Xantia slaat niet aan op LPG
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 januari 2009 11:24 PM

Hi Friends,

Mijn Xantia 1.8i (8-klepper) van ‘95 wil niet meer aanslaan op LPG. Heeft een G2-installatie van AG. Startmotor draait vlot rond. Ontsteking is goed, bougies krijgen vonk, op het goede moment. LPG-afsluiters gaan ook open.
Merkwaardig is, dat ie bijna aanslaat als ik de LPG-slang van verdamper naar gasklep losmaak en half voor de gasklep houd. In deze slang zit dit huisje:

Met daarin deze regelunit:

Die weer verbonden is met deze Lambda-controller:

Is de regelunit te testen met een multimeter? Wat zou ik dan kunnen meten?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Citroen!

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 09 januari 2009 11:53 PM
  [ # 1 ]

Die regelunit is een stappenmotor die, zoals gevoeglijk bekent, nog wel eens overlijden.

Overigens start een dergelijk systeem op benzine en schakelt na enkele seconden pas over op gas. Start de auto wel als je hem op benzine zet?

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 januari 2009 12:01 AM
  [ # 2 ]

Is die stappenmotor te testen? Kan ik de hele unit ook gewoon uit de slang tussen verdamper en gasklep uit halen?
De auto start en loopt al jaaaren niet meer op benzine: De benzinepomp in de tank is al jaren stuk. Tot gisteren sloeg ie altijd aan op LPG.

Citroen!

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 10 januari 2009 11:08 AM
  [ # 3 ]

Een stappenmotor is uiteraard te testen als je weet hoe! Deze heeft vier aansluitingen. Daar moeten in een bepaalde volgorde 12V pulsen aan worden toegevoerd. Bij ieder puls draait de motor een bepaald aantal graden (stappen). Je moet alleen uitvogelen op welke draden welke pulsen wanneer moeten worden gegeven. en das een heel gevogel hoor Wink

De zin van het ding in je slang is de hoeveelheid gas die er door stroomt te regelen. Als je hem er dus uithaalt wordt er niets meer geregeld en komt er altijd de maximale hoeveelheid gas in je motor (= verzuipen). En dat werkt ook niet best.

BTW een nieuwe stappenmotor kost €97,- bij TDO. Goedkoper heb ik ze, nieuw tenminste, nog niet gevonden.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 januari 2009 11:15 AM
  [ # 4 ]

Stappenmotor wegsmijten, en een gewonen meng/regelschroef in de slang zetten. Klaar. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 januari 2009 09:02 PM
  [ # 5 ]

Heren, bedankt.

Had de Xantia al weer aan de praat: Stappenmotor eruit en gat gedicht met een (euro)dubbeltje. Very Happy
Ga er nog wel een normale, met de hand te stellen regelschroef in zetten, denk ik.

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 januari 2009 09:05 PM
  [ # 6 ]

Ja, dat bedoelde ik ook. Zo’n regelschroef werkt beter dan die stomme stappenmotor Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 11 januari 2009 12:08 AM
  [ # 7 ]
waterman771 schreef:

Ja, dat bedoelde ik ook. Zo’n regelschroef werkt beter dan die stomme stappenmotor Laughing

Die dingen zaten er vroeger altijd in Very Happy Very Happy

Groetjes Harry

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook