Hallo mede BX-ers,
mijn Gti heeft een rare storing, in bochten geeft het dashboard een grote kerstboom. Dwz lampjes van oliedruk, hydroliek, STOP en koelvloeistof niveau springen tegelijk aan. Daarna gelijk weer uit, oliedruk meter valt ook naar 0 en springt daarna gelijk weer terug? Rare is dat het alleen in bochten gebeurd. Iemand hier wel eens een soortgelijke storing meegemaakt? Waar moet ik het zoeken?
Ik lees het graag.
Ciao
Cooper
Controleer eerst de niveaus van de diverse vloeistoffen eens.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik neem aan dat je motorolieniveau al hebt gecontroleerd en dat ‘t dus iets ingewikkelder moet zijn?
In dat geval is de oliedruksensor eerste verdachte.
whoops, vloeistoffen zijn uiteraard keurig op niveau. Lijkt electrisch te zijn. Is er een stekker, of stukje draadboom waar al deze signalen samenkomen? Om het makkelijker te maken het gebeurt alleen bij warme motor en bij de kleinste bochtjes floepen ze al aan, en gelijk weer uit?
rara
Ciao
Cooper
De oliedruksensor kan ervoor zorgen dat alle lampjes gaan branden; geen oliedruk, maar wel contact aan = controlestand, dus alle lampjes aan.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3853.jpg)
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Ik heb zelf een ooit soortgelijk probleem gehad. Toen bleek dat ik een draadje van een verlikkingslampje was vergeten vast te maken nadat ik aan het uitlaatspruitstuk had gewerkt. Het resultaat was dat telkens wanneer draadje contact maakte met het blok in een bocht of bij remmen er een paar lampjes op het dashboard aangingen. Ik zou zeggen kijk eens goed onder de kap of er je geen losgeschoten draadjes ziet. Je zou eventueel ook bij de remmen van de voorwielen kunnen kijken. Hier zitten twee contacten aan iedere kant om de slijtage van de remmen aan te geven. Misschien dat dit helpt
Peter
Er zit naast de radiateur bij de rechter koplamp een kastje met een stekker eraan; dit soort problemen is wel eens gerelateerd aan een slecht contact aldaar.
Ich bin ein Breaker
Re: Kerstboom
Cooper schreef:Hallo mede BX-ers,
mijn Gti heeft een rare storing, in bochten geeft het dashboard een grote kerstboom. Dwz lampjes van oliedruk, hydrauliek, STOP en koelvloeistof niveau springen tegelijk aan. Daarna gelijk weer uit, oliedruk meter valt ook naar 0 en springt daarna gelijk weer terug? Rare is dat het alleen in bochten gebeurd. Iemand hier wel eens een soortgelijke storing meegemaakt? Waar moet ik het zoeken?
Ik lees het graag.
Ciao
Cooper
Ik heb exact het zelfde probleem met mijn CHIC. Ik kan de oorzaak niet vinden.
Is er al een oplossing voor deze storing?
Gelukkig Nieuwjaar!!!!!
Géphil
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9511.jpg)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
karel schreef:Er zit naast de radiateur bij de rechter koplamp een kastje met een stekker eraan; dit soort problemen is wel eens gerelateerd aan een slecht contact aldaar.
Klopt, ff checken en inspuiten met contactspray.. Vooral met dit weer (=geen weer)..
Se concentrer sur l’essentiel
Archi schreef:karel schreef:Er zit naast de radiateur bij de rechter koplamp een kastje met een stekker eraan; dit soort problemen is wel eens gerelateerd aan een slecht contact aldaar.
Klopt, ff checken en inspuiten met contactspray.. Vooral met dit weer (=geen weer)..
nou ik heb even zitten vroeten aan dit stekkertje met als resultaat nu een permanent brandend STOP lampje icm koelvloeistof niveau, in de bochten springen daarbij nog eens de LHM en oliepeil/druk lampjes aan. Stjemig wat is het koud buiten, ik laat het maar ff zo, vloeistoffen zijn op niveau dan maar ff wat langer kerstmis op mijn dash. Ik denk dat ik wel in de goede hoek zit bij dat stekkertje, thanks! brrrrrrrrrrr
Cooper schreef:Archi schreef:karel schreef:Er zit naast de radiateur bij de rechter koplamp een kastje met een stekker eraan; dit soort problemen is wel eens gerelateerd aan een slecht contact aldaar.
Klopt, ff checken en inspuiten met contactspray.. Vooral met dit weer (=geen weer)..
nou ik heb even zitten vroeten aan dit stekkertje met als resultaat nu een permanent brandend STOP lampje icm koelvloeistof niveau, in de bochten springen daarbij nog eens de LHM en oliepeil/druk lampjes aan. Stjemig wat is het koud buiten, ik laat het maar ff zo, vloeistoffen zijn op niveau dan maar ff wat langer kerstmis op mijn dash. Ik denk dat ik wel in de goede hoek zit bij dat stekkertje, thanks! brrrrrrrrrrr
Je zit denk ik wel in de goede hoek… Ik heb dezelfde storing wel eens meegemaakt. Door het vroeten aan het stekkertje ben je wss kvs verloren langs de vulbuis, en is je niveau nu dus echt te laag volgens de sensor.
Maar de pootjes van de sensor willen nog wel eens corroderen en kortsluiting maken, gek genoeg ook met LHM-lampjes tot gevolg.
Eruit draaien, schoonschuren en inspuiten en terugplaatsen zou mijn eerste tip zijn….
Overigens was de eerste keer dat ik deze storing had (3 BX’en geleden) 1 van de draadjes van deze sensor afgeschoten. In bochten maakte deze draad contact met de dwarsbalk in het voorfront en ging het volledige dash in de kermis-stand…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3428.gif)
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006
- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
kerstboom
heb ik ook eens gehad: de draad van het oliedrukcontact was een deel van zijn zwarte isolatiemantel kwijt (afgebrokkeld) en kwam soms tegen het motorblok zodat ik ook regelmatig met extra binnenverlichting rondreed.
zoek eens op dit forum naar het topic met als onderwerp: dashboardlichtjes
sam
Archi schreef:karel schreef:Er zit naast de radiateur bij de rechter koplamp een kastje met een stekker eraan; dit soort problemen is wel eens gerelateerd aan een slecht contact aldaar.
Klopt, ff checken en inspuiten met contactspray.. Vooral met dit weer (=geen weer)..
Ik werd helemaal gek van die “kerstboomverlichting” in de bochten.
Dus toch maar in de winterkou onder de motorkap gedoken en dat bewuste kastje met stekker schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Meteen maar alle stekkers die ik kon vinden dezelfde behandeling gegeven. En waarachtig!!!! de “kerstboomverlichting” is tot nu toe niet meer gaan branden.
GOEIE TIP! BEDANKT!
Goed gedaan! Bedank jezelf liever, want als je zorgt dat je geen valse meldingen krijgt van je systeem, weet je ook meteen wanneer het wél serieus is?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )