suggesties gevraagd voor hoofdremcylinder
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 07 januari 2009 11:08 AM

Toen afgelopen augustus, tijdens de APK bij mijn citroen dealer, een klein verschil in remkracht tussen links en rechts achter werd geconstateerd dacht men eerst aan remschoen problemen. Later hebben ze de remcylinders vervangen maar ook dat mocht niet baten.
Toen is de auto naar een snoeken specialist gebracht alwaar de hoofdremcylinder als schuldige werd aangewezen.
Uiteindelijk een berg geld en ruim een maand later was de auto weer in orde…
Nu, slechts 1 toerrit en een paar korte ritjes later, ging ik gister avond de auto uit de garage rijden om de kerstspullen weer op hun plek
te kunnen zetten. Garage deur geopend, snoek gestart en even wachten. Langzaam achteruit tot de achterwielen bijna buiten waren en toen even
geremd. Het rempedaal sloeg met een redelijk harde beweging omhoog en het begon te sissen in het vooronder. Snel maar even de
kerstspulletjes op hun plek gezet en geprobeerd de auto weer naar voren te rijden. Dat ging dus niet en de rem intrappen ook al helemaal
niet (of met heeeeeel hard trappen). Na het uitzetten van de motor zakte het rempedaal weer naar beneden en kon ik de auto ook weer heen en
weer duwen. Auto weer in de garage geduwd en garage deur weer dicht.
Eenmaal weer binnen in de woonkamer begon het een beetje te stinken. Toen ik weer in de garage ging kijken stond de auto inmiddels in een
plas rode olie.
Naar mijn idee is die nieuwe (?) hoofdremcylinder nu kapot en is het veersysteem direct doorgekoppeld met het remsysteem. Waarschijnlijk is
er ook een remleiding losgesprongen of misschien wel gebarsten.
Ik heb nog niet gekeken, maar ik denk dat het vooronder redlijk onder de olie zit, wat nu lekker aan de verf aan het vreten is.

Mijn vraag is of iemand van jullie dit herkend en misschien nog suggesties heeft.
Ik zal in ieder geval met de citroen dealer gaan praten over een mogelijke oplossing.

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 januari 2009 11:16 AM
  [ # 1 ]

Ik herken jouw klacht heel goed. Je hebt een ID19 met een systeem wat noodbekrachtiging heet: Normaal heeft jouw id geen bekrachtiging, alleen als je het pedaal vol in trapt geeft het veersysteem extra druk op de hrc ( hoofdremcilinder). Omdat die noodbekrachtiging vrijwel nooit gebruikt wordt ( wanneer maak je nou een noodstop immers..), ontstaat er roest op de plunjer, en blijft ie hangen als de noodbekrachtiging geactiveerd wordt. ( grappig is dat moderne auto’s NU met veel kabaal dit systeem hebben geadopteerd… Laughing )

Hoe los je dit op?

Door de HRC dus te vervangen/reviseren.

Ik zou je écht willen aanraden om dit met de mannen van CitroTech in Oldenbroek te bespreken. Als er iemand is die dit goed op kan lossen, zijn zij het wel.

Succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 07 januari 2009 01:33 PM
  [ # 2 ]
waterman771 schreef:

Hoe los je dit op?

Door de HRC dus te vervangen/reviseren.

Ik zou je écht willen aanraden om dit met de mannen van CitroTech in Oldenbroek te bespreken. Als er iemand is die dit goed op kan lossen, zijn zij het wel.

Succes!

Inderdaad precies waar ik ook aan zit te denken. Alleen wat nu die lekkage is weet ik nog niet, maar dat zal ik bij daglicht eens gaan bekijken.
Naar mijn idee lijkt mij het de aangewezen weg om die specialist die de remcylinder voor de APK heeft vervangen eerst te benaderen.

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 januari 2009 08:13 PM
  [ # 3 ]

Wie is die snoekenspecialist?? Er loopt 1 remleiding naar achter en die splitst achter d.m.v. een T-stuk. Ongelijke remdruk achter kan dus nooit door de hoofdremcylinder veroorzaakt worden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 januari 2009 08:45 PM
  [ # 4 ]
jantje1948 schreef:

Wie is die snoekenspecialist?? Er loopt 1 remleiding naar achter en die splitst achter d.m.v. een T-stuk. Ongelijke remdruk achter kan dus nooit door de hoofdremcylinder veroorzaakt worden.

Helemaal mee eens! Daar had ik écht even overheen gelezen Surprisedops:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 08 januari 2009 11:00 AM
  [ # 5 ]
waterman771 schreef:
jantje1948 schreef:

Wie is die snoekenspecialist?? Er loopt 1 remleiding naar achter en die splitst achter d.m.v. een T-stuk. Ongelijke remdruk achter kan dus nooit door de hoofdremcylinder veroorzaakt worden.

