelijk zelfde probleem en heb al heel wat lopen rommelen. Wil dat het nu eens opgelost word want het is heel iritant.
Ik had met mijn zx 1.8 furio precies hetzelfde probleem. Zodra de tank halfvol zat begon hij te haperen en bij scherpe bochten (naar rechts dacht ik) begon de moter te sputteren en brandde er een lampje in het dashboard. Dat werd in twee jaar tijd steeds erger, ook op rechte stukken. Totdat in de laatste 3 maanden de pomp steeds luider ging zoemen en ik op een ritje van 60 km 4 keer op de vluchtstrook moest staan.
De zx naar een monteur gebracht. Tijdens de rit naar de reparatie begaf de benizinepomp het(!!!) Waarschijnlijke oorzaak is het orginele benzinefilter dat er na 12 jaar en 165.000 km nog steeds in zat. Alles vervangen. Andere pomp erin gezet in april j.l. Maar weer de benzinepomp die kuren vertoonde. De pomp sloeg soms niet aan en begon steeds meer lawaai te maken. Deze week deed de pomp het dan echt niet meer. Heb ‘m eruit gehaald en wat blijkt: Er zit water in de tank. Veel rotzooi aan de pomp en in het filtertje. Pomp is zo goed als onbruikbaar. En nu dus uitzoeken waar dat water vandaan komt. Zit er een lek in de tank, vulslurf, ontluchting of dop, of heeft BP de benzine aangelengd met water??.....
Mijn probleempje sluit hier ook wel op aan. Als de auto een tijdje (zeg 4 uur) stilstaat en ik rijd er mee weg dan hapert de motor in het begin nog al. Als ik het gas vrij diep intrap lijkt het toch alsof de motor af wil slaan. Na een kilometertje heb ik daar geen last meer van, ook niet in een lage versnelling of in een scherpe bocht.
Kan dit ook met de brandstoffilter of -pomp te maken hebben? Ik kan me herinneren hier al eerder iets gelezen te hebben van iemand wiens motor inhield bij het wegrijden.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ik parkeerde vorige week nogal schuin (linkerkant stukje lager dan rechts). Tank was niet echt leeg (nog 1-2 mm voor bovenste rode streep). Toch kreeg ik de ZX niet gestart. Met 4-5 liter extra benzine gelukkig wel.
ZX-Cruiser schreef:alpeko schreef:Mijn probleempje sluit hier ook wel op aan. Als de auto een tijdje (zeg 4 uur) stilstaat en ik rijd er mee weg dan hapert de motor in het begin nog al. Als ik het gas vrij diep intrap lijkt het toch alsof de motor af wil slaan. Na een kilometertje heb ik daar geen last meer van, ook niet in een lage versnelling of in een scherpe bocht.
Kan dit ook met de brandstoffilter of -pomp te maken hebben? Ik kan me herinneren hier al eerder iets gelezen te hebben van iemand wiens motor inhield bij het wegrijden.
Lijkt me eerder verkeerd mengsel voor koude motor, door een foute sensor waarde..
Doet ie dat ALTIJD bij koude motor?
Sindskort wel. Zowel ‘s morgens als ik naar mijn werk ga als ‘s avonds als ik na 8 uur werk weer richting huis rij. Als ik hem ergens een uurtje of twee parkeer heb ik er geen last van. Ik las ergens in een topic hier dat het een probleem was dat wel vaker bij een ZX voorkwam. Sommigen hebben er zelfs mee leren leven.
Het lijkt dan net alsof je een te hoge versnelling hebt gekozen. Het gevoel dat ie af dreigt te slaan dus. Ik las ik datzelfde topic dat het wellicht ook te maken heeft met het zwavelgehalte van de brandstof. Voorheen tankte ik altijd bij een witte pomp en destijds had ik nooit deze problemen. Sinds een maandje tank ik bij de Shell en eigenlijk sinds die tijd is het me gaan opvallen. Maar goed het een hoeft niet met het ander te maken te hebben.
Als een van de mogelijke oplossingenben ik al tegengekomen:
[list]injectorhuis reinigen/vervangen
gasklephuis vervangen
gasklep-potentiemeter vervangen
of zoals jij zegt de sensor die de mengselverhouding aanpast bij een koude start[/list:u]