Ja..Ik zie hier in en om Nijmegen ook wel veel minder BX’en dan een paar jaar geleden,maar ik zie ze nog vrij regelmatig. Sowiezo bij mij in de straat,daar staat al maanden een donkergroene 16TZI automatic en daar wordt niet in gereden. Om de hoek staat een wit 1400’tje type 2,dat dagelijks gebruikt wordt. Vrij regelmatig zie ik er nog in het wild rijden,vooral in de stad. Op snelwegen kom ik ze veel minder tegen. Toen ik in 1994 en 1995 in GSA’s reed waren ze al uiterst zeldzaam op de wegen. Als ik toen al een andere GS(A) tegen kwam wist ik zeker met een liefhebber te maken te hebben. Bestuurders van een GS(A) zwaaide danook al naar elkaar. De BX is natuurlijk vele malen meer verkocht dan de GS(A) en ik denk dat de meerderheid van de BX’en die nu nog rondrijden niet door liefhebbers bereden wordt Maar door mensen die goedkoop willen rijden. Het kaf zal zich vanzelf van het koren scheiden. Helaas betekend dat vaak ook weer een BX minder
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
in Breda zie ik er nog regelmatig langskomen.
Mijn eigen BX blijft in ieder geval voor altijd —> komt over een paar weken nieuwe hdpomp, motorsteun 4 nieuwe banden, adals en airco riem op maar dan hoop ik dat ik weer klaar ben ops:
Je kunt er hier prima de straten mee plaveien in Groningen. Ze zijn natuurlijk niet allemaal in even mooie staat, er zitten ook een hoop wrakken tussen. Maar het zijn er behoorlijk veel. Zelfs Breaks zie ik hier dagelijks; soms wel 6/7 (schatting, ik tel ze niet) op een dag.
Animal triste post coitum
In Apeldoorn rijden nog behoorlijk wat BX-en rond. Het heeft nog geen “hé, een BX”-gehalte.
GSA’s (om even licht offtopic te gaan) zijn hier nog dunner gezaaid dan een willekeurige bedreigde diersoort: bij mijn weten rijden er hier 2 (!) rond. Een beige ‘82-er die er nog heel behoorlijk uitziet en en grijsblauwe ‘84-er, waarbij het roestspook inmiddels behoorlijk heeft huisgehouden.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
In Hoensbroek rijden ook nog wel wat BXen rond, te weten 3 Chics in behoorlijk nette staat, verder een donker blauwe TGI in best wel ruk staat. De motor klinkt bijzonder ongezond, toch rijdt ie al jaren hier rond. Of het een liefhebber is, geen idee. Ik zie hem erg vaak bij de Citro specialist staan.
Verder zijn er natuurlijk nog een hele hoop BXen (ik ga ze niet een voor een opnoemen). Een aantal type 2’s (een mooie donkerrode rijdt hier rond, echt een nette bak. Volgens mij is het een 14). Type 1’s zijn erg schaars hier. Er staat er een bij een doe-het-zelf garage hier in de buurt, maar die BX is overleden . Wel een mooie zilvergrijze type 1, ik heb eens contact gehad met de eigenaar. Hij was ook op de meeting in friesland.
Echte wrakken zie ik niet echt vaak. Ik weet niet of dat goed is of juist niet. Gister wel een break gezien die ERG vuil was. ‘t valt me op dat er weinig deukenbakken rondrijden.
Al met al denk ik dat ik er zo rond de 5 a 6 spot per dag, exclusief de mijne. (ik zit niet veel op de weg, dus…).
te weten 3 Chics in behoorlijk nette staat,
En dan die van jou nog…. 4 chiccen dus?
Harm schreef:te weten 3 Chics in behoorlijk nette staat,
En dan die van jou nog…. 4 chiccen dus?
laat me het anders formuleren (wijsneus).
2 Chics in behoorlijk nette staat, en de mijne (die heeft een aparte categorie )
Kijk eens op Marktplaats, Autotrader, Autotrack enz. Je zal zien dat er nog honderden te koop staan! Sommige in erbarmelijke staat en andere in goede staat.
Ik heb me de laatste weken eens iets verdiept in het Sport register van Harry Prins. Hij heeft een overzicht van bijna alle sports in Nederland. Daaruit blijkt dat bijna de helft van de Sports in de periode 1998 tot 2001 zijn gesloopt! Dat zal ook gelden voor de andere type 1 modellen denk ik. Type 1 wordt nu al schaars, maar type 2/ 3 zal voorlopig nog wel te zien zijn!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
BXsport1986 schreef:Kijk eens op Marktplaats, Autotrader, Autotrack enz. Je zal zien dat er nog honderden te koop staan! Sommige in erbarmelijke staat en andere in goede staat.