Helemaal mee eens! Daar had ik écht even overheen gelezen Surprisedops:

Goede vraag. Ik weet niet naar wie de snoek is gebracht.
Vanmiddag ga ik de confrontatie aan met mijn garage en dan hoor ik het verder wel.
Dat van die ene remleiding is toch wel ECHT waar ???? Zo ja, dan ben ik nog wat bozer aan het worden,.... Sad

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 januari 2009 11:56 AM
  [ # 6 ]

Bij de latere types in iedergeval wel!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 08 januari 2009 12:32 PM
  [ # 7 ]

Volgens mij heeft mijn pa een foto van jouw ID, die hij 20 jaar geleden op een DSclubdag meeting in Brussel heeft gemaakt… Ik zal em vanavond es ff opzoeken want dat zou wel erg grappig zijn Very Happy

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 08 januari 2009 12:41 PM
  [ # 8 ]
CLL Martin schreef:

Volgens mij heeft mijn pa een foto van jouw ID, die hij 20 jaar geleden op een DSclubdag meeting in Brussel heeft gemaakt… Ik zal em vanavond es ff opzoeken want dat zou wel erg grappig zijn Very Happy

Toen was ik nog niet de eigenaar van deze ID. Wel heb ik een beker van een prix d’elegance meegekregen bij de aankoop. Die prijs stamt van een evenement in begie. Dus waarschijnlijk praten we nu over hetzelfde evenement.

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 januari 2009 12:42 PM
  [ # 9 ]
bogaard77 schreef:

Bij de latere types in iedergeval wel!

Bij alle types is dit zo! Overigens: Je hebt de ID dus naar een garage gebracht, en die heeft hem weer naar een ander gebracht? En jij weet niet naar wie?

Waarom breng je zo’n auto dan niet direct naar een bedrijf wat wél iets van dit soort auto’s weet vraag ik mij dan af…. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 08 januari 2009 12:59 PM
  [ # 10 ]
waterman771 schreef:
bogaard77 schreef:

Bij de latere types in iedergeval wel!

Bij alle types is dit zo! Overigens: Je hebt de ID dus naar een garage gebracht, en die heeft hem weer naar een ander gebracht? En jij weet niet naar wie?

Waarom breng je zo’n auto dan niet direct naar een bedrijf wat wél iets van dit soort auto’s weet vraag ik mij dan af…. Wink

Tsja, ik heb de wagen naar een citroen garage gebracht alwaar nog 2 mensen graag het service werk aan mijn id doen. Het contact tussen de garage en mij is (misschien na vanmiddag wat minder) goed.
Ze hebben ook de DS van de baas in service en ze zeggen een goed contact en goede ervaringen te hebben met die specialist.

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 januari 2009 01:05 PM
  [ # 11 ]

Ok, duidelijk. Maar goed, ze kennen de Ds dus duidelijk niet goedgenoeg. En het systeem van de noodrembekrachtiging is nou net een onderdeel waar voor je bij een échte ds kenner moet zijn..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 08 januari 2009 09:50 PM
  [ # 12 ]
waterman771 schreef:

Ok, duidelijk. Maar goed, ze kennen de Ds dus duidelijk niet goedgenoeg. En het systeem van de noodrembekrachtiging is nou net een onderdeel waar voor je bij een échte ds kenner moet zijn..

Wat er verder gaat gebeuren weet ik niet, maar nadat ik mijn beklag heb gedaan bij de garage werd direct geregeld dat de auto bij mij werd opgehaald. Dus ze is op een bergingsauto (met de lier uit de garage getrokken) afgevoerd naar mijn citroen garage.
De olievlek op de grond viel mij verschrikkelijk mee.
Nu maar afwachten wat zij aan ellende vinden en hoe het verder opgelost gaat worden. Voor mij is het nu te koud, en te druk om er zelf verder naar te kijken (vanaf a.s. zaterdag ga ik 2 weken naar brazilie voor mijn werk). Wel heb ik het hele gebeuren op schrift gezet en dat verhaal aan mijn garage gegeven.
Ik hoop maar op een schappelijke oplossing. Ik ben vergeten na te vragen wie nu die specialist was, dus dat komt nog.
Over 2 weken ben ik weer terug en hopenlijk weet ik dan meer.

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 09 januari 2009 11:25 PM
  [ # 13 ]

[quote author=“RobH
Over 2 weken ben ik weer terug en hopenlijk weet ik dan meer.

Ik ben nog net niet weg, dus kan ik het vervolg nog even kwijt.
Gistermiddag is de auto met een bergingswagen bij mij opgehaald en vervoerd naar de citroen garage.
Ze hebben zelf even gekeken, maar toch besloten de auto door te sturen naar die specialist die de hoofdremcylinder heeft vervangen.
Die specialist heeft gezegd dat er inderdaad een probleem is met de hoofdremcylinder en hopelijk morgen of begin volgende week weet ik meer.
Ik zit dan wel in het zeer zonnige brazilie voor mijn werk, maar toch zal ik blij zijn als ik meer weet.
Inmiddels weet ik wie die specialist is, maar daar wil ik verder niet over uitweiden.

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook