Hoi,
ik ben eens benieuwd of er iemand iets weet over het bestaan van plexi-glas daken. Als het al bestaat, zal het wel een onvindbaar item zijn….
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ik heb er ooit een plaatje van gezien uit een Italiaanse film (waarschijnlijk op http://www.imcdb.org), waarbij je Marcello Mastroianni door het dak heen zag. Prachtig effect, maar qua leefbaarheid lijkt me het bagger (vooral in het warme Italië...)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Wel erg mooi… Is de ID op de foto’s de jouwe? Flink project! Vordert ‘t een beetje?
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Herbert, ik denk dat ik jouw ID ken. Heeft ze eens een Oosterhoutse eigenaar gehad???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Enige tijd terug heb ik dit ook gezien op een filmpje, heb eens nagevraagd om dit te maken in getint plexi maar blijkt niet simpel te zijn.
Indien er voldoende interesse is wil ik wel eens doorvragen naar de mogelijkheden.
Zo’n dak maken zal wel enkele centjes kosten.
de plexi-glas daken moeten ergens begin jaren 60 zijn toegepast, de foto met Jackie Kennedy komt uit een Citroen-folder van 1963, de foto met de dame in het roze zit in de film La decima vittima (1965), meer foto’s te zien op http://www.citronpaper.it. Ik zie een rooster in het voorscherm op deze foto, dit is dan een 61-er dacht ik.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Erg mooi zo’n dak.
Zou het echt zo duur zijn? Vacuumvormen over een oud dak? Ok, dan is ie iets groter, maar de randen moet je toch afwerken…
Zo’n dak is na één zomer al zo lelijk van de UV en krasjes…
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
langevelsloo schreef:Erg mooi zo’n dak.
Zou het echt zo duur zijn? Vacuumvormen over een oud dak? Ok, dan is ie iets groter, maar de randen moet je toch afwerken…
Zo’n dak is na één zomer al zo lelijk van de UV en krasjes…
Als je het niet van plexiglas (PMMA) maakt maar van polycarbonaat (PC) dan neemt de duurzaamheid wel flink toe.
Tja, en duur? Matrijsprijs is afhankelijk van of je zelf een mal maakt of dat laat doen en voor hoeveel stuks de mal moet meegaan. Tot 15 a 20 stuks kun je zeker volstaan met een oud aluminium dak wat wordt verwerkt in een houten mal. Ik denk dat als je het dak zelf aanlevert dat de mal zo’n 1000-2000 EURO gaat kosten.
Polycarbonaat is niet goedkoop trouwens, reken op 75-100 EURO/m2 bij plaatdikte van 5 mm, dus je bent zo 300 EURO kwijt voor een plaat voor het dak en dan moet het nog worden gevacuumvormd en op maat worden gefreesd.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Mooi!
Moet inderdaad goed kunnen: houten mal maken en vacuumtrekken. Maar wel van Lexan: veel sterker en UV bestandiger. Hoeft niet zo heel erg veel te kosten denk ik.
Drie milimeter lexan is denk al veel sterker dan oude GRP dak.
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
sweef schreef:Mooi!
Moet inderdaad goed kunnen: houten mal maken en vacuumtrekken. Maar wel van Lexan: veel sterker en UV bestandiger. Hoeft niet zo heel erg veel te kosten denk ik.
Drie milimeter lexan is denk al veel sterker dan oude GRP dak.
Even voor de duidelijkheid, Lexan = Polycarbonaat. Lexan is de merknaam van SABIC, het vroegere General Electric Plastics. 3 mm zou qua sterkte wel voldoende kunnen zijn, alleen is het dan denk ik nog wel redelijk flexibel in het midden.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
En Plexi zou barsten in de loop der tijd, omwille van torsing.
Plexi is veel brozer dan Lexan.
niemand iets bekend over de historie?
Zitten op alle typen DSen dezelfde daken, behalve de break dan?
meeste polyester, sommigen aluminium