Ik heb me de laatste weken eens iets verdiept in het Sport register van Harry Prins. Hij heeft een overzicht van bijna alle sports in Nederland. Daaruit blijkt dat bijna de helft van de Sports in de periode 1998 tot 2001 zijn gesloopt! Dat zal ook gelden voor de andere type 1 modellen denk ik. Type 1 wordt nu al schaars, maar type 2/ 3 zal voorlopig nog wel te zien zijn!
Vermoedelijk wel, de meeste BX’en die ik nu nog zie rijden zijn type 2 of 3 maar ook daarin zijn onderling verschillen. De meeste BX’en die ik tegen kom zijn géén GTi’s. 16TZ’s zie ik ook betrekkelijk weinig. Deauville en Progress moddelen zie ik het meest voorbij tuffen TZD modellen trouwens ook vrij vaak. Maar een type 3 GTi zie ik dus bijna nooit!
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, de GTI was natuurlijk ook een van de duurste modellen, en het prestatieverschil van de latere schone GTI’s t.o.v. de 19 TZI was ook niet zo groot meer. Het verschil zat ‘m vooral in de extra dashboardmetertjes en mistlampen, dat soort werk. En de meeste zakelijke rijders gingen dan waarschijnlijk toch maar voor een 19 TZI, scheelt weer een stukje in de kosten.
Overigens, iemand riep kort geleden op dit forum dat de Turbodiesels vrij schaars worden. Heb er eens op gelet, maar ik zie inderdaad ook nog maar nauwelijks andere BX-turbodiesels, en dan eigenlijk alleen maar TZD’s, geen TRD’s… Van mij hoeft de BX heus nog geen zeldzaamheid te worden hoor, alleen maar onvoordelig voor de onderdelenvoorziening. Ik heb een BX om er lekker mee te rijden, niet om me te onderscheiden van de rest van autorijdend Nederland. Dan kun je beter in een Lomax gaan rijden…
TinusTussengas schreef:Vermoedelijk wel, de meeste BX’en die ik nu nog zie rijden zijn type 2 of 3 maar ook daarin zijn onderling verschillen. De meeste BX’en die ik tegen kom zijn géén GTi’s. 16TZ’s zie ik ook betrekkelijk weinig. Deauville en Progress moddelen zie ik het meest voorbij tuffen TZD modellen trouwens ook vrij vaak. Maar een type 3 GTi zie ik dus bijna nooit!
Inderdaad, nu je het zegt. Het valt mij op dat je veel 14’s ziet, dus Cannes’, Deauville’s. 16’s zie ik eigenlijk haast nooit (af en toe een TGI, maar veel minder vaak dan de 14’s), en 19’s zie ik echt nooit. Ik heb al heel lang geen 19TZI meer gezien. Laatst wel een vert trinton GTi trouwens (echt een plaatje), maar ook GTi’s zie ik niet vaak.
Die Deauville’s en Cannes’ zijn het langste gemaakt (ja, de breaks nog langer, weet ik), dus die zullen ook het langste blijven rijden. Over een tijdje (lees: 2 jaar) zullen ook die uit het straatbeeld zijn verdwenen, en zullen vooral liefhebbers zich nog in BXen verplaatsen… zonde
Hier in delft rijden er nog heel veel rond. Veel halfgare 1400’s, maar ook een aantal heel mooie
De mijne ziet er redelijk uit, (witte TZD) en ik weet hier ook een witte TZI te rijden (precies dezelfde opties, ook wit, ook blauw interieur)
Zolang mensen onderhoud blijven plegen blijven die bixjes toch eeuwig rijden? De GSA loste langzaam in het niets op
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Weet iemand mischien ongeveer hoeveel BX’n er nog rond rijden in NL & Belgie?
Teveel…
Jeroen
toniclight schreef:Weet iemand mischien ongeveer hoeveel BX’n er nog rond rijden in NL & Belgie?
Teveel…
Jeroen
.......Om over Xantia’s nog maar te zwijgen
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
TinusTussengas schreef:....Vermoedelijk wel, de meeste BX’en die ik nu nog zie rijden zijn type 2 of 3 maar ook daarin zijn onderling verschillen. De meeste BX’en die ik tegen kom zijn géén GTi’s. 16TZ’s zie ik ook betrekkelijk weinig. Deauville en Progress moddelen zie ik het meest voorbij tuffen TZD modellen trouwens ook vrij vaak. Maar een type 3 GTi zie ik dus bijna nooit!
TZD TURBO’s waren erg duur, en werden dus door veel mensen gekocht die veel kilometers rijden, dat verklaard een hoop denk ik .