De hoofsteunen van de BX zijn niet echt veilig. Los van het feit dat ze uberhaupt niet hoog genoeg kunnen voor mij (1.85 m) zakken ze ook automatisch terug in de stoel…..
kortom: WHIPLASH gegarandeerd….....
Ik heb m’n hoofdsteunen verlengd. Helaas geen foto’s van het hele proces, maar wel een uitleg:
Men gaat naar de sloop en men sloopt 2 van die zwarte “buizen” uit een setje hoofdsteunen
De onderste 15 cm zaagt men hier af, de rest gooit men weg.
De buizen in de andere hoofsteunen: daar heb ik 5 cm afgehaald.
Toen 2 staven betonijzer erin gelast (gewoon bovenaan en op de overgang tussen de 2 buizen vastgelast; vervolgens de boel netjes gladslijpen en natuurlijk netjes zwart spuiten)
(i.p.v. dat betonijzer: staven draadeind M12 past ook:-)
Al met al zijn mijn hoofsteunen nu dus 10 cm langer. Ze blijven natuurlijk naar beneden zakken, maar dat is op te lossen door een stukkie slang om de buis te doen ofzo. Het is zeker weten oersterk, en dus een stuk veiliger.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
mhh lassen..? niet bepaald een simpele oplossing.. :cheer4 wel leuk initatief vooral veilig
Och, er bestaat toch geen mooiere dood.. overlijden in een BX. da’s het laatste punt op m’n lijst van dingen die ik nog moet doen.
deur63 schreef:Och, er bestaat toch geen mooiere dood.. overlijden in een BX. da’s het laatste punt op m’n lijst van dingen die ik nog moet doen.
Lekker off topic en een beetje leguber
gti_styling84 schreef:deur63 schreef:Och, er bestaat toch geen mooiere dood.. overlijden in een BX. da’s het laatste punt op m’n lijst van dingen die ik nog moet doen.
Lekker off topic en een beetje leguber
iedereen snapt toch uiteraard dat ik dat voor de lol zei
dude, ziek
Men gaat naar de sloop en men sloopt 2 van die zwarte “buizen” uit een setje goofdsteunen
Goofdsteunen? dat moet wel een zeldzaam accesoire zijn….
Mijn hoofdsteunen zakken niet vanzelf weg trouwens, al staan ze natuurlijk wel altijd te laag.
Harm schreef:Men gaat naar de sloop en men sloopt 2 van die zwarte “buizen” uit een setje goofdsteunen
Goofdsteunen? dat moet wel een zeldzaam accesoire zijn….
Mijn hoofdsteunen zakken niet vanzelf weg trouwens, al staan ze natuurlijk wel altijd te laag.
‘k dacht altijd dat het neksteunen waren
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Opel heeft ook hoofdsteunen die niet hoog henoeg zijn voor mij..ik ben 1.90 en heb het probleem zowel in m’n bx als in de astra…volgens mij zijn er best veel automerken die niet hoog genoeg komen om goed te zitten.
Rien
Re: Verhoogde Hoofdsteunen BX
DaanDus schreef:De hoofsteunen van de BX zijn niet echt veilig. Los van het feit dat ze uberhaupt niet hoog genoeg kunnen voor mij (1.85 m) zakken ze ook automatisch terug in de stoel…..
kortom: WHIPLASH gegarandeerd….....
Ik heb m’n hoofdsteunen verlengd. Helaas geen foto’s van het hele proces, maar wel een uitleg:
Men gaat naar de sloop en men sloopt 2 van die zwarte “buizen” uit een setje goofdsteunen
De onderste 15 cm zaagt men hier af, de rest gooit men weg.
De buizen in de andere hoofsteunen: daar heb ik 5 cm afgehaald.
Toen 2 staven betonijzer erin gelast (gewoon bovenaan en op de overgang tussen de 2 buizen vastgelast; vervolgens de boel netjes gladslijpen en natuurlijk netjes zwart spuiten)
(i.p.v. dat betonijzer: staven draadeind M12 past ook:-)Al met al zijn mijn hoofsteunen nu dus 10 cm langer. Ze blijven natuurlijk naar beneden zakken, maar dat is op te lossen door een stukkie slang om de buis te doen ofzo. Het is zeker weten oersterk, en dus een stuk veiliger.
Ik ben wat langer nog en doe dat wat simpeler: een stukje PVC pijp (witte waterafvoerbuis, van dat spul wat in syphons gaat) afzagen en dat om de hoofdsteunbuis heen; knappe hoofdsteun die dán nog wegzakt. Wel bezwaarlijk dat ie er nog bovenlangs af kan schieten bij aanrijding. Voor het optische effect kun je het zwart spuiten overigens.
De originele steun heeft een lipje wat bijna altijd afgebroken is; de meeste mensen weten niet eens dat dat erop hoort. Maar het blijft een laag ding.
Nog veiliger is overigens geen BX stoel te gebruiken, dan heb je ook die enge hoofdsteunbuis niet in je ruggengraat zitten.
Ich bin ein Breaker
ja, maar als je de hoofsteun heel hoog doet, en omhoog houdt met een buis o.i.d., dan vind ik het er maar losjes inzitten. Dan heb je maar een paar cm in je stoel zitten. Door mijn verlenging blijft de boel wel stevig in de stoel.
Ik heb 2 jaar geleden een lichte whiplash opgelopen tijdens een ongeluk; dat wil ik echt niet nog een keer!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Wat ik me laatst zat te bedenken is dat de rugleuning van sommige goedkope bureaustoelen vastzitten met vrijwel exact hetzelfde soort buis als in de hoofdsteunen zit.. binnenkort toch maar eens opmeten.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Nu ben ik ‘maar’ 1,78m, maar ik heb een metalen plaatje aan de achterkant van de hoofdsteun geplaats, om te voorkomen dat de hoofdsteun steeds naar beneden valt. Het werkt prima, want de hoofdsteun staat nu zeer stevig:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
DaanDus schreef:ja, maar als je de hoofsteun heel hoog doet, en omhoog houdt met een buis o.i.d., dan vind ik het er maar losjes inzitten. Dan heb je maar een paar cm in je stoel zitten. Door mijn verlenging blijft de boel wel stevig in de stoel.
Ik heb 2 jaar geleden een lichte whiplash opgelopen tijdens een ongeluk; dat wil ik echt niet nog een keer!
Als dat je vrees ik zou ik maar naar een andere stoel uitkijken; BX-stoelen zijn zo stevig niet namelijk.
En het verlengen vergroot de kans op afbreken.
Ich bin ein Breaker
Dat is waar natuurlijk, maar op het moment dat de stoelen breken en/of je hoofsteun o.i.d. hebben ze al wel heel veel energie geabsobeerd.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?