Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dat de Xantiarijders dus tevreden waren de afgelopen jaren kan wel kloppen, want in 1997/1998 waren de meeste Xantia’s een jaartje of 4 oud en dus vrijwel zeker niet van smurfenolie voorzien. Ik weet dat dat pas wat laten kwam, en dat er sindsdien dus geen échte koude meer is voorgekomen.
Daar heb je idd. een punt.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
patje74 schreef:Citroen’s materialenkeuze is niet altijd even gelukkig uitgevallen, de eerder genoemde sierstrips is daar inderdaad een goed voorbeeld van. Er valt dus op verschillende gebieden echt wel iets te verbeteren.
Het lijkt mij dan ook veel slimmer als de inventieve garagisten daar iets mee doen. Denk eens aan de adals van XM/BX, koppakking van TU-blokken, aanslepende handremkabels voor BX, enzovoorts. Dat zijn nuttige modificaties, maar daar moet je wel iets meer voor doen dan een ander sapje met een spannend kleurtje van de plank trekken en zeggen dat het superieur is.
Bedoel je Citroëns materiaalkeuze voor of na 1970?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Misschien even een kleine ervaring inzake koude LHM: in 2006 was ik met mijn sm op wintersport in een dorp op 1800 meter hoogte. Het was daar ‘s nachts -30 tot -35. Zo koud was het daar niet zo vaak wist men te vertellen, maar de vorst zat wel tot ruim 1 meter 50 in de grond… Goed.. Bij het starten merkte ik direct dat er de boel heel erg langzaam rond ging en toen de motor aansloeg de rode lamp van de HD-druk niet uit ging. De LHM was nieuw (en van Total)... ik heb direct de ontlastschroef open gezet ( sleutel 12), waarna de motor van de sm direct véél sneller ging draaien.
Ik heb een beetje LHM uit het vat gezogen met een slangetje: Het spul was merkbaar dikker dan ik ooit gezien had, maar nog wel goed vloeibaar.
De ontlastschroef daarna 5 minuten met draaiende motor een beetje open laten staan en daarna pas weer goed dicht gezet. De motor liep nu ook weer merkbaar terug in toerental, maar de rond lamp ging nu wél uit. De koppeling intrappen ( Hydraulisch, op LHM, bij een sm) intrappen ging echter vreselijk zwaar. Het duurde meer dan 10 min. eer die weer gewoon ging.
Ik durf na het lezen van de smurfenolie specs toch wel te stellen dat deze olie voor nog véél grotere probelem zou hebben gezorgd. Helemaal als je weet dat de HD-pomp van een sm direct door de centrale as en distributieketting wordt aangedreven, en er dus niet even een snaar kan doorslippen als de pomp vast zo lopen door te stroperige olie…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Ikzelf heb me nooit verdiept in de verschillen tussen de kendall en de LHM, enige wat ik weet is dat ik 1 cx heb met LHM en een met glacial blue en dat er met dit koude weer geen merkbaar verschil in hydraulische werking is tussen beide.
merk geen verschil in tijd vwb op druk komen en stuur of veergedrag.
heb ook ooit eens na een grote lekkage zo’n 10000km rondgereden met hydrauliek olie 15 zonder problemen.
lijkt mij dat als olie echt te dik is met koude dat je dan snel lekkage’s hebt e.d. toch ?
Ik kan me de laatste keer dat ik lekkage heb gehad aan mn cx’en of voorheen ds’en niet meer herinneren.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
sans-pareil schreef:Zie http://www.hd19.net/technique/hydraulique/tony.html voor alles in centistokes.
En die viscosity index is dus bij Glacial Blue veel lager. .
Ja, <1200 cS is ook rekbaar en nog steeds een eenheid voor kinematische viscositeit, terwijl blauw een eenheid opgeeft voor dynamische. Ik zou hier wel eens een specificatie in dezelfde eenheden willen zien. Pas dan kan ik (en iedereen hier) een “wetenschappelijke"conclusie trekken.
(En gewoon berederend: Een olie voor subzero omstandigheden KAN toch niet stroperig worden bij zubzero omstandigheden ?)
.....Het pourpoint is voor beide trouwens ong hetzelfde, -60 blauw, -62 groen.
En ik heb die blauwe rotzooi niet gekocht voor -40 trouwens. Zelfs niet voor -20. Ik heb het gekocht om dwars te pissen…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De viscositeitsindexen zijn wel degelijk onderling vergelijkbaar. De curves mag iedereen lekker voor zichzelf uitzetten voor een grafiekje. De viscositeit gedraagt zich als een kubieke verhouding, en de viscositeitsindex geeft aan hoe snel het dikker wordt bij dalende temperatuur (lager is sneller). Als je LHM en Glacial Blue uitzet zie je zelf zo dat het kruisingspunt ergens in de buurt van de 25-30 graden celsius zit, en bij alles kouder dan dat is Glacial Blue dikker. Mensen die het niet geloven moeten maar die bekertjes in de vriezer gaan zetten.
Het verschil is tenzij het echt koud is vrij klein, maar in respons tot de opmerking van Waterman moet ik zeggen dat de vorige man die ik heb horen klagen hierover dat deed naar aanleiding van een wintervakantie in Hongarije of ergens anders in oost europa waar het toen -23 ofzo was. Dat is nog wel terug te vinden in het archief van XM-L als iemand behoefte heeft om dat te doorzoeken.
LHM bij -40 staat hier en daar gedefinieerd als iets in de orde van 1150 centistokes, veel dunner dan glacial blue dus met ~2800 centistokes.
