draagarm en wiellager achter
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 24 december 2008 12:48 AM

Hoi,

Ik heb bezig met de totale restauratie van mijn SM en heb een paar vragen over de draagarm (achterzijde).

De draagarmen zijn gedemonteerd, en nu wil ik de lagers demonteren (inspectie, nieuw vet en indien nodig vernieuwen).
Heeft iemand handige tips hoe ik de lagers kan demonteren?
De moer van het wiellager is los, maar klemt nog op de as.
Zijn er truuks / handige tips?
Het lager aan de carrosseriezijde ben ik nog niet begonnen….
Ook hiervoor zijn truuks en handige tips welkom!

Overigens: Zijn de wiellagers en de lagers waarmee de draagarm in de carrosserie gelagerd is hetzelfde als die van de DS?

Alvast bedankt!
Groet,
Maart

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 december 2008 08:46 PM
  [ # 1 ]

Maart:

De nafen aan de achterzijde moet je gewoon uit de lagers slaan of persen. De lagers van zowel arm als naaf zijn het zelfde als van de ds!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 25 december 2008 11:12 AM
  [ # 2 ]

Ik heb het met een kunsstofhamer gedaan. Je moet er wel voor zorgen dat de boel goed draagt, ze kunnen namelijk goed vast zitten.
Toevallig gisteren alle nieuwe onderdelen voor de achter nafen bij Chyp. gehaald.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 december 2008 06:13 PM
  [ # 3 ]

Ik zou die lagers in de naven er uitpersen, of met een lagertrekker werken, afhankelijk of je buitenste of binnenste ring wilt vervangen. Als je lagers niet ingelopen zijn kun je ze eigenlijk gewoon weer monteren. Wel naar de afstelling kijken, zie handboek DS of SM. Lagers waar je op hamert kun je weggooien. Je moet ze er ook weer terug in persen, dus gereedschap heb je toch nodig.

Groet,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 25 december 2008 06:52 PM
  [ # 4 ]

Lijkt mij ook niet de bedoeling om met een kamer op de lagers te rammen als de naaf eruit moet. Das nergens voor nodig die komen met naaf en al mee uit de draagarm.

Aantrekkoppel is 10 kgm daarna nog ff en slag terugdraaien. Gevoels kwestie dus.

Citroensmgz schreef:

Ik zou die lagers in de naven er uitpersen, of met een lagertrekker werken, afhankelijk of je buitenste of binnenste ring wilt vervangen. Als je lagers niet ingelopen zijn kun je ze eigenlijk gewoon weer monteren. Wel naar de afstelling kijken, zie handboek DS of SM. Lagers waar je op hamert kun je weggooien. Je moet ze er ook weer terug in persen, dus gereedschap heb je toch nodig.

Groet,

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 28 december 2008 04:07 PM
  [ # 5 ]

Buiten een trekker voor het lagergedeelte,wat is er nog nodig van gereedschap voor het demonteren van de lagers??

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 08 januari 2009 05:35 PM
  [ # 6 ]

Allen,

Bedankt voor de tips!

Het is gelukt, lagers zijn gedemonteerd.

Ik heb een “poelie-trekker"gekocht, daarmee ging het eigenlijk vrij eenvoudig.
Wiellagers waren beschadigd; de nieuwe zijn inmiddels binnen (Chyparse).
Draagarmlagers lijken alleen wat “stilstand aanslag” te hebben.

Moet er een speciaal vet bij de wiellagers en/of rdaagarmlagers?

Groet,
Maart

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 januari 2009 07:09 PM
  [ # 7 ]

Kogellager vet. En laat die afstandsbus weg!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 08 januari 2009 08:09 PM
  [ # 8 ]

Kogelager vet voor snel draaiende lagers hebben ze ook bij chyparse. Maar zal ongetwijdeld bij de plaatselijke handelaar ook te verkrijgen zijn.

Waarom de afstandsbussen weglaten?

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 11 januari 2009 12:40 PM
  [ # 9 ]

Hoi,

Even een korte vraag; moeten de achterwiellagers deelbaar (binnen en buitenring) zijn om ze te monteren?
Volgens het werkplaatshand wel zag ik, daar wordt de binnenring los op de as geperst.

De achterwiellagers dia ik bij Chyparse gekocht heb zijn niet deelbaar.
Volgens mij krijg ik die dan dus niet gemonteerd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 januari 2009 12:42 PM
  [ # 10 ]

Jawel hoor. Je moet de lagers in de draagarm monteren, en daarna de naaf in de lagers persen/slaan.

Het is een beetje omstreden methode, maar ja, het mot maar….

Dus: eerst buitenlager in de arm monteren. De tussenbus weg laten. Dan het binnenlager monteren (die kleine). En dan de naaf door de lagers trekken/tikken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 januari 2009 11:28 AM
  [ # 11 ]
U-Niek schreef:

Waarom de afstandsbussen weglaten?

Die bus hoort bij het originele rechte lager. De nieuwe lagers zijn conisch en hebben die bus niet nodig!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook