Re: Update
robb schreef:mirjam66 schreef:.......Ik heb je raad inmiddels opgevolgd, en een mail naar Citroen gestuurd. Nog geen antwoord ontvangen. Overigens had ik volgens de zogenaamde zonemanager van Citroen recht op de coulanceregeling (wel de materiaalkosten, niet het arbeidsloon), maar naast dat ik deze regeling te mager vind (ik vind dat ik gewoon volledige garantie moet hebben totdat het probleem definitief is opgelost) val ik niet eens in deze regeling, want die heeft een maximum van 120.000 km, en ik zit inmiddels op de 140.000.
Niet mailen, maar een aangetekende brief sturen!!
Is maandag het eerste wat ik doe. Thanx!
DS3 Crossback PureTech Turbo 130PK EAT8 Performance line+
Update
Ik ben jullie nog een kleine update verschuldigd. Ik heb inderdaad een aangetekende brief gestuurd naar Citroen, waar prompt reactie op kwam. Er stond in dat tijdens de garantie Citroen verantwoordelijk is om eventuele gebreken te herstellen, en na de garantie ik zelf. Ik heb hierop telefonisch contact gezocht met degene die de brief heeft geschreven en aangegeven dat ik hier geen genoegen met zou nemen. Ik heb immers al 2 jaar problemen. Weliswaar is er steeds een nieuw ruitje in gekomen, maar toch. Ook bij deze persoon kwam ik niet verder. Hij stelt dat in de garantieperiode Citroen de zaak steeds naar behoren heeft opgelost, en dat ik na de garantie geen enkele claim meer kan leggen.
Ondertussen verliep mijn garantie, en raad je het al: er ging weer een draadje van de verwarming stuk!
Meteen contact gezocht met mijn garage (Oosterhof in Grijpskerk). Zij zijn gelukkig geheel op mijn hand, en hebben me weer een nieuw ruitje geplaatst. Dit kost mij niets. Daarbij hebben ze nu de uiteinden van de verwarmingsdraadjes afgeplakt met tape. In de hoop dat dit de ellende oplost….. Hulde voor mijn garage dus!
Tevens deden ze mij de tip aan de hand om het tot een soort van rechtzaak te laten komen. Ik ben geen jurist, maar het heeft te maken met het feit dat je van bepaalde zaken mag verwachten dat het langer meegaat dan een paar weken/maanden. Ik moet dan de dealer aansprakelijk stellen, en die stelt dan Citroen Nederland weer aansprakelijk. Ik krijg een standaardformulier toegestuurd, en ga dit misschien wel in werking zetten. Ondertussen hoop ik dat ik door het afplakken van de draadjes van de ellende af ben….
Tot zover!
Groetjes,
Mirjam
Consumentenbond….
Dit lijkt me een uitgesproken zaak voor de consumetenbond.
Zij stellen dat ieder artikel een verwachte levensduur heeft en dat ook buiten de garantieperiode gebreken die aan produktie/ontwerpfouten binnen de verantwoordelijkheid van de fabrikant blijven liggen.
Misschien goed om via de consumentenbond dit op te nemen?
Heb je altijd juridische bijstand tot je beschikking (of je bent zelf jurist natuurlijk )
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Hoe oud is je auto? Volgens mijn vrouw (jurist), is er Europese regelgeving (die ook geld in NL) die aangeeft dat een product een soort van verwachte levensduur heeft en dat er een aantal dingen zijn die langer garantie hebben dan andere zaken. Zo mag je van een wasmachine verwachten dat deze ongeveer een jaar of 5 mee gaat terwijl je een waterkoker meestal na 3 jaar vervangt. Voor een auto geldt toch wel een levensduur van in ieder geval een jaar of 5 tot 8. Vooral voor onderdelen die normaal niet kapot zouden moeten gaan, zoals jouw achterruit, zouden ze dit moeten blijven vergoeden omdat het waarschijnlijk een fout is in de fabrikage of specifiek voor jouw auto.