Wat betekent het concreet? Bij bijna alle temperaturen in Nederland ga je er denk ik weinig van merken, het verschil. Maar met temperaturen zoals de afgelopen dagen maakt het zeer zeker uit. Ik vind het in ieder geval heel fijn dat een beetje internet onderzoek aangeeft waarom Glacial Blue niet in Citroens hoort als er LHM+ voorhanden is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik snap er ondertussen geen moer meer van.
Tijdens de Xantiaclubmeeting Bij garage Renard (was erg leuk trouwens) Heeft er een vertegenwoordiger van blue snot gesproken.
Hij vertelde dat GB juist gemaakt was voor ruimtevaart, en hij vertelde iets over vrachtwagens waarvan een of ander hydraulisch bevroor in de kou, en de hele combi onbestuurbaar maakte.
Later was daar GB in gegaan, en het probleem was opgelost.(of ik heb écht zitten slapen)
Het spul zou nl niet zo snel bevriezen.
Nard riep daar ook dat sinds ze er blauw in gooiden, er geen defecte HDpompen te binnen zijn geweest, dit omdat GB zou smeren, en LHM niet.
Ook zouden de dopes die allemaal in lhm zitten snel hun kracht verliezen, en de lhm verouderen.
GB zou jaren netjes blijven.
Ik moet ook toegeven dat 1,5 jaar later mijn GB er uit ging, en de kleur was nog verschrikkelijk mooi blauw.
Je kon het jammergenoeg niet drinken
Het is eigenlijk ook een raar idee, dat een product van merk x beter zou zijn dan het product wat Citroën standaard afleverd in hun modellen.
Ze leveren dan natuurlijk ook niet voor niets. Ze gaan het risco ook weer niet lopen dat met een product van mindere kwaliteit eventueel voor problemen zou zorgen.
Ik heb er zelf ook Glacial Blue in, maar dat is eigenlijk om dezelfde reden als dat ik liever hele dure Castrol motorolie zou gebruiken dan motorolie van merk “onbekend”.
Je denkt een beter product te hebben omdat het duurder is, maar als je alles na zou gaan meten, kom je er al snel achter dat het waarschijnlijk 0,0 niks uit maakt.
Echter, als die Glacial Blue niet goed zijn werk zou doen, dan dit forum helemaal vol staan met dat je dat spul vooral niet moet kopen…
Ik merk overigens geen enkel verschil met groen of blauw, het doet gewoon allebei zijn werk, dat blauwe spul is een beetje een hype, vandaar dat ik het gebruik, je kan dat spul zo halen bij Novoil in Nijmegen, krijgt een rekening mee, en je kan een kwartiertje klussen aan je auto, heb je toch nog het idee iets goeds gedaan te hebben.
ex0dus schreef:Echter, als die Glacial Blue niet goed zijn werk zou doen, dan dit forum helemaal vol staan met dat je dat spul vooral niet moet kopen…
Dat wou ik nét zeggen
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ex0dus schreef:Echter, als die Glacial Blue niet goed zijn werk zou doen, dan dit forum helemaal vol staan met dat je dat spul vooral niet moet kopen…
Ik denk dat ruim 95% ook gewoon op LHM rijdt
Nou Arjan, dat kun je wel eens mis hebben.
Hangt er ook van af, als dit forum 10.000 leden zou hebben, dan zijn er 500 die met dat blauwe spul rijden, wat alsnog best veel is.
Het zullen er toch best meer zijn, aangezien de woorden “Renard”, “smurfenolie” en “Glacial Blue”, de meeste als muziek in de oren klinkt…
Beetje zo’n sprookje zeg maar… Als het van Renard komt “dan zal het wel goed zijn”, net zo goed als iemand over Chyparse begint, maar als je je bolletjes laat vullen door de Citroën specialist om de hoek, kraait er geen haan naar.
Nu ik het toch over sprookjes heb, ga maar eens naar Sanders in Mariahout, de DS-en vliegen je om de oren, ze zitten in een half vergane ouwe schuur, is mooier om te zien dan zo’n hypermoderne, ultra schone garage… Maar daar hoor je nooit wat over.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ex0dus schreef:Hangt er ook van af, als dit forum 10.000 leden zou hebben, dan zijn er 500 die met dat blauwe spul rijden, wat alsnog best veel is.
Je vergeet nog een aantal dingen
Van die 10.000 is lang niet iedereen actief.
Ook rijdt niet iedereen op een LHM systeem. A types hebben het niet. Nieuwe modellen hebben stalen veren. En vanaf de C5 is het LDS.
Van die 10.000 is al een kleine groep die dus met LHM systeem rijdt en hier regelmatig actief is.
Als je dan nog maar 5% op GB rijdt dan blijven er niet echt veel over
Van die 5% is een groot deel geen mening of merkt geen verschil.
Klein deel vind het beter dan LHM, en klein deel minder goed.
Oftewel, geen doelgroep dat het klachten gaat regenen
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rene van Maren schreef:
Nard riep daar ook dat sinds ze er blauw in gooiden, er geen defecte HDpompen te binnen zijn geweest, dit omdat GB zou smeren, en LHM niet.
HD-pompen gaan NOOIT stuk, ze gaan enkel lekken. En dat komt écht niet vanwege brakke smering, maar vanwege een ontwerpfout. En dan nog geldt dit enkel voor DS pompen. Bij Xantia pompen gaat het voorste deksel kapot ( waar dichting en lager in zitten) en dan gaan ze lekken. Ook hier heeft dat geen moer met smering te maken, maar met wederom een domme ontwerpfout…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als mij in 13 pagina’s weer 1 ding duidelijk is geworden is dat dat dit forum vol zit met smurfinnen…!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )