Een trieste dag voor mijn AX 1.1i.
Bij het starten onder koude omstandigheden is het aandrukwiel van de distributieriem losgeschoten. De startmotor deed de krukas ronddraaien bij een stilstaande kleppenas. Na het afstellen van de distributieriem geconstateerd dat de motor met grote moeite start. Ik hoor tikkende geluiden en de motor kan niet meer stationair draaien en ik denk dat een aantal kleppen zijn beschadigd.
Vragen: is het haalbaar zelf kleppen te vervangen en wat zijn de kosten als ik die nieuw bestel? Heb ik speciaal gereedschap nodig voor het verwijderen van de kleppen?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Ja dat is zelf te doen, je hebt minstens een grote lijmtang nodig om een klepveertang te maken (buisje oplassen).
Bij de Berlingo heb ik de kleppen los gehad, bij de C15 niet.
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pasojo/?start=120
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik denk dat het in jouw geval handiger is de gehele cilinderkop te wisselen voor een sloop exemplaar. Er zijn er zat op de sloop, en volgens mij is de 1.1 nog uitwisselbaar met de 1.4 ook, correct me if i’m wrong.
Gegroet
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik sluit me bij kakelbont aan, nieuwe kleppen+geleiders+seals zal toch altijd significant duurder uitkomen dan gewoon een goede 2ehands kop scoren op een sloop. er zullen vast genoeg AXjes of 205jes zijn waar je de kop vanaf kunt trekken en als die 1.4 kop ook nog eens bruikbaar zou zijn heb je helemaal keuze zat.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dito -> sloopkop.
Ga eerst na of de timing niet is gewijzigd (tandje verkeerd), dus dat je er zeker van bent dat het in de kop/ kleppen zit.
Dan een sloopexemplaar erop (AX,Saxo,205,106….allemaal hetzelfde).
Nieuwe koppakking en distr.riem + spanrol(!), ben je voor een 100-150 weer klaar…
Succes!
Uiteraard volgt er een fotoreportage….
‘Spirit of avant-garde’
Moet je wel een kop zoeken met goede klepseals anders kan je beter je eigen kop uit elkaar halen en de kleppen vervangen (klepseals kosten niets, alleen maar beetje tijd om ze erin te zettten
Prijs indicatie:
- koppakking 28 euro
- kopbouten 24 euro
- Spanrol 40 euro
- Driem 40 euro
Tijdsduur is wel een dagje, miss wel heel weekend.
Olie kan je laten zitten (dat zit toch onderin) KVS moet er wel grotedeels uit maar je hoeft t opzich niet helemaal leeg te laten lopen; als t onderin blijft zitten heeft niemand last van
Bovenstaand lijstje moet je iig ECHT vervangen als je de kop eraf haalt, die zijn niet bedoelt voor hergebruik. En de Driem heeft nu zoiezo een opdonder gehad. Spanrol als het boutje echt alleen maar losgeschoten is en hij verder net nieuw was oke, maar die slijten hard en zoals je nu gemerkt hebt heb je meteen grote schade als daar iets mis mee is.
Een kale cilinder kop van een 1.1 hoeft niet de wereld te kosten maar ik kan mij voorstellen dat sloperijen er wel aardig wat geld voor vragen,probeer de axclub anders.
Kakelbont schreef:Ik denk dat het in jouw geval handiger is de gehele cilinderkop te wisselen voor een sloop exemplaar. Er zijn er zat op de sloop, en volgens mij is de 1.1 nog uitwisselbaar met de 1.4 ook, correct me if i’m wrong.
Een andere kop is inderdaad een verstandige keuze, neem dan wel even de moeite om deze te “reviseren”, kleppen inslijpen, nieuwe klepseals en nokkenas-keerring, kost c.a. 30 Euro aan materiaal.
1.4i kop heeft grotere kleppen, past wel, maar zal tot compressie verlies leiden, in princiepe zal een bezine motor dan altijd wel draaien, maar echt ideaal voor het vermogen en verbruik is het niet.
PS: Het losschieten van die spanrol is een klassiek voorbeeld van wel de D-riem vervangen, maar niet de spanrol, zoiets word dan een tikkende tijdbom.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
hier in noorden friesland staat nog een sloop ax, prijs van kop zal wel meevallen pb bij intress even.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ik heb begrepen dat de kop er al af is en er 3 kleppen geraakt zijn.
Wat de oplossing gaat zijn weet ik nog niets van.
Bij de D-riem is het ook verstandig om de waterpomp preventief te vervangen, zo een zonde moest die na een tijd de geest geven dan kun je weer alles kopen (riem mag maar 1 keer gespannen worden).
Zeker bij een AX waar je niet al teveel plaats heb kun je het maar beter in 1 keer doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ZX1.4i schreef:
PS: Het losschieten van die spanrol is een klassiek voorbeeld van wel de D-riem vervangen, maar niet de spanrol, zoiets word dan een tikkende tijdbom.
Als er met losschieten bedoelt word dat de ie verdraaid is/bout los, is het dan niet eerder een voorbeeld van niet op moment aangedraaid hebben ?
Als je de spanrol niet vervangt (wat zat mensen helaas ook doen) slaat ie goed vast maar dan breekt de Driem….
Zo had ik bij mijn -overleden - TRSje, die nooit onderhoud gehad leek te hebben een vastgeslagen spanrol. Ik meteen auto stil gezet en spul vervangen, spanrol HARTSTIKKE vast en de D-riem al een heel stuk door Net niet te laat