Mijn olietemperatuur staat bij normale snelheden altijd mooi rond de 100. Als ik echt een beetje door ga rijden wil ie inderdaad wel een beetje klimmen, dus ik kan me voorstellen dat met 150 door de heuvels wel wat warmte oplevert.
Echt heet wordt het bij topsnelheid: dan gaat de olie naar de 130 graden ofzo…
Zolang de watertemperatuur mooi op peil blijft is er weinig aan de hand; olie mag best flink warm worden.
Dat lijkt dan in orde. Watertemperatuur blijft onder de 90 graden.
Het leven is te kort voor slechte wijn
par eXeMple! schreef:dirkjec5 schreef:als je de wagen hoog genoeg zet op één steun kun je met 2 boutjes los te halen en de derde los te zetten de thermostaat er tussen uit krijgen.
http://groups.msn.com/mijnxm/shoebox.msnw?Page=Lasteeehhh, stond hij hier op één steun?
Knappe stunt…
Ik geloof niet dat ik daar ontspannen aan mn thermostaat zou staan klussen…..Sterker nog, ik geloof niet dat ik daar uberhaupt zou staan….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Nu is het buiten vandaag toch wel erg koud, maar stiekum ben ik ook een beetje bang dat de thermostaat stuk is..
Ik stond vanavond in de file, en toen was watertemperatuur keurig tegen de 90 graden. Na de file weer ~120 rijden, zakte de temperatuur terug tot een graad of 70.
Ik kan me niet echt herinneren dat dit in de voorgaande jaren ook zo was… (Heb wel laatst bij het verwisselen van de automaat heeeel veel stof tussen de radiator vandaan gehaald..)
Andere mensen met een v6-12 die me kunnen vertellen of deze water temperaturen met dit weer normaal zijn?
Gr Ferry
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De motor zou niet moeten afkoelen, 90 is goed. Vervangen is nogal wat werk kan ik me herinneren….
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Zal van het weekend (denk ik) toch maar gaan vervangen. De thermostaat is wel stuk. Ook bij een watertemp van 50 graden voelt de radiateur al warm aan.
Had ik dat maar een paar weken geleden geweten, toen de motor er naast lag, toen zou het een fluitje van een cent zijn geweest…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vervangen van een V6 thermostaat is al met al een uurtje of 2 werk.
Je moet de multi-riem verwijderen en de motorsteun die boven de thermostaat zit, maar dan ben je er wel vrij vlot bij. Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Vervangen van een V6 thermostaat is al met al een uurtje of 2 werk.
Je moet de multi-riem verwijderen en de motorsteun die boven de thermostaat zit, maar dan ben je er wel vrij vlot bij. Succes!
Pff…! Blij dat ik een Turbootje heb !
XM TCT Ambiance`94
waterman771 schreef:Vervangen van een V6 thermostaat is al met al een uurtje of 2 werk.
Je moet de multi-riem verwijderen en de motorsteun die boven de thermostaat zit, maar dan ben je er wel vrij vlot bij. Succes!
je vergeet er nog bij te vertellen dat het blok gekanteld moet worden om de bouten van de motorsteun te kunnen verwijderen.
En die 2 uurtjes klopt, voor iemand die het al eens gedaan heeft. Kostte mij de eerste keer toch echt 4 uur. Die spanrol was het lastigste overigens, maar dat kan aan mij hebben gelegen
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Bij een veel te laag peil loopt je temp. enorm op .
De temp.meter zit net na je blok op je thermostaat of op je blok , afhankelijk van je uitvoering.
Is het dermate laag dat de pomp geen water meer rondpompt, dan krijg je enkel nog waterdamp door je blok met een steeds hoger wordende temp., denk om je koppakking!
Maar het kan idd Bouk ook gewoon iets te weinig KV zijn , dan gaan die lichtjes ook branden.
Vul eerst de KV bij , kijk dan of de lichtjes uitgaan .
Mochten ze door blijven branden , ontluchten , bijvullen.
Branden ze nog dan je relais vernieuwen , kost paar euri , of schoonmaken , kost niks
welke relais bedoel je juist ? en waar kan ik hem vinden ?
xm 21td 95’
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Vandeweek in Duitsland bij -18 stond de thermometer braaf op 83 graden, qua verbruik maakte het weinig uit. Dik 1 op 11,8.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Verbruik is altijd iets hoger bij lagere temperaturen.
Gisteren de thermostaat vervangen, ben er al met al zo’n 2,5 uur mee bezig geweest.
Het blok hoefde niet gekanteld te worden, de onderste bouten konden gewoon met motorsteun mee naar buiten, en de bovenste pak je er zo uit.
Wel was de rubberen ring om de thermostaat flink uitgezet en zo’n 1,5 cm te groot. Bij de nieuwe thermostaat was deze uiteraard niet meegeleverd (grrr..) Heb toen maar een stukje uit de oude ring geknipt, en met siliconenkit weer dichtgemaakt.. Niet echt wat je noemt optimaal, maar je moet wat op zondagmiddag he..
denk dat ik binnen kort ook aan de beurt ben,mijn xm komt niet boven de 65 graden uit toch mijn neef maar weer eens lief aan kijken en kijken of hij het gemaakt kan krijgen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Onlangs hebben we mijn thermostaat vervangen. Met de oude thermostaat bleef de temperatuur met het huidige weer vlak onder de 80 steken. Nu staat de wijzer op de 85. Het scheelt maar een paar graden, en ik heb nog geen hele tank leeg gereden met de nieuwe thermostaat, dus ik heb nog geen exacte cijfers, maar ik heb het idee dat het verbruik duidelijker lager is geworden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.