Maar dit is allemaal uit tweede hand. Als je echt gedetailleerde informatie wil, moet je betalen… Dat moet ik zelfs als ik advies wil Ze is net haar eigen bedrijfje gestart, vandaar..
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Hoe oud is je auto? Volgens mijn vrouw (jurist), is er Europese regelgeving (die ook geld in NL) die aangeeft dat een product een soort van verwachte levensduur heeft en dat er een aantal dingen zijn die langer garantie hebben dan andere zaken. Zo mag je van een wasmachine verwachten dat deze ongeveer een jaar of 5 mee gaat terwijl je een waterkoker meestal na 3 jaar vervangt. Voor een auto geldt toch wel een levensduur van in ieder geval een jaar of 5 tot 8. Vooral voor onderdelen die normaal niet kapot zouden moeten gaan, zoals jouw achterruit, zouden ze dit moeten blijven vergoeden omdat het waarschijnlijk een fout is in de fabrikage of specifiek voor jouw auto.
Maar dit is allemaal uit tweede hand. Als je echt gedetailleerde informatie wil, moet je betalen… Dat moet ik zelfs als ik advies wil
Ze is net haar eigen bedrijfje gestart, vandaar..
Bas,
mijn auto is 2 jaar oud. En ik denk dat de regelgeving waar je vrouw op doelt ook precies is wat ze bij de garage bedoelen. Ik wacht hun standaardformulier af, en ga denk ik toch actie ondernemen. Dank je vrouw voor de tip, en wens haar veel succes met haar bedrijf!
Groetjes,
Mirjam
Als je er echt niet uitkomt, gewoon eerst aangetekend een brief versturen naar de importeur waarin je duidelijk je klacht vermeldt en wat er allemaal al gebeurd is. Daarna naar je rechtsbijstand stappen. Laat hen maar stappen ondernemen. Daar heb je ze ten slotte voor.
Bedankt, ik zal het mijn vrouw zeggen.
achterruit verwarming
ja dat probleem heb ik ook er werken 2 draadje niet
maar krijg je dat gewoon van de garantie terug?
Re: achterruit verwarming
PjotrBlom schreef:ja dat probleem heb ik ook er werken 2 draadje niet
maar krijg je dat gewoon van de garantie terug?
Als je gewoon binnen je 2 jaar zit wel. Ik zou trouwens gelijk de draadjes laten afplakken met tape (aan de zijkanten dan). Dit lijkt bij mij vooralsnog te helpen.
Ik heb nog even wat verder doorgevraagd bij mijn vrouw. Als het goed is, gaat de garantie opnieuw lopen zodra je een nieuwe achterruit krijgt. Niet voor de hele auto natuurlijk, maar wel voor de achterruit. Dus zodra die weer binnen een paar maanden kapot gaat, moet je gewoon een nieuwe krijgen.
Hebben ze al een keer je auto doorgelicht? Het zal niet aan de achterruit liggen, waarschijnlijk aan wat anders. Misschien krijgt de verwarming teveel stroom waardoor de draadjes doorbranden???
Bas schreef:Misschien krijgt de verwarming teveel stroom waardoor de draadjes doorbranden???
Ik vermoed inderdaad dat die draadjes de 12V niet kunnen verdragen, dat is immers het voltage.
Te dun of zo ?
Bij vele BX’en was de kwaal dat de 2 stekkertjes aan de zijkant van het raam (+ en -) nogal eens afbraken.
I.i.g. geen goede reclame voor Citroen.
Een paar draden van de achterruitverwarming van mijn C5 break van 2005 zijn kapot. Ik heb nog de verlengde garantie tot 4 jaar. Mijn dealer zegt dat ruiten niet onder deze garantie vallen. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Aan de andere kant snap ik je dealer ook niet zo goed dat die niet eerst de echte oorzaak van het doorbranden gaat zoeken en meteen een nieuwe ruit gaat plaatsen en dat al zeven keer!!!! Het is een kwaal dat de ruitjes niet meer open gaan op een gegeven moment maar de achterruit verwarming is geen veel voorkomend euvel. Zelfs als je ruitje niet meer open gaat doet de achterruit verwarming het nog wel.
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven